Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Carving på is, går det och hur gör man?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1098076" data-attributes="member: 12152"><p>Har man en någorlunda driven teknik utan att vara någon superhero tycker jag att det handlar extremt mycket om materialet när det kommer till rent isgrepp. Rätt skidor som är rätt slipade och då menar jag vassa och riktigt nyslipade senast igår kväll när du står i liften för det första åket. Redan efter ett par åk tappar man det där absoluta greppet. Vissa skidor tenderar att betta ganska bra även fortsatt när kanterna blir slöare samtidigt som andra tappar allt grepp snabbt. Och vissa skidor blir som nya när man slipar samtidigt som andra aldrig får tillbaka sin glans efter de första 20 åkdagarna. </p><p></p><p>Jag har för övrigt fått samma fråga i liften i Nolbybacken söder om Sundsvall en gång för några år sedan, om än lite mer rakt ställd. Jag körde då ett par Fischer racestock GS och det var verkligen blankis, men riktigt jämn sådan. I den relativt beskedliga pisten i den backen kunde jag carva på som om det var nypistat med mina skidor. Det kommer då fram en herre och frågar "HUR I HELVETE kan du köra sådär på sån här is???". Han börjar snacka om att sätta an kanten tidigt och att våga och diverse teknikdetaljer. Jag lyssnar, men säger ändå: "Jag hör vad du säger, men innan vi går in på teknikdetaljer så tycker jag att vi ska byta skidor ett åk". Vi gör det och efter några trevande svängar drar han på precis som jag gjorde innan utan minsta tvekan, samtidigt som jag är bambi på hal is och inte ens kan dra en sladdsväng med någon form av heder. Även om det var ett par prestandaskidor av välkänt märke så kändes det helt omöjligt att få fast grejorna. Samma pist som jag precis innan hade snittat upp i skivor blev nu fullständigt övermäktig. Sätter du Byggmark på dom skidorna så kanske han kan betta, men är man som jag och inte håller ens i närheten av den nivån så får man förlita sig på grejorna istället. Det finns garanterat skidor som löser problemet direkt från första sväng. MEN de skidorna kommer en vecka senare att vara lika hala som de du har nu om du inte tar hand om kanterna på rätt sätt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1098076, member: 12152"] Har man en någorlunda driven teknik utan att vara någon superhero tycker jag att det handlar extremt mycket om materialet när det kommer till rent isgrepp. Rätt skidor som är rätt slipade och då menar jag vassa och riktigt nyslipade senast igår kväll när du står i liften för det första åket. Redan efter ett par åk tappar man det där absoluta greppet. Vissa skidor tenderar att betta ganska bra även fortsatt när kanterna blir slöare samtidigt som andra tappar allt grepp snabbt. Och vissa skidor blir som nya när man slipar samtidigt som andra aldrig får tillbaka sin glans efter de första 20 åkdagarna. Jag har för övrigt fått samma fråga i liften i Nolbybacken söder om Sundsvall en gång för några år sedan, om än lite mer rakt ställd. Jag körde då ett par Fischer racestock GS och det var verkligen blankis, men riktigt jämn sådan. I den relativt beskedliga pisten i den backen kunde jag carva på som om det var nypistat med mina skidor. Det kommer då fram en herre och frågar "HUR I HELVETE kan du köra sådär på sån här is???". Han börjar snacka om att sätta an kanten tidigt och att våga och diverse teknikdetaljer. Jag lyssnar, men säger ändå: "Jag hör vad du säger, men innan vi går in på teknikdetaljer så tycker jag att vi ska byta skidor ett åk". Vi gör det och efter några trevande svängar drar han på precis som jag gjorde innan utan minsta tvekan, samtidigt som jag är bambi på hal is och inte ens kan dra en sladdsväng med någon form av heder. Även om det var ett par prestandaskidor av välkänt märke så kändes det helt omöjligt att få fast grejorna. Samma pist som jag precis innan hade snittat upp i skivor blev nu fullständigt övermäktig. Sätter du Byggmark på dom skidorna så kanske han kan betta, men är man som jag och inte håller ens i närheten av den nivån så får man förlita sig på grejorna istället. Det finns garanterat skidor som löser problemet direkt från första sväng. MEN de skidorna kommer en vecka senare att vara lika hala som de du har nu om du inte tar hand om kanterna på rätt sätt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Carving på is, går det och hur gör man?
Tillbaka
Topp