Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Film/Foto
Fotokunskap
Canon EOS 10D, 20D, 350D.....
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Vargtass" data-source="post: 202219" data-attributes="member: 53935"><p>Temperaturen 0-40 grader är nog den miljö som de kan garantera att kameran skall funka i, men kameran går inte sönder av just kyla.</p><p>Det som händer när det är minusgrader är att kameran kan bli lite slöare och att den suger mycket mer batteri, här kan det vara lämpligt att stänga av display. Det man däremot skall passa sig för är fukt! Kondens på elektroniken gör att det bli kortslutningar och då pajar kameran. Detta kan ske om man låter den växla temperatur allt för snabbt. Tex om du varit ute och plåtat i 15 minus och sedan går in med kameran så kommer den direkt att täckas med kondens (kolla tex linsen där det syns väl) och detta sker även innuti kameran. Då kan man förstå att detta inte är något bra. För att lösa detta problem låter man kameran aklimatisera sig genom att låta den vara kvar i fotoväskan. Gäller både vid in och utgång. Dvs går du in så låter du kameran ligga i väskan någon timme eller två innan du öppnar den. Då hinner den långsamt värmas upp eller kylas ned utan att ta skada.</p><p></p><p>Detta sätt har jag använt mig av när jag plåtat utomhus i kallt väder, och under de år jag gjort det har inte någon kamera gått sönder pga detta. Däremot skall jag inte ge några garantier för att det funkar, då just fukt kan vara ett gissel. Jämför med dagens mobiltelefoner som tex går sönder av fukt utan att ens varit i vatten utan av just kondens.</p><p></p><p>30D har ju som sagt ett aluminiumskal vilket gör den lite robustare, har man plast skall man tänka på att plasten blir skörare vid kallt väder och man får då kanske vara lite försiktigare.</p><p></p><p>Hur det är med mindre allväderspocketkameror har jag ingen aning om, men jag finner det föga troligt att hitta någon kamera över huvud taget som har en driftsmiljörekommendation som går under noll grader.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Vargtass, post: 202219, member: 53935"] Temperaturen 0-40 grader är nog den miljö som de kan garantera att kameran skall funka i, men kameran går inte sönder av just kyla. Det som händer när det är minusgrader är att kameran kan bli lite slöare och att den suger mycket mer batteri, här kan det vara lämpligt att stänga av display. Det man däremot skall passa sig för är fukt! Kondens på elektroniken gör att det bli kortslutningar och då pajar kameran. Detta kan ske om man låter den växla temperatur allt för snabbt. Tex om du varit ute och plåtat i 15 minus och sedan går in med kameran så kommer den direkt att täckas med kondens (kolla tex linsen där det syns väl) och detta sker även innuti kameran. Då kan man förstå att detta inte är något bra. För att lösa detta problem låter man kameran aklimatisera sig genom att låta den vara kvar i fotoväskan. Gäller både vid in och utgång. Dvs går du in så låter du kameran ligga i väskan någon timme eller två innan du öppnar den. Då hinner den långsamt värmas upp eller kylas ned utan att ta skada. Detta sätt har jag använt mig av när jag plåtat utomhus i kallt väder, och under de år jag gjort det har inte någon kamera gått sönder pga detta. Däremot skall jag inte ge några garantier för att det funkar, då just fukt kan vara ett gissel. Jämför med dagens mobiltelefoner som tex går sönder av fukt utan att ens varit i vatten utan av just kondens. 30D har ju som sagt ett aluminiumskal vilket gör den lite robustare, har man plast skall man tänka på att plasten blir skörare vid kallt väder och man får då kanske vara lite försiktigare. Hur det är med mindre allväderspocketkameror har jag ingen aning om, men jag finner det föga troligt att hitta någon kamera över huvud taget som har en driftsmiljörekommendation som går under noll grader. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Film/Foto
Fotokunskap
Canon EOS 10D, 20D, 350D.....
Tillbaka
Topp