Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Carvingfråga (Pistskidor)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Magido" data-source="post: 1069717" data-attributes="member: 156547"><p>Så han behöver helt enkelt bara vinkla upp skidan mycket lite för att den ska upp på skär?</p><p>När jag först började åka skidor för en massa herrans år sedan så var jag självlärd.</p><p></p><p>Det var först för sisådär 4 år sedan som jag fick tips ifrån en riktigt erfaren skidåkare om min teknik.</p><p>Han studerade min åkstil och gav mig ett litet, enkelt tips... </p><p></p><p>"När du svänger så vinkla in knät på ytterskidan"</p><p></p><p>Detta gjorde jag... Och plötsligt åkte jag bättre än vad jag någonsin tidigare hade gjort.. (Med råge)</p><p>Jag minns åken den dagen som om det vore igår... Skidan slängde nästan iväg mig ifrån kant till kant när jag la lite tryck på skidan.... Min åkning förändrades för alltid, och skidåkningen som jag allt tyckt om gick ifrån att vara rolig till att vara helt magisk..</p><p></p><p>Nu trampar jag istället igenom skidan... Jag kör såpas fort att jag känner inte att jag får speciellt mycket tillbaka ifrån skidan när jag trycker på ur kurvan... Snarare blir den vobblig och orolig... Men det hör inte hit...</p><p></p><p></p><p></p><p>En liten följdfråga angående skidteknik:</p><p></p><p>När jag carvar så lägger jag fokus på att dra bak inneskidan något i samband med att jag lägger upp den på skär.. Är detta korrekt?</p><p></p><p>Min andra fråga är: Jag har mycket svårare att få samma tryck på innerskidan som ytterskidan.. Jag har läst att trycket skall vara ungefär samma.. Vilket för mig känns helt omöjligt.. Det är ju av uppenbara skäl lättare att vinkla in knät mer på ytterskidan än innerskidan.. Så hur tusan lägger jag mer tryck på innerskidan? </p><p></p><p></p><p></p><p>Jag kan carva snyggt och säkert i blåa backar..</p><p>Även i röda backar, men det dröjer inte många svängar innan jag ställer upp dom på sidan för att få ner farten.. Jag är inte farträdd, men jag litar inte på min körförmåga i dom hastigheterna... För när jag åker på fullcarve ner för en röd/svart backe så går det fort.. Ruskigt fort....</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Magido, post: 1069717, member: 156547"] Så han behöver helt enkelt bara vinkla upp skidan mycket lite för att den ska upp på skär? När jag först började åka skidor för en massa herrans år sedan så var jag självlärd. Det var först för sisådär 4 år sedan som jag fick tips ifrån en riktigt erfaren skidåkare om min teknik. Han studerade min åkstil och gav mig ett litet, enkelt tips... "När du svänger så vinkla in knät på ytterskidan" Detta gjorde jag... Och plötsligt åkte jag bättre än vad jag någonsin tidigare hade gjort.. (Med råge) Jag minns åken den dagen som om det vore igår... Skidan slängde nästan iväg mig ifrån kant till kant när jag la lite tryck på skidan.... Min åkning förändrades för alltid, och skidåkningen som jag allt tyckt om gick ifrån att vara rolig till att vara helt magisk.. Nu trampar jag istället igenom skidan... Jag kör såpas fort att jag känner inte att jag får speciellt mycket tillbaka ifrån skidan när jag trycker på ur kurvan... Snarare blir den vobblig och orolig... Men det hör inte hit... En liten följdfråga angående skidteknik: När jag carvar så lägger jag fokus på att dra bak inneskidan något i samband med att jag lägger upp den på skär.. Är detta korrekt? Min andra fråga är: Jag har mycket svårare att få samma tryck på innerskidan som ytterskidan.. Jag har läst att trycket skall vara ungefär samma.. Vilket för mig känns helt omöjligt.. Det är ju av uppenbara skäl lättare att vinkla in knät mer på ytterskidan än innerskidan.. Så hur tusan lägger jag mer tryck på innerskidan? Jag kan carva snyggt och säkert i blåa backar.. Även i röda backar, men det dröjer inte många svängar innan jag ställer upp dom på sidan för att få ner farten.. Jag är inte farträdd, men jag litar inte på min körförmåga i dom hastigheterna... För när jag åker på fullcarve ner för en röd/svart backe så går det fort.. Ruskigt fort.... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Carvingfråga (Pistskidor)
Tillbaka
Topp