Kul projekt! Håller som sagt på med samma sak och vi har efter två provpressade singelskidor fått ihop ett par som vi åkte på nu i helgen. Svarar på lite frågor sett från egen erfarenhet med projektet...
Luudde sa:
vi går yrkesutbildning och har därför tillgång till alla verktyg, maskiner och pressar vi behöver.
Låter som en väldig fördel då det tar tid och kostar mycket att bygga en press från grunden. Frågan är dock vad är det för pressar ni har? Hydrauliska? Vore intressant att se hur man kan pilla in en form etc..
Luudde sa:
Men nu undrar jag först och främst om det går att få tag på material till skidorna på någon svensk sida? Har sett att ask är ett populärt trämaterial till kärnan, men finns det andra träslag som kan ge andra fördelar? Om jag bygger en fet puderskida tips på skidans utseende och egenskaper som gör att skidan flyter bättre?
Trä är det du behöver oroa dig minst för att hitta. Ädelträ kostar dock en hel del, det ska man kanske vara beredd på.
Ask, som du säger, funkar utmärkt och vi använder oss av både ask och bok. Om du letar efter träslagens egenskaper så finns det, som du säkert redan sett, på skibuilders uppradat med dess densitet och allt du kan tänkas behöva veta.
Övrigt material kommer du förmodligen få importera om du inte hör med några svenska skidföretag om du får köpa loss lite. Det är dock ett dyrare alternativ.
Luudde sa:
Om jag bygger en fet puderskida tips på skidans utseende och egenskaper som gör att skidan flyter bättre?
Halva grejen med att bygga egna skidor är väl att få dom som man vill ha dom? Provåk andra puderlagg, bli inspirerad och låna lite idéer. Influeras helt enkelt av lagg du gillar och forma något du tror kommer funka, efter vad du gillar.
Luudde sa:
vad jag kan säga om lim så kommer vi använda epoxy vilket är världigt mycket starkare än vanligt trälim så det är heller inga problem med det
Problemet med epoxi är att få det att fästa. För att slippa problemen, dock, gäller såklart att bara vara jävligt noggrann och förbereda alla material rätt. Om du kommer använda dig av ABS/ UHMW sidewalls kommer det ta ett tag innan du hittar rätt vad gäller att behandla ytan för en\"mechanical bonding\" - men det där har du säkert redan koll på.
Kolla vår blogg på www.randproject.wordpress.com. Ska börja uppdateras lite flitigare snart..