Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Carv
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="blom" data-source="post: 1072416" data-attributes="member: 28759"><p>[USER=146421]@Bootfitta[/USER] du har rätt i att det finns "mycket mer kul att ha" när man kan åka på fler ställen. Men, kan det inte göra att man snarare har tråkigare, eftersom man fokuserar så mycket på alla ställen man inte kan åka på. En slags "paradox of possibilities".</p><p></p><p>En jämförelse: Tänk dig att du lever i det gamla Sovjet. Du går in i en klädbutik för att köpa byxor. Du kan köpa vilken sort du vill, förutsatt att de är gråa, raka och av hållbart bomullstyg. Det är nämligen enbart den modellen som finns att tillgå i hela landet. Du köper dina byxor och är glad över att ha ett par byxor av den läckraste modellen som finns!</p><p></p><p>Gör sedan ett tidssprång till efter unionens fall. Nu går du in i en klädbutik för att köpa byxor. Hyllorna tornar upp sig framför dig. Jeans, chinos, khakis, 3/4-byxor, mjukisar... Det finns med tighta ben, taperade ben, pösiga ben, bagge ben... Det finns med och utan fickor... Det finns i alla kulörer du kan tänka dig... Efter att du kommit ur den första fasen av beslutsångest, väljer du ut ett par. Du köper dem och går hem med en olustig känsla. En tanke maler i ditt huvud "kanske de där andra hade varit bättre".</p><p></p><p>Kan det vara på samma sätt med ens skidåkarnivå? </p><p></p><p>Sant</p><p> [USER=13863]@Mountain_Man[/USER] det är nog en slags "diminishing happiness" vi talar om.</p><p></p><p>Så till ämnet:</p><p></p><p></p><p>Baserat på den psykologiska principen om inlärning, att man lär bäst genom feedback som är konkret och som följer direkt på utfört beteende, så har CARV verkligen något nytt att komma med. Det är en stor skillnad mellan att få höra av sina polare när man kommer ned i dalen att "öh, du borde ha åkt snyggare" och att direkt i sitt åk få höra "böj dina knän framåt och sätt högre press på yttre högerfoten i vänstersvängarna". Det senare är konkret och direkt, det förra är ospecifikt för sent för att man ska ha verklig nytta av det. </p><p></p><p>Några tankar som dyker upp i min skeptiska skalle:</p><p></p><p>1. Hur gör man i t. ex. mina hemtrakter Fjätervålen där utbyggnaden av 3g inte riktigt nått ända fram (för att inte tala om avlägsna Alaska?). Kommer CARV att kunna fungera utan nät?</p><p></p><p>2. De lovar mycket, att CARV ska fungera såväl för casual skier, freestyle skier, cross-country skier, och racing skiers and coaches. Är det att lova lite för mycket? Det är länge sedan jag satte en 540 i min korta (dock ambitiösa) jibber-karriär och jag tvivlar på att lite extra feedback i skallen när jag snurrade uppe i det blå hade fått mig att landa på fötter. </p><p></p><p>Så, min gissning på frågan är: det beror på vilken skidåkare du är!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="blom, post: 1072416, member: 28759"] [USER=146421]@Bootfitta[/USER] du har rätt i att det finns "mycket mer kul att ha" när man kan åka på fler ställen. Men, kan det inte göra att man snarare har tråkigare, eftersom man fokuserar så mycket på alla ställen man inte kan åka på. En slags "paradox of possibilities". En jämförelse: Tänk dig att du lever i det gamla Sovjet. Du går in i en klädbutik för att köpa byxor. Du kan köpa vilken sort du vill, förutsatt att de är gråa, raka och av hållbart bomullstyg. Det är nämligen enbart den modellen som finns att tillgå i hela landet. Du köper dina byxor och är glad över att ha ett par byxor av den läckraste modellen som finns! Gör sedan ett tidssprång till efter unionens fall. Nu går du in i en klädbutik för att köpa byxor. Hyllorna tornar upp sig framför dig. Jeans, chinos, khakis, 3/4-byxor, mjukisar... Det finns med tighta ben, taperade ben, pösiga ben, bagge ben... Det finns med och utan fickor... Det finns i alla kulörer du kan tänka dig... Efter att du kommit ur den första fasen av beslutsångest, väljer du ut ett par. Du köper dem och går hem med en olustig känsla. En tanke maler i ditt huvud "kanske de där andra hade varit bättre". Kan det vara på samma sätt med ens skidåkarnivå? Sant [USER=13863]@Mountain_Man[/USER] det är nog en slags "diminishing happiness" vi talar om. Så till ämnet: Baserat på den psykologiska principen om inlärning, att man lär bäst genom feedback som är konkret och som följer direkt på utfört beteende, så har CARV verkligen något nytt att komma med. Det är en stor skillnad mellan att få höra av sina polare när man kommer ned i dalen att "öh, du borde ha åkt snyggare" och att direkt i sitt åk få höra "böj dina knän framåt och sätt högre press på yttre högerfoten i vänstersvängarna". Det senare är konkret och direkt, det förra är ospecifikt för sent för att man ska ha verklig nytta av det. Några tankar som dyker upp i min skeptiska skalle: 1. Hur gör man i t. ex. mina hemtrakter Fjätervålen där utbyggnaden av 3g inte riktigt nått ända fram (för att inte tala om avlägsna Alaska?). Kommer CARV att kunna fungera utan nät? 2. De lovar mycket, att CARV ska fungera såväl för casual skier, freestyle skier, cross-country skier, och racing skiers and coaches. Är det att lova lite för mycket? Det är länge sedan jag satte en 540 i min korta (dock ambitiösa) jibber-karriär och jag tvivlar på att lite extra feedback i skallen när jag snurrade uppe i det blå hade fått mig att landa på fötter. Så, min gissning på frågan är: det beror på vilken skidåkare du är! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Carv
Tillbaka
Topp