canon HG10?

erisve

Ny medlem
canon HG10?
Hallå.
Jag håller på att kolla på lite olika HD kameror under 10.000. Men tänkte höra om det är någon som har koll på hur stor skillnaden i bildkvalitet blir mellan t.ex. en liten HD videokamera som canon HG10 och en stor kamera som t.ex. canon XL H1.
Har en sån liten kamera som HG10 någon som helst chans att mäta sig med en stor kamera som dessutom kanske är 40.000 dyrare.
Båda kamerona kan ju spela in i 1080p.

Är det nån som har testat Canon HG10? eller vet nån sida där man kan kolla på nåt som är inspelat med den?
/Eric

canon HG10?
klokt svar:) förstår jag nog själv också, Men frågan var om den har någon chans att mäta sig mot en dyrare kamera.
Om du t.e.x filmar en solig dag, och spelar upp båda filmerna på fullscreen på datorn.
Hur stor är skillnaden? kontrast, färger mm?

canon HG10?
Jag har för mig att canon HV20 och Hg10 har samma optik. Så du kan gå in på www.hv20.com . Där finns folk som lägger upp massor med film filmat med HV-20. Jag har just köpt en HV20 och är sjukt nnöjd hittils..

canon HG10?
Ok, jag var inne och kollade där, verkar ju riktigt bra bildkvalitet om man kolla på dom filmerna. Blir nog nåt sånt, antingen HV20 eller Hg10. Men jag tycker HG10 verkar lite smidigare och snyggare.

canon HG10?
hehe det spelar grymt stor roll:) närå men fan får man välja mellan 2 och den ena ser fräschare ut så tar man väl den? Dom verkar ju ganska likartade i funktioner osv, förutom att den ena spelar in på hårdisk å den andra på band..

canon HG10?
Man väljer den som är bäst när det gäller detta? Annars är man dum då utseéndet inte har något med prestandan att göra på en kamera. Visst kanske lite som skiljer men då tycker jag ändå du ska ta den bättre om du har råd. Kvalitén vet jag blir bättre när man spelar in på band.

canon HG10?
Ska du använda kameran utomhus vintertid samt ha med den då det skumpar och slår mycket(dvs åkning) så ska du verkligen inte ta den som spelar in på hårddisk. Hårddisken klarar varken kyla eller stötar.

canon HG10?
Utter sa:
Ska du använda kameran utomhus vintertid samt ha med den då det skumpar och slår mycket(dvs åkning) så ska du verkligen inte ta den som spelar in på hårddisk. Hårddisken klarar varken kyla eller stötar.
Nä det är nog sant iof, Men just på den har dom utvecklat hårdisksystemet så att den klarar mkt mer än vanliga hårddiskkameror. Men det kan nog vara klokt att köra på den med band ändå. Även fast det blir mkt pengar i längden om man ska köpa HD dvband.
Vad det gäller kvaliten med inspelning på band har jag aldrig hört att det skulle vara bättre än på hårddisk? Stämmer detta?

canon HG10?
baotsen sa:
Utter sa:
Nä det är nog sant iof, Men just på den har dom utvecklat hårdisksystemet så att den klarar mkt mer än vanliga hårddiskkameror. Men det kan nog vara klokt att köra på den med band ändå. Även fast det blir mkt pengar i längden om man ska köpa HD dvband.
Vad det gäller kvaliten med inspelning på band har jag aldrig hört att det skulle vara bättre än på hårddisk? Stämmer detta?
Eftersom komprimeringen blir mindre på band så blir kvallitén bättre, inte mycket men lite.

Tillbaka
Topp