Bygga skidor

Luudde

Ny medlem
Bygga skidor
Tjena, jag och en polare funderar på att bygga egna skidor, kollat runt lite på skibuilders.com och hittat lite material vi skulle kunna köpa, vi går yrkesutbildning och har därför tillgång till alla verktyg, maskiner och pressar vi behöver, även våran lärare sa att om vi får tag på allt material skulle inte bygget vara några konstigheter. Men nu undrar jag först och främst om det går att få tag på material till skidorna på någon svensk sida? Har sett att ask är ett populärt trämaterial till kärnan, men finns det andra träslag som kan ge andra fördelar? Om jag bygger en fet puderskida tips på skidans utseende och egenskaper som gör att skidan flyter bättre?

Om någon som läser detta har gjort liknande bygge så kanske ni kan tipsa om vad som blir dåligt eller bra med tanke på att det kommer kosta en del och vi vill ju ha ett bra resultat!

Mvh Ludde och Oscar

Bygga skidor
Jag och en kompis byggde longboards i sommras. kan tänka mej att det är lite samma grej.
Det som var svårt var att hitta ett lim som fungerade.

Annywho, jag tycker att ni ska prova med bambu, blev kär i det matrielet när jag skaffade en bambu bräda.

Om du ska bygga en fet skida anser jag att rocker är det goaste, lite mer att räkna på men kan nog vara värt det.

Bygga skidor
Kör longboard själv, har en i bambu och vet att det är ett bra och flexigt material, vad jag kan säga om lim så kommer vi använda epoxy vilket är världigt mycket starkare än vanligt trälim så det är heller inga problem med det:)

Bygga skidor
fråga oscarius här på freeride, han håller just nu på att bygga ett par skidor.

sök efter hans tråd, den var rätt lång typ 2 sidor.

bloggen hette RAND eller nåt sånt

Bygga skidor
Kul projekt! Håller som sagt på med samma sak och vi har efter två provpressade singelskidor fått ihop ett par som vi åkte på nu i helgen. Svarar på lite frågor sett från egen erfarenhet med projektet...

Luudde sa:
vi går yrkesutbildning och har därför tillgång till alla verktyg, maskiner och pressar vi behöver.
Låter som en väldig fördel då det tar tid och kostar mycket att bygga en press från grunden. Frågan är dock vad är det för pressar ni har? Hydrauliska? Vore intressant att se hur man kan pilla in en form etc..

Luudde sa:
Men nu undrar jag först och främst om det går att få tag på material till skidorna på någon svensk sida? Har sett att ask är ett populärt trämaterial till kärnan, men finns det andra träslag som kan ge andra fördelar? Om jag bygger en fet puderskida tips på skidans utseende och egenskaper som gör att skidan flyter bättre?
Trä är det du behöver oroa dig minst för att hitta. Ädelträ kostar dock en hel del, det ska man kanske vara beredd på.
Ask, som du säger, funkar utmärkt och vi använder oss av både ask och bok. Om du letar efter träslagens egenskaper så finns det, som du säkert redan sett, på skibuilders uppradat med dess densitet och allt du kan tänkas behöva veta.
Övrigt material kommer du förmodligen få importera om du inte hör med några svenska skidföretag om du får köpa loss lite. Det är dock ett dyrare alternativ.

Luudde sa:
Om jag bygger en fet puderskida tips på skidans utseende och egenskaper som gör att skidan flyter bättre?
Halva grejen med att bygga egna skidor är väl att få dom som man vill ha dom? Provåk andra puderlagg, bli inspirerad och låna lite idéer. Influeras helt enkelt av lagg du gillar och forma något du tror kommer funka, efter vad du gillar.

Luudde sa:
vad jag kan säga om lim så kommer vi använda epoxy vilket är världigt mycket starkare än vanligt trälim så det är heller inga problem med det:)
Problemet med epoxi är att få det att fästa. För att slippa problemen, dock, gäller såklart att bara vara jävligt noggrann och förbereda alla material rätt. Om du kommer använda dig av ABS/ UHMW sidewalls kommer det ta ett tag innan du hittar rätt vad gäller att behandla ytan för en\"mechanical bonding\" - men det där har du säkert redan koll på.

Kolla vår blogg på www.randproject.wordpress.com. Ska börja uppdateras lite flitigare snart..

Bygga skidor
Har följt erat arbete på eran blogg, vilket även det gav lite insperation, vad gäller pressarna finns inga problem att få in en form och de går att pressa skidorna med 10tons tryck, behandling av material har våran lärare garanterat koll på, jag kan inte säga något den killen inte kan vad gäller behandling och hur träet betersig, vi går marinteknik och därför har vi mkt med trä att göra:)

Bygga skidor
Luudde sa:
Har följt erat arbete på eran blogg, vilket även det gav lite insperation, vad gäller pressarna finns inga problem att få in en form och de går att pressa skidorna med 10tons tryck, behandling av material har våran lärare garanterat koll på, jag kan inte säga något den killen inte kan vad gäller behandling och hur träet betersig, vi går marinteknik och därför har vi mkt med trä att göra:)
Härligt! Kul att höra.. Det mesta verkar tala för er.
Det jag menade med epoxin är behandlingen av plasten... Att få det att binda med trä är lätt, men ABS/ UHMW som är olika plaster är desto svårare - om ni nu ska använda er av sidewalls förstås.

Bygga skidor
Slipa grovt och bränn abs'en med en gasol låga så fäster det :)
men kna lätt va värt att testa på nån bit först så ni inte har fått tag på nån ovanligt elak kombo på abs/epoxi

Bygga skidor
Egil sa:
Slipa grovt och bränn abs'en med en gasol låga så fäster det :)
men kna lätt va värt att testa på nån bit först så ni inte har fått tag på nån ovanligt elak kombo på abs/epoxi
Mmm.. Men det tog oss ett tag att hitta hur långt ifrån lågan bör vara samt hur fort man ska dra brännaren.

Tillbaka
Topp