Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Byta skidtyp. Från Allmountain till Pist. Vilken modell?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 1053582" data-attributes="member: 83225"><p>Vill du inte bli så trött i benen skulle jag nog snarare åka på sladd när det blir så brant att du inte kan hålla rena skär med nuvarande skidor. För energieffektiv åkning skulle jag iaf själv satsa på en radie som tom är längre än det du har nu. Kan inte minnas när jag sist hade en skida med under 20m radie. Men det beror ju som sagt på att en skida med lite midja och längre radie kommer att uppträda lugnare. Som jag skrev innan, jämför att köra på motorväg med en gokart eller en s-klass merca. Gokarten kommer att trötta ut hela dig totalt ganska fort medan mercan är väldigt avkopplande. Vill du däremot ta dig runt och köra aktivt i en gokartbana är ju mercan totalt usel. Så vill du åka väldigt aktivt, satsa på kort radie men min poäng är att du inte ska satsa på en sån för att bli mindre trött för det kommer att krävas totalt fokus hela tiden. </p><p></p><p>I min liknelse är alltså kort radie sl-lagg en gokart och mercan är en typ 100mm-skida med +20m radie. Den senare svänger inte alls på samma sätt men kommer ge en mycket mindre tröttande upplevelse. Och även den senare går att hantera i brant terräng men du kommer inte att driva runt den på rent skär utan du kommer att runda upp svängarna rejält genom att sladda.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 1053582, member: 83225"] Vill du inte bli så trött i benen skulle jag nog snarare åka på sladd när det blir så brant att du inte kan hålla rena skär med nuvarande skidor. För energieffektiv åkning skulle jag iaf själv satsa på en radie som tom är längre än det du har nu. Kan inte minnas när jag sist hade en skida med under 20m radie. Men det beror ju som sagt på att en skida med lite midja och längre radie kommer att uppträda lugnare. Som jag skrev innan, jämför att köra på motorväg med en gokart eller en s-klass merca. Gokarten kommer att trötta ut hela dig totalt ganska fort medan mercan är väldigt avkopplande. Vill du däremot ta dig runt och köra aktivt i en gokartbana är ju mercan totalt usel. Så vill du åka väldigt aktivt, satsa på kort radie men min poäng är att du inte ska satsa på en sån för att bli mindre trött för det kommer att krävas totalt fokus hela tiden. I min liknelse är alltså kort radie sl-lagg en gokart och mercan är en typ 100mm-skida med +20m radie. Den senare svänger inte alls på samma sätt men kommer ge en mycket mindre tröttande upplevelse. Och även den senare går att hantera i brant terräng men du kommer inte att driva runt den på rent skär utan du kommer att runda upp svängarna rejält genom att sladda. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Byta skidtyp. Från Allmountain till Pist. Vilken modell?
Tillbaka
Topp