Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Chip i skidorna
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 147352" data-attributes="member: 12152"><p>Jag tycker det här låter riktigt bra. Det är faktiskt egentligen helt otroligt att de allra flesta bara ställer ifrån sig sina sproilans nya svindyra skidor utanför afterskilokalerna och sedan friskt inmundigar rusdrycker eller bara lämnar dom utom uppsikt i timmar i sträck. Det är på gränsen till konstigt att inte det stjäls mer skidor med tanke på de kriminella elementens påhittighet i många andra situationer. </p><p></p><p>Tekniken känns ju lika självklar som enkel att införa. Med tanke på att det numera i princip är standard med handsfree-avläsning på skidorter handlar det mer om engagemang hos ansvariga än om tekniska problem. I många alporter finns det ju ofta stora gondolliftar där man tar av skidorna och går igenom en passage och därmed har man skidorna tillräckligt nära avläsaren. Jag kan ju säga att jag hade inte velat ha ett par skidor som var stulna i det läget om systemet var aktivt. </p><p></p><p>Jag testatade en gång att gå igenom en liftkortskontroll i Sölden med ett spärrat säsongskort. Det var ett rent misstag efter att jag hade hittat ett säsongskort i pisten påväg ner. Jag hade tänkt lämna in det i en informationslucka senare på dagen, men puderhetsen var för stor för att jag skulle ha ro att göra det direkt. Jag hade iaf kortet i fickan och gick in i kontrollzonen. Jädrans vad det började tuta, pipa och blinka runt omkring mig. Kontrollanter kom från alla håll och jag var på några sekunder omringad av vakter. En imponerande alerthet! Österrike är ett trevligt land i många aspekter, men ordningsmakten är rena gestapo. Med ögon lysande av "nu har vi äntligen satt dit det stora internationella liftkortsbluffarsyndikatet" och batonger i högsta hugg rusade dom fram. Jag var vid den tiden inte speciellt vass på tyska och viftade oförstående med mitt eget säsongskort och försökte förklara saken så gott det gick med skoltyskan. Vakten förstog såklart ingenting, men det visade sig konstigt nog att det säsongskortet som jag hade hittat tillhörde en kille som hette Martin Osterhang eller nåt sånt. Jag heter Martin Ottosson och naturligtvis började vakten efter en stunds förvånad tystnad med ett sagolikt högt tempo ursäkta sig och förklara att det ibland kan bli fel i datorsystemet när två namn är så pass lika... Det kändes just då inte som det var läge att börja vifta med ett spärrat kort och jag gled snabbt in i liften. Det andra kortet lämnades sedan in i en liftkassa om det är någon som undrar. </p><p></p><p>Med tanke på ovanstående tror jag att det skulle kunna bli ett oehört effektivt system för att göra den enskilde konsumenten mer noggrann rörande ursprunget på ett par begagnade skidor. Se bara hur det fungerar med tex mobiltelefoner. Det är klart svårare att sälja något där utan orginalförpackning och kvitto på grund av att varje telefon har en egen identitet. Jag skulle inte bli förvånad om att ett införande av systemet i stor skala skulle innebära att frasen "med kvitto" blir vanligare i begagnatannonser.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 147352, member: 12152"] Jag tycker det här låter riktigt bra. Det är faktiskt egentligen helt otroligt att de allra flesta bara ställer ifrån sig sina sproilans nya svindyra skidor utanför afterskilokalerna och sedan friskt inmundigar rusdrycker eller bara lämnar dom utom uppsikt i timmar i sträck. Det är på gränsen till konstigt att inte det stjäls mer skidor med tanke på de kriminella elementens påhittighet i många andra situationer. Tekniken känns ju lika självklar som enkel att införa. Med tanke på att det numera i princip är standard med handsfree-avläsning på skidorter handlar det mer om engagemang hos ansvariga än om tekniska problem. I många alporter finns det ju ofta stora gondolliftar där man tar av skidorna och går igenom en passage och därmed har man skidorna tillräckligt nära avläsaren. Jag kan ju säga att jag hade inte velat ha ett par skidor som var stulna i det läget om systemet var aktivt. Jag testatade en gång att gå igenom en liftkortskontroll i Sölden med ett spärrat säsongskort. Det var ett rent misstag efter att jag hade hittat ett säsongskort i pisten påväg ner. Jag hade tänkt lämna in det i en informationslucka senare på dagen, men puderhetsen var för stor för att jag skulle ha ro att göra det direkt. Jag hade iaf kortet i fickan och gick in i kontrollzonen. Jädrans vad det började tuta, pipa och blinka runt omkring mig. Kontrollanter kom från alla håll och jag var på några sekunder omringad av vakter. En imponerande alerthet! Österrike är ett trevligt land i många aspekter, men ordningsmakten är rena gestapo. Med ögon lysande av "nu har vi äntligen satt dit det stora internationella liftkortsbluffarsyndikatet" och batonger i högsta hugg rusade dom fram. Jag var vid den tiden inte speciellt vass på tyska och viftade oförstående med mitt eget säsongskort och försökte förklara saken så gott det gick med skoltyskan. Vakten förstog såklart ingenting, men det visade sig konstigt nog att det säsongskortet som jag hade hittat tillhörde en kille som hette Martin Osterhang eller nåt sånt. Jag heter Martin Ottosson och naturligtvis började vakten efter en stunds förvånad tystnad med ett sagolikt högt tempo ursäkta sig och förklara att det ibland kan bli fel i datorsystemet när två namn är så pass lika... Det kändes just då inte som det var läge att börja vifta med ett spärrat kort och jag gled snabbt in i liften. Det andra kortet lämnades sedan in i en liftkassa om det är någon som undrar. Med tanke på ovanstående tror jag att det skulle kunna bli ett oehört effektivt system för att göra den enskilde konsumenten mer noggrann rörande ursprunget på ett par begagnade skidor. Se bara hur det fungerar med tex mobiltelefoner. Det är klart svårare att sälja något där utan orginalförpackning och kvitto på grund av att varje telefon har en egen identitet. Jag skulle inte bli förvånad om att ett införande av systemet i stor skala skulle innebära att frasen "med kvitto" blir vanligare i begagnatannonser. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Chip i skidorna
Tillbaka
Topp