cab konstruktion?

rrvk

Ny medlem
cab konstruktion?
Hej, jag skriver ett litet arbete i plugget om skidor och dess konstruktion, materialsammansättning och de följande egenskaperna för dessa.

Min fråga är då om någon kan förklara Cab-konstruktionen för mig.
Jag tycker jag har tillräcklig kläm på några andra för att skriva om dem men Caben är lite klurig.

Mvh
gymnasisten

cab konstruktion?
det är inte cap du snackar om?

isåfall: “A manufacturing technique where the topsheet comes all the way down to the metal edges on the sides of the ski. Torsion-cap construction transfers power to the edges for good turning control."

Men det finns även många skidor som bara har cap för att de skall va snyggt...

Senast ändrad:
cab konstruktion?
Begreppet cap innebär precis som G_S säger att det översta plastskiktet på skidan går hela vägen ner till stålkanten. Skillnaden mot en mer klassisk sandwichkonstruktion är alltså att det inte finns någon (synlig) sidewall i ett avvikande material.

Det finns två huvudtyper av cap-konstruktion. Den ena varianten är en ren fuktförsegling av kärnan där ett tunt plastlager pressas på skidan över en befintlig bärande konstruktion. Rent funktionsmässigt innebär det tillverkningssättet ingen skillnad mot en sandwichskida. Tänk dig att man tar en i princip färdig skida och lägger på ett slitstarkt plastlager över hela skidan helt enkelt. Jag har inte någon egen erfarenhet av skidbygge, men jag kan tänka mig att metoden gör det lättare att få en snygg finish vid massproduktion och att det blir mindre arbetsmoment med abs-sidewallen vid handbygge.

Den andra typen av cap är en självbärande konstruktion där skidans styvhet byggs upp i ett glasfiberskal som går från kant till kant. Skalet kompletteras sedan med godtyckligt kärnmaterial, generellt injicerat skum på billiga skidor och trälaminat på dyra. Ett ofta nämnt typexempel på skidor av den typen är Salomons modeller från mitten av 90-talet. Oftast kombineras det bärande skalet med ett ytskikt som appliceras enligt variant 1.

Frågan som rör cap- eller sandwichskiodors egenskaper och hållbarhet kontra varandra har debatterats flitigt i många år. Det enda vettiga slutledningen i den frågeställningen får sägas vara att det inte finns något korrekt svar. Det finns bra och dåliga skidor i båda lägren och det finns en mängd andra parametrar som påverkar skidans egenskaper betydligt mer än valet mellan cap och sandwich.

Ett intressant inlägg i sammanhanget är
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=3093

Läs speciellt inlägget skrivet av Johan Stjerna på Extrem.

(Jag förutsätter också att du menar cap och inte cab)

cab konstruktion?
Tack för era svar!
Och det var visst jag som klantade mig när jag skrev inlägget. Jag menade förstås cap! =)

Tillbaka
Topp