Carwingskidor hållbarhet!

JooockeT

Ny medlem
Jag och en kompis har debbaterat om carvingskidornas hållbarhet mot dom gamla ocarvade skidorna?

Jag påstår att dom nya håller minst lika bra och jag tror även dom håller bättre, har jag rätt eller är det min kompis som har rätt?

Jag bara måste reda ut det här för jag vill ha slut på diskusionerna.

Varför skulle de inte hålla lika bra...?? Har sett när de belastar en skida(Carving) så den går av på en fabrik en gång. Det går att flexa dem otroligt långt!! Det trycket går bara inte att belasta en skida med för en människa...
tror på din teori.. :)
Ha det!
// Danne

Hehe. Varför skulle skitillverkarna göra en skida som har sämre hållfasthet än föregående modeller. Specielt som tekniken bara går framåt? Klart att dom är hållbarare.

ciao

Jag har knäckt ett flertal "äldre" skidor, men än så länge bara lyckats trasha belag på nya skidor... Håller med om att dom verkar hållbarare.

Carvingskidor eller inte, materialutvecklingen har ju varit extrem senaste 5 åren bara!!!

Det är klart att ett par skidor håller sämre om man carvar lite i dem här och där...

Till saken! I stort sett alla skidor avsedda för utförsåkning (det finns undantag) har i alla tider haft en midja. Dvs. framdelen och bakdelen av skidan har varit bredare än mitten. Skidorna har gjorts på detta sätt för att de skall bära i lössnö och ändå vara lätta att svänga med.

Vad som skett de senaste åren är att skidorna har blivit betydligt bredare i såväl brättet (framtill) som i bakänden och fått betydligt kraftigare skärning (större skillnader i bredd på skidans olika delar) än tidigare. Effekten av detta är att skidorna är betydligt mer lättsvängda än tidigare vilket göt att även en medelgod åkare kan få till en skärande sväng (en sväng utan sladd).

Att dagens moderna utförsåkningsskidor skulle vara mindre hållbara än tidigare låter fullkomligt osannolikt. Själv kan jag konstatera det motsatta eftersom det var flera år sedan jag bröt en skida senast. (Visserligen bockade jag ett par förra vintern, men sånt händer...)

MVH/MM

De senaste skidorna jag hade som jag INTE körde sönder var ett par Völkl P10 SL. De är knappast karving!

Sen kanske det är tysk ingenjörskonst och träkärna kontra fransk skumkropp och cap, eller nåt i den stilen. Eller kanske det är jag som blivit lite vildare på gamla dar...

Vilken dum fråga förresten.

Wellwell lycka till.

Carving skidor är ju kortare än "gamla" skidor och anledningen till att de kan vara kortare men ändå vara stabila är just materialet. De är mycket vridstyvare än de var förr och därför tror jag att de håller bättre.

Eftersom ja varit en ganska seriös tävlare inom skidåkningen ett bra tag så har ja utsatt många olika skidor för påfrestningar.

Nya skidor klarar av mer än gammla skidor tack vare ny teknik å nytt material.

MEN!!! Eftersom att skidorna nu görs mycke kortare än förr så blir de mer brytning å påfrestningar än dom gammla..

Har själv kört sönder 6 par skidor..
I vissa fall måste ja erkänna att ja varit ganska klantig.. =)
Men men
Gammla höll längre baraför att dom inte utsatter för sån påfrestning...

hoppas detta räcker som svar..

Ha de GO alla skidåkare... Kör lungt..

Cya

Tillbaka
Topp