Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Campitello di Fassa -->
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fredw" data-source="post: 1322769" data-attributes="member: 144594"><p>Kul! Hoppas på puder är aldrig fel fast det kommer inte så ofta. I vilket fall kommer det att bli fint i pisterna.</p><p></p><p></p><p></p><p>Båda varven kan rekommenderas iofs, backarna blir litet olika. Starta tidigt så är det inga problem att hinna äta lunch i lugn och ro. En ny smart liten stollift över Arabba (ja verkligen över...) har t.ex. kapat dödtiden där med minst en kvart (och man slipper numera en trist pjäxmarsch över torg och lift-trappor. </p><p></p><p>Jag har inte bott i Val di Fassa (bara i Selva/Val Gardena och i Alta Badia) så vet inte om det brukar vara kö till första kabinen upp från er dal. Enstaka liftar längs rondan kan ha längre köer men det brukar inte störa, om man får köa i en kvart så är det ovanligt. 3-4 minuter är standard. Man kan också vara flexibel med lunchtid för mitt på dagen kan det vara helt utan liftköer.</p><p></p><p></p><p></p><p>Januari är nog litet lågsäsong trots allt. Dock är det en OS-vinter där, så risk att en del har flyttat sin skidvecka bort från v 7-8 då OS går.</p><p></p><p></p><p></p><p>Det hinner man absolut. Vi hann t.ex. hela Sella Ronda inklusive avstickare upp på Marmolada med min då 12-åriga dotter på hennes första alpresa. Och från Campitello har ni ganska nära till Marmolada via Arabba. Men om ni verkligen vill ha litet tid på Marmolada (kanske ta 2-3 varv upp) så ska ni inte göra det på samma dag som Sella Ronda. Den röda pisten ner är riktigt fin i sig. Där finns enorma ytor utanför pisterna, men det kan finnas glaciärsprickor längst upp. Vet ej hur fort det blir uppåkt. Och det tar tyvärr ett tag att ta sig upp igen - lång transport nere i dalen och tre kabiner i serie upp, ibland med köer längs ner. Men definitivt ett måste att ha varit däruppe minst en gång.</p><p></p><p></p><p></p><p>Tror att vägen genom Passo Fedaia är stängd större delen av vintern som Tailgunnar skrev.</p><p></p><p></p><p></p><p>Den är en solig mys-utflykts-backe som flackar ut rejält på slutet och går absolut att skippa. Mest som att det "är kul att ha varit så långt bort från där vi startade" typ. Dock trevligt uppe på Seceda, och ibland extremt vackert (Unesco världsarv).</p><p></p><p>Jag skulle hellre leta mig bort mot Alta Badia, där t.ex. Gran Risa ner mot La Villa är en lång svart pist av bästa sort, dvs verkligen åkbar med fin lutning och inte bara svinbrant, isig, kort, smal och allmänt j@vlig som en del "showcase"-branter i både fjäll och alper. Den röda ner mot mysiga San Cassiano är också fin. Dock litet flacka backar på vägen dit. En annan fin avstickare (t.ex. för lunch om tiden är rätt) är Edelweisstal vid Colfosco som har en fin röd backe upp till vänster.</p><p></p><p></p><p></p><p>Det finns en park precis ovanför Canazei. Kan dock inte bedöma den mer än att den ser ganska snäll ut.</p><p></p><p></p><p></p><p>Jag gillar verkligen Saslong-backen ner mot Sta Cristina (utom slutet där den smalnar av) och de röd-svarta backarna under Dantercepies upp från Selva. Arabba har en hel del fina svarta backar som man lätt missar under Sella Ronda, man får liksom söka upp dem. Den litet anonyma högt liggande liften Vallon längst upp mellan Arabba och Corvara har en spännande rödsvart backe med fin snö, tyvärr gammal tvåstolslift, nås endast på "orange varv", se bild</p><p></p><p>[ATTACH=full]40215[/ATTACH]</p><p></p><p>Försök att inte lida för mycket av de transportliknande blågröna backar som trots allt finns längs Sella Ronda åt båda håll. Njut av utsikten och stå på, ni är snart nere.</p><p></p><p>Se till att verkligen stanna upp i de backar och liftar ni gillar, utan att hasta vidare om det inte behövs. Som i andra vidsträckta skidområden blir det annars lätt att man tillbringar för mycket tid i transporterna. Man får välja litet mellan "utflyktsåkning" eller att hitta favoritbackar där man kan "äta höjdmeter".</p><p></p><p>Vet inte hur er grupp ser ut, men om ni gillar "lång skidutflykt" så hinner ni (förutom Sella Ronda, Marmolada och Seceda ovanför Sta Cristina) säkert ända bort till de mest avlägsna liftarna i Alta Badia och tillbaka. Mest röda backar eller snällare.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fredw, post: 1322769, member: 144594"] Kul! Hoppas på puder är aldrig fel fast det kommer inte så ofta. I vilket fall kommer det att bli fint i pisterna. Båda varven kan rekommenderas iofs, backarna blir litet olika. Starta tidigt så är det inga problem att hinna äta lunch i lugn och ro. En ny smart liten stollift över Arabba (ja verkligen över...) har t.ex. kapat dödtiden där med minst en kvart (och man slipper numera en trist pjäxmarsch över torg och lift-trappor. Jag har inte bott i Val di Fassa (bara i Selva/Val Gardena och i Alta Badia) så vet inte om det brukar vara kö till första kabinen upp från er dal. Enstaka liftar längs rondan kan ha längre köer men det brukar inte störa, om man får köa i en kvart så är det ovanligt. 3-4 minuter är standard. Man kan också vara flexibel med lunchtid för mitt på dagen kan det vara helt utan liftköer. Januari är nog litet lågsäsong trots allt. Dock är det en OS-vinter där, så risk att en del har flyttat sin skidvecka bort från v 7-8 då OS går. Det hinner man absolut. Vi hann t.ex. hela Sella Ronda inklusive avstickare upp på Marmolada med min då 12-åriga dotter på hennes första alpresa. Och från Campitello har ni ganska nära till Marmolada via Arabba. Men om ni verkligen vill ha litet tid på Marmolada (kanske ta 2-3 varv upp) så ska ni inte göra det på samma dag som Sella Ronda. Den röda pisten ner är riktigt fin i sig. Där finns enorma ytor utanför pisterna, men det kan finnas glaciärsprickor längst upp. Vet ej hur fort det blir uppåkt. Och det tar tyvärr ett tag att ta sig upp igen - lång transport nere i dalen och tre kabiner i serie upp, ibland med köer längs ner. Men definitivt ett måste att ha varit däruppe minst en gång. Tror att vägen genom Passo Fedaia är stängd större delen av vintern som Tailgunnar skrev. Den är en solig mys-utflykts-backe som flackar ut rejält på slutet och går absolut att skippa. Mest som att det "är kul att ha varit så långt bort från där vi startade" typ. Dock trevligt uppe på Seceda, och ibland extremt vackert (Unesco världsarv). Jag skulle hellre leta mig bort mot Alta Badia, där t.ex. Gran Risa ner mot La Villa är en lång svart pist av bästa sort, dvs verkligen åkbar med fin lutning och inte bara svinbrant, isig, kort, smal och allmänt j@vlig som en del "showcase"-branter i både fjäll och alper. Den röda ner mot mysiga San Cassiano är också fin. Dock litet flacka backar på vägen dit. En annan fin avstickare (t.ex. för lunch om tiden är rätt) är Edelweisstal vid Colfosco som har en fin röd backe upp till vänster. Det finns en park precis ovanför Canazei. Kan dock inte bedöma den mer än att den ser ganska snäll ut. Jag gillar verkligen Saslong-backen ner mot Sta Cristina (utom slutet där den smalnar av) och de röd-svarta backarna under Dantercepies upp från Selva. Arabba har en hel del fina svarta backar som man lätt missar under Sella Ronda, man får liksom söka upp dem. Den litet anonyma högt liggande liften Vallon längst upp mellan Arabba och Corvara har en spännande rödsvart backe med fin snö, tyvärr gammal tvåstolslift, nås endast på "orange varv", se bild [ATTACH type="full" alt="1755505665622.webp"]40215[/ATTACH] Försök att inte lida för mycket av de transportliknande blågröna backar som trots allt finns längs Sella Ronda åt båda håll. Njut av utsikten och stå på, ni är snart nere. Se till att verkligen stanna upp i de backar och liftar ni gillar, utan att hasta vidare om det inte behövs. Som i andra vidsträckta skidområden blir det annars lätt att man tillbringar för mycket tid i transporterna. Man får välja litet mellan "utflyktsåkning" eller att hitta favoritbackar där man kan "äta höjdmeter". Vet inte hur er grupp ser ut, men om ni gillar "lång skidutflykt" så hinner ni (förutom Sella Ronda, Marmolada och Seceda ovanför Sta Cristina) säkert ända bort till de mest avlägsna liftarna i Alta Badia och tillbaka. Mest röda backar eller snällare. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
Campitello di Fassa -->
Tillbaka
Topp