Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Carwingskidor hållbarhet!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 26031" data-attributes="member: 13863"><p>Det är klart att ett par skidor håller sämre om man carvar lite i dem här och där...</p><p></p><p>Till saken! I stort sett alla skidor avsedda för utförsåkning (det finns undantag) har i alla tider haft en midja. Dvs. framdelen och bakdelen av skidan har varit bredare än mitten. Skidorna har gjorts på detta sätt för att de skall bära i lössnö och ändå vara lätta att svänga med.</p><p></p><p>Vad som skett de senaste åren är att skidorna har blivit betydligt bredare i såväl brättet (framtill) som i bakänden och fått betydligt kraftigare skärning (större skillnader i bredd på skidans olika delar) än tidigare. Effekten av detta är att skidorna är betydligt mer lättsvängda än tidigare vilket göt att även en medelgod åkare kan få till en skärande sväng (en sväng utan sladd).</p><p></p><p>Att dagens moderna utförsåkningsskidor skulle vara mindre hållbara än tidigare låter fullkomligt osannolikt. Själv kan jag konstatera det motsatta eftersom det var flera år sedan jag bröt en skida senast. (Visserligen bockade jag ett par förra vintern, men sånt händer...)</p><p></p><p>MVH/MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 26031, member: 13863"] Det är klart att ett par skidor håller sämre om man carvar lite i dem här och där... Till saken! I stort sett alla skidor avsedda för utförsåkning (det finns undantag) har i alla tider haft en midja. Dvs. framdelen och bakdelen av skidan har varit bredare än mitten. Skidorna har gjorts på detta sätt för att de skall bära i lössnö och ändå vara lätta att svänga med. Vad som skett de senaste åren är att skidorna har blivit betydligt bredare i såväl brättet (framtill) som i bakänden och fått betydligt kraftigare skärning (större skillnader i bredd på skidans olika delar) än tidigare. Effekten av detta är att skidorna är betydligt mer lättsvängda än tidigare vilket göt att även en medelgod åkare kan få till en skärande sväng (en sväng utan sladd). Att dagens moderna utförsåkningsskidor skulle vara mindre hållbara än tidigare låter fullkomligt osannolikt. Själv kan jag konstatera det motsatta eftersom det var flera år sedan jag bröt en skida senast. (Visserligen bockade jag ett par förra vintern, men sånt händer...) MVH/MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Carwingskidor hållbarhet!
Tillbaka
Topp