Byta ut Mantran till Mantra el Gotama el Line el?

666peja666

Aktiv medlem
Inte första och säkert inte sista "vad skall jag köpa tråd" men oftast tycker jag råden här inne är riktigt bra och tänkvärda, jag gör därför ett seriöst försök.

Jag är 38 år och körde väldigt mycket skidor när jag var yngre men gjorde, av flera anledningar, i stort sett ett uppehåll på ca 10 år. Jag började igen för 4-5 år sedan att försöka åka mer skidor och då tillsammans med mina barn som idag är 4 och 7 år.

Vi bor runt Göteborg och har som mål att ha 20 skiddagar per år. Som ni förstår av familjesituationen så är det mest Tandådalen, Trysil och max en helg utan barn i alperna som gäller just nu. Nästa år tänker jag åka med familjen till alperna en vecka.

Jag är 183 cm, väger 75-78 kg och är "old-school" avancerad åkare. Gillar fart och blir "aldrig" frånåkt oavsett före. Föredrar opistat före pistat 7 dagar i veckan men det blir många timmar i blå backar med barnen just nu. Ett annat typ av nöje som är lika tillfredställande som puder-surf (nåja, nästan...).

Fick tillfälle att köpa en beg Völkl Mantra för två år sedan vilket jag gjorde och jag gillar verkligen skidan. Men jag fick tag i en 177cm skida vilket är för kort för mig. Men skall jag verkligen satsa på 191cm Mantra när det hänt så mycket med andra skidor? Nedan lite hur jag funderar:

- Varför gillar jag Mantran? Fartstabil, går som på räls på de flesta underlag trots att den ser fladdrig ut när jag tittar på den. Går bra offpist med ganska stora sköna svängar. Den ger tillbaka bra om man jobbar med den, trycker jag till så sitter den där, samtidigt som den går riktigt bra att slö-carva med. Gillar att det är en mini twin-tip för lite lek.
- Mantran är fartstabil i de flesta fören men min skida går för sakta ibland. Jag tror det har med längden att göra och därför funderar jag på 191cm.
- Jag carvar bra med skidan men det tar en stund att byta sida även om skidan inte är så bred. Jag känner mig inte kvick med skidan. Att gå upp till 191 gör ju inte skidan snabbare. Tittar därför på Line Prophet 100 som verkar vara en kvickare skida. Men får man upp farten på den? Hur kul är den egentligen?
- Nya Gotama känns som en rolig skida där Völkl tagit några steg med lite mer lek än Mantran, känns som den kunde passa med mycket sväng. (Dessutom finns den ju i junior vilket skulle var en kul far-son grej.) Men, rocker i blå backar plogande efter tösen, funkar det över huvud taget? Hur funkar en rocker med rejäl fart?
- Tror att jag hemma skulle kunna förhandla väl och få igenom en Hendryx PH om jag lovade både det ena och det andra. Men, jag kör ändå gammaldax. Är uppvuxen med 201cm plankor under fötterna och sladdade genom svängen. Hur svårt är det att lära sig köra på dessa skidor? Jag kommer inte åka mer än de 20 dagarna om året, kommer jag kunna lära mig utnyttja en sådan skida på ganska få dagar per år? Är det verkligen värt ca 4 tusen kronor extra för att ligga på skär i barnbacken?
- Jag kommer aldrig köpa ett par K2. Sorry, men så är det bara.

Alla andra synpunkter tas gärna emot.

Tycker helt klart att du ska kolla på skidor som är absolut minst 185cm, gärna längre, speciellt om det är twintip på dom.

Nya Gotama är nog ett rejält uppköp från dina gamla Mantra. Rockern på dom kommer aboslut inte störa dig i barnbacken, snarare göra sladdsvängarna lättare.

Har lite snålt med tid nu, återkommer med fler tips.

666peja666 sa:
balanselius sa:
666peja666 sa:
- Jag kommer aldrig köpa ett par K2. Sorry, men så är det bara.
Du vet att K2 äger Völkl? Och Line också för den delen...
Nu vet jag ;) Konstigt, för jag har aldrig någonsin åkt på ett par sköna K2. Nåja... även om jag har fel så är det så iallafall.
Skidsmak är högst individuell och mina gamla K2 kändes aldrig riktigt bra i svensk snö men fina i Alperna eller Kanada. Trodde du hade problem med K2s (och Völkl, Line) kinatillverkning, det var därför jag svarade.

Tycker du skall titta på en skida med mer sväng (kortare radie) än mantra 191. Det blir mycket roligare i svenska fjällen och om du åker med barnen i alperna. Mantra 191 med sin super-g liknande skärning kräver stora fria ytor och mycket hög fart för att bli rolig, ingen typ av åkning du kommer att kunna ägna dig åt så länge du har kidsen i släptåg. I tandådalen blir det typ två svängar så är du nere.

Det finns några fetingar som även är svängiga i pisten. Tex några av hendryx modeller eller line sfb.

Sfb verkar ju som en riktigt kul skida! Parken är iofs min sämsta gren. Nån som provat både den och hendryx och som på något objektivt sätt kan motivera +4tkr för en hendryx? Det är mycket pengar! Är den roligare än prophet?

Vad gäller mantran och hög fart är det en av de egenskaper jag gillar med den, den håller i höga farter. Håller med om att svängarna blir få men jag hanterar brant skogsåkning med dom även om jag i dessa lägen faktiskt vill ha mer sväng.

Skulle mina nya skidorna kännas instabila i höga farter kommer jag bli besviken...

En upp för line sfb...

666peja666 sa:
Skulle mina nya skidorna kännas instabila i höga farter kommer jag bli besviken...

En upp för line sfb...
Du ska absolut inte ha SFB isf, de är oerhört mjuka och väldigt korta.
Gällande Line så skulle jag helt klart kolla på Prophete 100 eller kanske Mothership som båda två är rejält mycket hårdare och kommer gå bättre i höga farter.

Utter sa:
Gällande Line så skulle jag helt klart kolla på Prophete 100 eller kanske Mothership som båda två är rejält mycket hårdare och kommer gå bättre i höga farter.
Oki. Prophet vs gotama då? Någon som provat eller har någon kunskap jag kan bära med mig vid test? Mothership... 195cm och 111 bred känns i största laget men jag kanske bara är feg. Och feg är jag ju inte...
/p

195 Mothership och Tandådalen? Nog ingen jättebra idé...

Läste igenom ditt huvudinlägg igen och reagerade på detta:" men min skida går för sakta ibland." "Jag känner mig inte kvick med skidan."

Den första meningen förstår jag inte riktigt, hur avgör du att de går för sakta?
Du frågar även om man får upp farten på Prophet, vad menar du med få upp farten?
(bortsett från att peka skidorna i fallinjen och inte svänga såklart) Anledningen till att jag frågar är att jag inte sett denna frågeställning förut.

Den andra meningen kan ju vara ovana från din sida med en bredare midja och det kommer du inte ifrån med att byta till ett annat par skidor med ännu bredare midja? Du kallar dig oldschool så jag hoppas jag inte trampar dig alltför mkt på tårna?

balanselius sa:
195 Mothership och Tandådalen? Nog ingen jättebra idé...

Läste igenom ditt huvudinlägg igen och reagerade på detta:\" men min skida går för sakta ibland.\" \"Jag känner mig inte kvick med skidan.\"

Den första meningen förstår jag inte riktigt, hur avgör du att de går för sakta?
Du frågar även om man får upp farten på Prophet, vad menar du med få upp farten?
(bortsett från att peka skidorna i fallinjen och inte svänga såklart) Anledningen till att jag frågar är att jag inte sett denna frågeställning förut.

Den andra meningen kan ju vara ovana från din sida med en bredare midja och det kommer du inte ifrån med att byta till ett annat par skidor med ännu bredare midja? Du kallar dig oldschool så jag hoppas jag inte trampar dig alltför mkt på tårna?
Jag hoppas verkligen inte att någon är rädd att trampa mig på tårna! Jag vet själv vad jag kan och inte kan så en synpunkt kan bara vara rätt eller fel. Inga tår ivägen, jag lovar!

Att jag har svårt med bredden är nog både rätt och fel. Jag hanterar det som sagt i skog, backar och puder och blir "aldrig" frånåkt. Men, i synnerhet, när jag står på nedför pisten och kommer till ett krön eller det är lite crowded känner jag mig inte 100% på att jag kan väja undan utan att sladda. Och sladd för mig är mindre kontroll. Och mindre kontroll gillar jag inte. I början av carving-skidans era var man ju så jäkla kvick utan sladd och det saknar jag kanske. Eller nåt. Kan också vara skidan, att jag inte kan "dyka in" i en ny sväng tillräckligt snabbt. Detta är anledningen till att tveka inför en längre Mantra.

Men samtidigt (nästa punkt), när jag ligger och carvar så kan man göra det som slö-carving med sköna mjuka svängar i avslappnad surf eller aggresivt med armarna fram och tårna i backen. Detta gäller både pist och off-pist med mycket utrymme. Just när jag kör aggresivt så känns det som om jag som åkare kan ha mycket mer att ge för att få upp farten men jag får ingen/liten respons från skidorna. Jag kryper ihop, trycker till och skidorna... "står still". Därav vill jag ha en längre skida.

Allt kanske har med min old-school teknik att göra och det största behovet är en skidlärare? I vilket fall, jag skall ju köra ifrån honom/henna i slutet av dagen och frågan är vilken skida jag skall göra det på ;)

"Att gå upp till 191 gör ju inte skidan snabbare."

Pratar vi "kant till kant" här? Isf vill jag påpeka att den ökade längden inte heller gör skidan långsammare "kant till kant". Bara fartstabilare och lite mer krävande.

Köra fort när "det är lite crowded" är ingen bra ide. Oavsett ålder, sladd eller skär.

Gillar man "storslalomskidor-känslan" kommer det alltid att kännas konstigt med breda midjor. Dvs Gotama kommer att kännas sämre jmfrt med mantra.

Törs man föreslå två par skidor? Ett par 185-190cm racestock gs-lagg och ett par fetingar för toute-neige? Sen kommer du att få beslutsångest över om fetingarna skall vara av typen völkl sumo, hendryx etc eller lite sidecut och slarva eller svänga på flexet.

Skall du hålla dig till kompromisser så känns ju Mantran och dess likar "optimala"(kenpigt att använda ordet optimal om just kompromisser...) och har du provåkt tex Dynastar LP så har du ju testat de två populäraste inom den genren.

"en, rocker i blå backar plogande efter tösen, funkar det över huvud taget? Hur funkar en rocker med rejäl fart? "
Allting funkar att ta sig ner med.

Rocker fungerar utmärkt i fart så länge den har kontakt med underlaget, dvs i hård pist så kommer den rockrade biten att ligga och "flappra", om du inte är så mycket uppe på kant att den rockrade delens kant ingår i skäret(se teorier om völkl kuro tex)
Men rocker är en kompromiss i pist på motsvarande sätt som ett par gs-lagg fungerar i lössnö.

fwiw
/r

Glömt att nämna Goodha 114, åker själv på dom och är mycket nöjd men du vill kanske ha lite kortare svängradie (27m). Funkar utmärkt i pisten så länge du håller kanterna vassa och är breda nog för att funka fint i OP.

Reagerade lite på det du säger om sladd; "Sladd för mig är mindre kontroll". Sladd är ett mycket bra sätt att behålla kontroll, framförallt över din hastighet. När man åker på rent skär hela tiden är det mycket lätt att farten ökar tills det går "för" fort och man börjar skena. Skänkt det en tanke.

jet sa:
Reagerade lite på det du säger om sladd; "Sladd för mig är mindre kontroll". Sladd är ett mycket bra sätt att behålla kontroll, framförallt över din hastighet. När man åker på rent skär hela tiden är det mycket lätt att farten ökar tills det går "för" fort och man börjar skena. Skänkt det en tanke.
Min (något övertydliga) version: Sladd är en okontrollerad sväng för att få ned fart och kunna hasa runt alt. tvärstanna för hinder. Den ger mig ingen makt över skidorna förutom att få dem att gå saktare. Kontroll är när det skenar och man trycker till och skär runt hinder med stålkant, teknik och muskler... snabbt och långsamt beroende på hinder (sl/gs). Jmf lite trubbigt med offpist, det är svårt att sladda sig runt hinder i nyfallen vårsnö när man fått upp farten ordentligt.

666peja666 sa:
Jag är 183 cm, väger 75-78 kg och är "old-school" avancerad åkare. Gillar fart och blir "aldrig" frånåkt oavsett före. Föredrar opistat före pistat 7 dagar i veckan men det blir många timmar i blå backar med barnen just nu. Ett annat typ av nöje som är lika tillfredställande som puder-surf (nåja, nästan...).
Jag kör 191:an och har ungefär samma situation som du. Jag tycker absolut inte att 191:an är för mycket skida. Fortfarande mycket sväng med bra stabilitet och har kört den med stor behållning i såväl Canada som i Åre ett par familjeveckor. Skulle aldrig gå på en kortare modell.

Funderar själv på en Mothership 185 inför kommande säsong.

Utter sa:
666peja666 sa:

En upp för line sfb...
Jo sfb är relativt mjuk och visst är längre och styvare skidor i allmänhet stabilare i höga farter. Speciellt i uppkörd offpist och skitföre finns det bättre skidor. Men faktum är att sfb är grymt stabil i pist så länge man åker med rena skär. Försöker man åka rakt fram eller fegsladda så kan den upplevas lite nervös, precis som en slalomcarver. Radien är ju ganska kort (16m?) så det är en svängig skida, men det innebär också att man inte behöver sladdsvänga när det blir riktigt brant, det går att bränna på för fullt med rena skär även i dom brantaste pisterna. Tycker det är en livlig och lekfull skida som passar perfekt för blandad pist / skogsåkning i sverige.

Senast ändrad:
Jag tackar för era synpunkter. Beslutsångesten ser väl ut ungefär så här just nu.

- Mantra 191cm. Ett säkert kort där jag kommer kunna åka överallt hela tiden och vara riktigt nöjd. Lite tråkigt. ca 6800 kr hos SC med duke (omonterade om jag läser andra inlägg ;)
- Line Prophet 100 186cm. Många av mantrans goa egenskaper men mer sväng. Mer själ om jag läser en granntråd. Något nytt och ganska säkert. Ett bra alternativ. 7990 kr på skistore.se med duke.
- Line Mother 185cm. Samma svängradie som mantran men bättre opistat. Något helt nytt och ett osäkert, men troligtvis jäkligt roligt, val. 8990 kr på skistore.se med duke.

Vågar man vänta med att köpa dessa skidor till efter skidtestarhelgen i slutet november tror ni? Mantran 191 cm förra året tog slut sjukt snabbt.

Senast ändrad:
Tänkte berätta hur det blev (om allt funkar som det skall).

Jag var uppe i Tandådalen på skidtestarhelgen och hade en fantastisk helg, hur kul som helst. Provade en hel del men många av skidorna bara ett par tre åk i oftast uppkörd pist med is och pucklar om vartannat, så det är absolut inte säkert att alla mina omdömen skulle vara desamma efter en hel bra dag på dem, men:

- Völkl Gotama - 9 åk på tre tillfällen. som mantran med plus på allt, även de negativa sidorna. Rockern gjorde skidan svår att få ned i is men en riktigt lekfull, stabil och kompetent skida. Hellre den än Mantran!

- Völkl racetiger gs - 2 åk lördag morgon i preparerad pist. pisträscher. kul!

- Völkl kuro - 1 åk. mest på kul och omöjligt att ge omdöme.

- Nordica enforcer – 3 åk. som mantran. exakt. bra skida.

- Kästle, MX 108. 1 åk. Inte min grej.

- Black crows navis 186. 6 åk delat på två tillfällen. Riktigt kul första gången men svårare och trögare den andra gången. Vad det berodde på vet jag inte. ok.

- Line prophet 100. 6-7 åk på två tillfällen. Riktigt kul, svängig och lekfull skida. Men den fick mig att börja förstå varför jag gillar mantran. Jag vill ha mer stabilitet och lite lugnare tempo.

- Line sfb. 3 åk. Inte min grej. Alls.

- Ninthward tha 187. tre åk. Som spett i backen. Stabila skidor som krävde kraft för att sitta där men man belönades för slitet. helt ok.

- Ninthward Rory silvia. 5 åk vid två tillfällen. Lite mer lekfull än tha 187 men fortfarande en skida som krävde uppmärksamhet och kraft, hela tiden. ok.

- K2 obsethed. 3 åk. Inte min grej.

- Scott crusader. 3 åk. Inte min skida men ändå ok.

- Dynastar Legend Pro XXL. 3 åk. Fantastiskt stabil skida men den fick inte plats i Tandådalen. Säkert bra i rätt miljö men ingen enda-skida för mig.

- Extrem Å-bahn. 3 åk. 13 m i radie gjorde den för svängig för mig. Hade ett par sköna svängar men jag fick inte till det. Jag är inte säker på att skidan är fel…

- Extrem Big Pen 187cm. 8-10 åk vid fyra tillfällen. Den enda riktigt positiva överraskningen och totalt oväntad. Jag körde sl-svängar i is/puckel för att sedan lägga om till större sväng genom riktigt uppkört skit-före med slag och puckel utan minsta nervositet. Snabbare och enklare än mantran från kant till kant. Direkta och distinkta in i svängen. Sitter i isen som värsta pist-räschern. Bara +++++ på de meter jag kunde testa den. Har svårt och tro att skidan skulle göra mig besviken utanför pisten med sina 122 i midjan.

Sen är det tyvärr så att det är 2010 års fulaste skida och kommer inte ge en enda plus-poäng i liftkön.

Jag har alltså bokat upp mig på en Big Pen på skistore.se idag och även om jag kanske kommer vara tvungen att hitta en graffiti-gangsta som målar om dem åt mig så är jag övertygad om att jag har hittat hem.

Tack för hjälpen!

Kul att höra och mycket oväntat val! Men oerhört roligt att höra att Extrem har lyckats med en modell, måste testas snarast.

Snödjup

Tillbaka
Topp