Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Film/Foto
Filmkunskap
Canon EOS 300D strul!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Putte_the_skibum" data-source="post: 64714" data-attributes="member: 28793"><p>Du kan också ställa in kameran i att fota i RGB98, och sen kalibrerar du skärmen i detsamma. Det innebär att du kan ta fram vitbalansen via photoshop.</p><p></p><p>Jag har tagit runt 600 bilder med 300d iår (snöbilder) och varierat mellan teleglugg och en vanlig 28-105zoom.</p><p></p><p>det jag märkt är att i lägre ISO inställningar så bör man både ställa vitbalansen manuellt samt överexponera ca 2 - 2.5!!! steg för att man ska kunna få rätt "färg" på snön.</p><p></p><p>Grundinställningen som följer med från fabrik för färgbalansen är gjord för att framkalla på papper vilket gör att den stryker ganska mycket om du inte ställer om till en bredare färginställning som tex rgb98. Nackdelen med rgb98 inställningen är att du MÅSTE bildbehandla för att få ett bra resultat vid kopiering till papper.</p><p></p><p>Enda nackdelen sofar med 300d som jag har är att den inte gillar hög höjd och kyla särskilt mycket. Men med extra batteripack och skyddad väska så funkar det väl ok...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Putte_the_skibum, post: 64714, member: 28793"] Du kan också ställa in kameran i att fota i RGB98, och sen kalibrerar du skärmen i detsamma. Det innebär att du kan ta fram vitbalansen via photoshop. Jag har tagit runt 600 bilder med 300d iår (snöbilder) och varierat mellan teleglugg och en vanlig 28-105zoom. det jag märkt är att i lägre ISO inställningar så bör man både ställa vitbalansen manuellt samt överexponera ca 2 - 2.5!!! steg för att man ska kunna få rätt "färg" på snön. Grundinställningen som följer med från fabrik för färgbalansen är gjord för att framkalla på papper vilket gör att den stryker ganska mycket om du inte ställer om till en bredare färginställning som tex rgb98. Nackdelen med rgb98 inställningen är att du MÅSTE bildbehandla för att få ett bra resultat vid kopiering till papper. Enda nackdelen sofar med 300d som jag har är att den inte gillar hög höjd och kyla särskilt mycket. Men med extra batteripack och skyddad väska så funkar det väl ok... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Film/Foto
Filmkunskap
Canon EOS 300D strul!
Tillbaka
Topp