Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Hälsa
Chondromalacie Patella, Privat kirurgi?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Corneliuz" data-source="post: 88788" data-attributes="member: 37185"><p>Hej lisa. Så här ligger det till:</p><p>I Sverige har vi fritt vårdsökande vilket beviljar dig att vid en längra väntetid inför operation begära att få utfört operationen någon annanstans. Här i skåne har vi möjlighet att söka vården nån annanstans om väntetiden i vårat landsting överstiger 3 mån. Hur det är uppe hos er vet jag inte men det borde vara ungefär detsamma. En länk till väntetider i landet hittar du här: <a href="http://sas.lf.se/vivprod/cgi/broker.exe?_service=viv_p&_program=viv_pgm.websida.sas&mall=frameset.html" target="_blank">http://sas.lf.se/vivprod/cgi/broker.exe?_service=viv_p&_program=viv_pgm.websida.sas&mall=frameset.html</a></p><p>Att få landstinget att godkänna en privat operation tror jag du kan glömma. Och att betala själv är nog inte att tänka på heller. Problemet är att du inte kan hävda fritt vårdsökande annat än vid operation, alltså kommer du få vänta den tid det tar för röntgen innan du kan börja leta korta väntetider.</p><p>Vad jag hade gjort är följande:</p><p>Kolla upp vad det skulle kosta att röntga knäät på en privat klinik. Är det överkomligt så betala detta själv och slipp vänta 12-36 mån. Sen tar du med dig alla uppgifter till din läkare som skriver ut en remiss för operation. Skulle väntetiden för operationen sen överstiga ditt landstings bestämmelser för fritt vårdsökande, så letar du upp kortast möjliga väntetid och begär att få bli opererad där istället.</p><p>En viktig detalj är dock att du genom att söka vård någon annanstans går miste om sjukreseersättningen. Denna får du bekosta själv.</p><p>Hoppas det något förvirrade svaret hjälpte dig lite iallafall =)</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Corneliuz, post: 88788, member: 37185"] Hej lisa. Så här ligger det till: I Sverige har vi fritt vårdsökande vilket beviljar dig att vid en längra väntetid inför operation begära att få utfört operationen någon annanstans. Här i skåne har vi möjlighet att söka vården nån annanstans om väntetiden i vårat landsting överstiger 3 mån. Hur det är uppe hos er vet jag inte men det borde vara ungefär detsamma. En länk till väntetider i landet hittar du här: [URL]http://sas.lf.se/vivprod/cgi/broker.exe?_service=viv_p&_program=viv_pgm.websida.sas&mall=frameset.html[/URL] Att få landstinget att godkänna en privat operation tror jag du kan glömma. Och att betala själv är nog inte att tänka på heller. Problemet är att du inte kan hävda fritt vårdsökande annat än vid operation, alltså kommer du få vänta den tid det tar för röntgen innan du kan börja leta korta väntetider. Vad jag hade gjort är följande: Kolla upp vad det skulle kosta att röntga knäät på en privat klinik. Är det överkomligt så betala detta själv och slipp vänta 12-36 mån. Sen tar du med dig alla uppgifter till din läkare som skriver ut en remiss för operation. Skulle väntetiden för operationen sen överstiga ditt landstings bestämmelser för fritt vårdsökande, så letar du upp kortast möjliga väntetid och begär att få bli opererad där istället. En viktig detalj är dock att du genom att söka vård någon annanstans går miste om sjukreseersättningen. Denna får du bekosta själv. Hoppas det något förvirrade svaret hjälpte dig lite iallafall =) [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Hälsa
Chondromalacie Patella, Privat kirurgi?
Tillbaka
Topp