Chamonix vs Verbier vs ?

cold

Ny medlem
Chamonix vs Verbier vs ?
Tjena Freeriders!

Nu är det så här att jag och min grabb (13 år) ska åka till alperna under hans sport lov, vi åker ner ca 27-28 februari och stannar ca 1 vecka, han vill ha feta roliga parker och jag vill ha offpist, det som är bestämt är att vi flyger till Geneve.
Vi har kikat både på Verbier och Chamonix som alternativ, någon som har nån erfarenhet av vilket ställe som är bäst?

Är nästan viktigare att det finns bra park än bra offpist i det här fallet.

Eller finns det någon annan pärla vi borde kika på? obs! bör vara hyfsat nära från Geneve iaf.

Tacksam för svar/Daniel

Chamonix vs Verbier vs ?
Chamonix hade en park sponsrad av DC för 2 säsonger sedan.Den har dock försvunnit och parken i Chamonix är inte mycket och hurra för. Verbier har jag ingen koll på.

Chamonix vs Verbier vs ?
Jag rekommenderar verbier då det har bättre möjlighet att mötas upp i systemet samt att det är som Palish säger, Chamonix har ingen ordentlig park. Om ni inte vill kombinera och bygga en BC kicker tillsammans.

Chamonix vs Verbier vs ?
Parken i Verbier är sådär medan jag inte kan uttala mig om parken i Thyon (andra änden av det fyra dalarna).
(Finns uppblåsbar kudde, 4 röda kickers och ett antal blå samt någon rail och sådär möjligt att någon tar mer ansvar i år och gör parken bättre! - obs detta om parken i Verbier)

Chamonix vs Verbier vs ?
tjena, ett tips till är Les 2 alps, riktigt bra park som han kommer njuta av, baksidan av berget har du La Grave, världens bästa fallhöjd och 100% offpist, du åker mellan orterna via toppliften. Jag åkte den vägen förra året, med hyrbil tar det drygt 2 timmar (kanske 2,5h).

Chamonix vs Verbier vs ?

@KaptenL

Thyon är ju gött då man är mer eller mindre ensam därborta, inte alls lika mycket folk som i Verbier. Det som är LITE småtrist är ju att man måste transporta sig LÄNGE för att komma till/från riktiga Verbier... Och det måste man om man ska stanna längre än...3 dar eller så(+att man vill ta sig mot mon fort om det kommit snö) Jag gillar ofta transportrejsing, en av mina favvosysselsättningar och på den där vägen kan man även kombinera det med några små gosiga skogssängar... MEN!! det finns en lång jävel till släplift(knapp) som kan potentiellt vara det tråkigast otyget någonsin byggt. En pina i röven absolut men också i skallen.

Chamonix vs Verbier vs ?
Det lutar det mer och mer åt Verbier/Thyon, tack för alla inputs :)

Les 2 Alpes/LaGarve såg inte så dumt ut heller, tack för infon!

Vi har ett tag på oss att bestämma vart det bär av!

Som sagt Park är prio på denna resa.

Chamonix vs Verbier vs ?
ääääh, varenda håla kan ju ha en bra park. Åk till Åre om det är så ni tänker... Lägg prio på ett gött ställe, killen kan la lära sig gilla något annat annars?

Chamonix vs Verbier vs ?
kallejolle sa:
ääääh, varenda håla kan ju ha en bra park. Åk till Åre om det är så ni tänker... Lägg prio på ett gött ställe, killen kan la lära sig gilla något annat annars?
Åre är fantastiskt på alla de sätt! men jag vill uppleva nåt nytt ställe, iof har inte grabben vart i Åre men jag har,
Har som plan på att åka utomlands under Sportloven och hålla mig i Svearike under Påsken.

Mvh/D

Senast ändrad:
Chamonix vs Verbier vs ?
kallejolle sa:
Åre är fantastiskt på alla de sätt! men jag vill uppleva nåt nytt ställe, iof har inte grabben vart i Åre men jag har,
Har som plan på att åka utomlands under Sportloven och hålla mig i Svearike under Påsken.

kallejolle: Har du nå bra håla med "fet" park förutom Åre så släng ut den :)

Mvh/D

**SORRY FÖR DUBBELPOSTEN***

Senast ändrad:
Chamonix vs Verbier vs ?
Tjena.
Jag är uppvuxen i Chamonix och har i vuxen ålder gjort 2 säsonger i Verbier.
Efter vad du efterfrågar, park prio 1 och offpist till dig är Verbier perfekt!

Parken brukar vara i fullgott skick i början av februari i Verbier, medans det som kallas park i Chamonix är ett skämt!
Dessutom är Chamonix uppbyggt på det sättet att det finns 6 olika liftsystem som alla inte är sammanlänkade vilket gör att om din grabb vill åka lite park varje dag måste ni åka till samma system hela veckan vilket enligt mig är ett väldigt resursslöseri!

Offpistdelen är dessutom väldigt smidig i Verbier, lite glacierer och lättåtkomligt! Chamonix är gryyymt om man kan området men kan man inte det behöver du en guide så du inte hamnar i glacierspicka.

Lycka till!

Chamonix vs Verbier vs ?
Om ni vill ha tillgång till både Thyon och Verbier så är det en kompromiss att bo i Nendaz. Tar man skidbussen in till Siviez, ca 15 min, så kan ni både ta er mot Veysonnaz/Thyon eller mot Mont Fort och Verbier. Det går givetvis också åka till Siviez via Plan du Fou, men när vi var där i slutet av mars var dessa stängda. Det finns också en mindre park uppe på Tracouet i Nendaz, men kan inte uttala mig om dess kvalite då jag inte tillbringar någon tid i parker.

Chamonix vs Verbier vs ?
Var i Verbier för 2 år sedan. Då hade dom en ganska stor park.
Förra året var jag i Alagna, Champoluc, Gressoney systemet, där fanns det en helt okej park oxp

Chamonix vs Verbier vs ?
Parken i Grands-Montets (det är väl den enda i Chamonix?) är ganska värdelös. Dessutom ligger den som sagt i Grands-Montets, så ni är i så fall väldigt begränsade. Vad jag minns av parken i Verbier så var den betydligt bättre. Även om Chamonix är Chamonix när det kommer till off-pist så levererar Verbier helt klart på den fronten.

Chamonix vs Verbier vs ?
Annars har ju Tignes grym park och offpisten e inte så tokig den heller. Dessutom billigare än både Verpan o Cham annars skulle jag köra på Verbier med tanke på liftsystemet (som någon tidigare redan nämnt) är mycket bättre "ihopsatt" än i Chamonix med alla jävla bussar, omöjligt att mötas upp till lunch om man är där...

Chamonix vs Verbier vs ?
A0S sa:
Annars har ju Tignes grym park och offpisten e inte så tokig den heller. Dessutom billigare än både Verpan o Cham annars skulle jag köra på Verbier med tanke på liftsystemet (som någon tidigare redan nämnt) är mycket bättre "ihopsatt" än i Chamonix med alla jävla bussar, omöjligt att mötas upp till lunch om man är där...
Tignes såg sjukt nice ut enligt deras hemisida :)

Tack för alla förslag för övrigt!

Chamonix vs Verbier vs ?
Schiia sa:
Tjena.
Jag är uppvuxen i Chamonix och har i vuxen ålder gjort 2 säsonger i Verbier.
Efter vad du efterfrågar, park prio 1 och offpist till dig är Verbier perfekt!

Parken brukar vara i fullgott skick i början av februari i Verbier, medans det som kallas park i Chamonix är ett skämt!
Dessutom är Chamonix uppbyggt på det sättet att det finns 6 olika liftsystem som alla inte är sammanlänkade vilket gör att om din grabb vill åka lite park varje dag måste ni åka till samma system hela veckan vilket enligt mig är ett väldigt resursslöseri!

Offpistdelen är dessutom väldigt smidig i Verbier, lite glacierer och lättåtkomligt! Chamonix är gryyymt om man kan området men kan man inte det behöver du en guide så du inte hamnar i glacierspicka.

Lycka till!
Schiia tack för infon :)

Chamonix vs Verbier vs ?
@Shiia

Svårt att hamna i glaciärsprickor om man inte är ute på glaciärerna runt Aigullen (och där finns ju ändå ingen park) eller borta på argentiere då... Finns ju OBSCENT mycket fantastisk offpist i Chamonix utan att du ens behöver närma dej en glaciär. Ge dej av ner skiers left i GM så har du ett SKAPLIGT långt åk ner till levancher till exempel...(skapligt betyder la 2tusen fallhöjdsmeter eller så...) bara för att nämna ett slumpvis valt exempel ur hatten.

Glaciär finns ju dessutom(inklusive sprickor) på nästan alla de höga alporterna... Verbier, Val Thorens, Tignes, Valdi... etc etc.

@coldplaze

Cham är en grym plats. Parker finns det flera stycken och även om de kanske inte är de fetaste(dock är la den i GM rätt ordentlig... Förr fanns det la en riktigt riktigt rejäl en i houches dessutom, inte kvar??) Jag tycker inte du ska dömma ut cham utifrån det folk sagt här. Det är en de fetaste platserna du någonsin kommer besöka i alperna. Det är den klart mest inpirerande ort jag någonsin besökt (och jag har faktiskt vart på... Alla orterna som vart uppe i tråden än så länge...)
Cham är dessutom en riktig ort, det existerar ett liv bortan jobbiga britter/holländare/svenskar/danskar ;)
lycka till :)

Senast ändrad:
Chamonix vs Verbier vs ?
kallejolle sa:
@Shiia

@coldplaze

Cham är en grym plats. Parker finns det flera stycken och även om de kanske inte är de fetaste(dock är la den i GM rätt ordentlig... Förr fanns det la en riktigt riktigt rejäl en i houches dessutom, inte kvar??) Jag tycker inte du ska dömma ut cham utifrån det folk sagt här. Det är en de fetaste platserna du någonsin kommer besöka i alperna. Det är den klart mest inpirerande ort jag någonsin besökt (och jag har faktiskt vart på... Alla orterna som vart uppe i tråden än så länge...)
Cham är dessutom en riktig ort, det existerar ett liv bortan jobbiga britter/holländare/svenskar/danskar ;)
lycka till :)
Tack för infon
@kallejolle :)

Tillbaka
Topp