Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Carv
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="UCPAisme" data-source="post: 1217720" data-attributes="member: 173412"><p>Halloj, </p><p></p><p>Ska se till att återkomma med en mer utförlig recension som utlovar. Men lite korta ord. </p><p></p><p>Jag har nu provat Carv under fem skiddagar på lite olika platser. Sändarna och appen fungerar fläckfritt. De har bra mottagning till varandra, inte haft några tekniska hickups och registrerar allt till synes korrekt.</p><p></p><p>Sulinlägget i pjäxan känner jag inte alls av då det ligger under innerpjäxan. Sändarna sitter ok på booster-strap även on översta spännet på pjäxan blir pyttelite mindre åtkomligt. Men ingen effekt på hur pjäxorna sitter. </p><p></p><p>När allt väl är på är det bara att koppla ihop ett par hörlurar till mobilen, sätta igång appen och välja vilken övning man vill ha. </p><p></p><p>De övningar (mätningar) som finns att välja på är (I) Free Ski som mäter IQ, (II) Carving training, (III) Pivot Slips training, (IV) Outside Ski Turns Training, (V) Balance Training, (VI) Edge Angle, (VII) Fast Turns, (VIII) Edge Angle Streaks, (IX) Metronome, (X) sex övriga mätningar i realtid "monitor". </p><p></p><p>Appen är välgjord och snygg. Den har instruktionsvideos som är proffsiga för varje övning och ger väldigt bra tips på utförande. </p><p></p><p>Jag har mest kört Free Ski för att få fram ett IQ då jag är en tävlingsmänniska. Det finns en leader board där man bl. a. kan välja att få fram ett svenskt leader board på bästa IQ. Just nu ligger jag på en fjärdeplats av 81 rankade personer i Sverige och på plats 209 av 7250 rankade personer globalt. </p><p></p><p>Ski IQ är inte optimalt. Varje åk dokumenteras väldigt snyggt med all data man kan önska. Bl. a. känner den av vilket skidsystem du åkt och man kan även se delar av pistkartan i appen. Det som är lite märkligt då är att när jag jämför de som har fått bäst IQ så har de kanske åkt 30 sekunder i 30 km/h... Trots det får de högt iq för att de åkt symmetriskt, fått en hög edge angle (hur det nu är möjligt trots fart m.m.), haft bra balans och bra tyngd på skidorna. Så även om jag skulle få 160 så säger det inte jättemycket om hur jag är som skidåkare. Det är mest en fingervisning. </p><p></p><p>Jag kommer därför ge upp det och satsa mer på att använda mätningar i realtid. Där gör sig appen som bäst och jag tycker att den ger riktiga värden i lurarna - eller i vart fall känner den av mer eller mindre. </p><p></p><p>Sammantaget är Carv fantastiskt roligt att använda och testa. Jag tycker det är kvalitet rakt igenom. De fortsätter även förbättra produkten med nya uppdateringar. När man åker solo blir den Siri-liknande röstenen kamrat på fjället som gör att man också anstränger sig att förbättra sin åkning. </p><p></p><p>Betyget är 9/10. Ski IQ är av förklarliga skäl inte något som är perfekt - och har svårt att se att man kan göra det perfekt. Men i övrigt kan jag inte se vad Carv skulle kunna göra bättre.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="UCPAisme, post: 1217720, member: 173412"] Halloj, Ska se till att återkomma med en mer utförlig recension som utlovar. Men lite korta ord. Jag har nu provat Carv under fem skiddagar på lite olika platser. Sändarna och appen fungerar fläckfritt. De har bra mottagning till varandra, inte haft några tekniska hickups och registrerar allt till synes korrekt. Sulinlägget i pjäxan känner jag inte alls av då det ligger under innerpjäxan. Sändarna sitter ok på booster-strap även on översta spännet på pjäxan blir pyttelite mindre åtkomligt. Men ingen effekt på hur pjäxorna sitter. När allt väl är på är det bara att koppla ihop ett par hörlurar till mobilen, sätta igång appen och välja vilken övning man vill ha. De övningar (mätningar) som finns att välja på är (I) Free Ski som mäter IQ, (II) Carving training, (III) Pivot Slips training, (IV) Outside Ski Turns Training, (V) Balance Training, (VI) Edge Angle, (VII) Fast Turns, (VIII) Edge Angle Streaks, (IX) Metronome, (X) sex övriga mätningar i realtid "monitor". Appen är välgjord och snygg. Den har instruktionsvideos som är proffsiga för varje övning och ger väldigt bra tips på utförande. Jag har mest kört Free Ski för att få fram ett IQ då jag är en tävlingsmänniska. Det finns en leader board där man bl. a. kan välja att få fram ett svenskt leader board på bästa IQ. Just nu ligger jag på en fjärdeplats av 81 rankade personer i Sverige och på plats 209 av 7250 rankade personer globalt. Ski IQ är inte optimalt. Varje åk dokumenteras väldigt snyggt med all data man kan önska. Bl. a. känner den av vilket skidsystem du åkt och man kan även se delar av pistkartan i appen. Det som är lite märkligt då är att när jag jämför de som har fått bäst IQ så har de kanske åkt 30 sekunder i 30 km/h... Trots det får de högt iq för att de åkt symmetriskt, fått en hög edge angle (hur det nu är möjligt trots fart m.m.), haft bra balans och bra tyngd på skidorna. Så även om jag skulle få 160 så säger det inte jättemycket om hur jag är som skidåkare. Det är mest en fingervisning. Jag kommer därför ge upp det och satsa mer på att använda mätningar i realtid. Där gör sig appen som bäst och jag tycker att den ger riktiga värden i lurarna - eller i vart fall känner den av mer eller mindre. Sammantaget är Carv fantastiskt roligt att använda och testa. Jag tycker det är kvalitet rakt igenom. De fortsätter även förbättra produkten med nya uppdateringar. När man åker solo blir den Siri-liknande röstenen kamrat på fjället som gör att man också anstränger sig att förbättra sin åkning. Betyget är 9/10. Ski IQ är av förklarliga skäl inte något som är perfekt - och har svårt att se att man kan göra det perfekt. Men i övrigt kan jag inte se vad Carv skulle kunna göra bättre. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Carv
Tillbaka
Topp