Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Carvingfråga (Pistskidor)
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ake_Astrom" data-source="post: 1069885" data-attributes="member: 127291"><p>Har inte tittat igenom hela videon men lite kritik till den "perfekta" åkningen kan jag ändå komma med</p><p></p><p>I det närmaste obefintligt stavarbete.</p><p>Att i denna låga fart tappa fram innerbenet och närma sig "stolen" är inte optimalt.</p><p></p><p>I dag så försöker man hålla skidorna parallella genom hela svängen och försöker undvika att se ut som man skall sätta sig på en stol genom att hålla höften mer parallell med skidorna.</p><p></p><p>Knävinklar skall inte överdrivas bland annat eftersom knän har en tendens att gå sönder (knävinkling uppnås genom en inåtrotation på lårbenet).</p><p></p><p>De förklaringar som getts tidigare till hans svängar är ju helt riktiga. </p><p>Kort radie på skidan => mycket sväng</p><p>Låg fart minskar behovet av bredden mellan skidorna, generellt kan man säga att höft brett är att föredra (utom i puckel eller offpist).</p><p>Backen är flack=låg fart=inga stora vinklar (separation mellan överunderkropp).</p><p></p><p>Trycket skall ligga på ytterskida eller blivande ytterskida och desto mer fart desto mer tryck på den skidan.</p><p></p><p>För mig ser det ut som slö/slappåking inte något jag skulle använda som skolexempel.</p><p></p><p>//Åke</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ake_Astrom, post: 1069885, member: 127291"] Har inte tittat igenom hela videon men lite kritik till den "perfekta" åkningen kan jag ändå komma med I det närmaste obefintligt stavarbete. Att i denna låga fart tappa fram innerbenet och närma sig "stolen" är inte optimalt. I dag så försöker man hålla skidorna parallella genom hela svängen och försöker undvika att se ut som man skall sätta sig på en stol genom att hålla höften mer parallell med skidorna. Knävinklar skall inte överdrivas bland annat eftersom knän har en tendens att gå sönder (knävinkling uppnås genom en inåtrotation på lårbenet). De förklaringar som getts tidigare till hans svängar är ju helt riktiga. Kort radie på skidan => mycket sväng Låg fart minskar behovet av bredden mellan skidorna, generellt kan man säga att höft brett är att föredra (utom i puckel eller offpist). Backen är flack=låg fart=inga stora vinklar (separation mellan överunderkropp). Trycket skall ligga på ytterskida eller blivande ytterskida och desto mer fart desto mer tryck på den skidan. För mig ser det ut som slö/slappåking inte något jag skulle använda som skolexempel. //Åke [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Carvingfråga (Pistskidor)
Tillbaka
Topp