Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Skibumkompisar
Colorado säsong 09/10
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="LoveAspen" data-source="post: 566336" data-attributes="member: 96188"><p>Hej!!</p><p></p><p>Jag gillade Colorado, varit i Aspen två säsonger och där var det då gott om puder. Då säsongen 07/08 va helt kanon. Inte va de nå brist på puder, fick nästan 2 dagar i veckan med puder upp över knäna. Kändes som konstant snöande från början av December till slutet av maj. Visst kanske det blev uppåkt ganska snabbt, men det finns många dålda fina åk som tar lite tid att hitta. Men blir man polare med lokalbefolkningen (som är himla trevliga och inte alls rika uppblåsta fjollor som många verkar tro) Många av dom som bor där jobbar inom hotel och restaurang för att kunna åka så mycket skidor som möjligt på dagarna. Många extreamskiers. </p><p></p><p>ok nu kändes de som ja tappade tråden lite. Jag tyckte Aspen va helt fantastiskt, man behövde nästan aldig stå i kö heller, bortsett då storhelger som jul, nyår etc. men det är inte alls många dagar om man räknar ut de på en hel säsong. En anledning till att det inte blir så mycket köer är för att Aspen ligger längs bort av alla skidsystem om man tar sig med bil från tex Denver. Vilket betyder att dom flesta inte orkar ta sig ända bort till Aspen...vintertid kan det ta 4,5-6 timmar eller mer att köa beroende på väder och undelag. Dom stänger ofta av vägarna över passen (typ Vail osv.)</p><p></p><p>Sedan är utelivet skitkul. Vist finns de "snobb" ställen...men dom lokala barerna inger en ganska skön känsla. Och vill man ha mer dans så finns de oxå. </p><p>Finns många ställen att välja mellan. </p><p></p><p>För att bara jämföra Vail och aspen, vad gäller själva städerna i sig. Så vinner Aspen med hästlängder. Aspen är mysig och inte alls mycket trafik. Vail känns som ett truck stop då staden är typ uppbyggd runt motorvägen. </p><p></p><p>Aspen kan erbjuda det mesta. Puder, park (x-games park + massa mindre i Buttermilk) </p><p></p><p>det finns 4 skidområde i aspen. </p><p>Buttermilk för nybörjare och snowboardåkarna verkar trivas där. Här finns många parker att välja på oxå. </p><p></p><p>Highland är ganska tuffa pister där man kan hika upp för highöand bowl för att få underbart puder. Finns många nerfarter som e opistade. </p><p></p><p>Aspen mountain (Ajax) är det som ligger inne i själva centrum. Inget för nybörjare och bra för puderåk (tyvärr blir det uppåkt ganska fort här) </p><p></p><p>Snowmass, det största av skidsystemen. Många tycker även det är det bästa. Tar lång tid att "ta sig igenom" alla fina åk som går att hitta här. undrbara pistade backar där man får mycket platts i backen och får upp härlig fart. Sedan finns det mycket bra puderåkning även här. </p><p></p><p>För er som varit i aspen och tycker att det är en "snobb" skidort. Så har ni helt enkelt varit där vid "fel" tillfälle. Visst finns många sånna oxå. Men dom behöver man ju inte "hänga" med så at säga. </p><p></p><p>Ett minus är att det är dyrt. </p><p></p><p>Aspen ingår ej i epic passet heller. Vilket va diskuterat bland lokala där. Och tyvärr verkar det inte som att det är det för säsong 09/10 heller. men men...</p><p></p><p>Alltså jag rekomenderar Aspen varmt. I alla fall för ett kortare besök om man ändå ska vara vid någon av de närliggande skidorterna. </p><p></p><p>Jag skulle inte skriva så här mycket. Men hör gärna av er om de e nåt ni undrar. </p><p></p><p>Jag funderar oxå på å åka nånstan i vinter, men vet ej vart än. Kom gärna med tips. </p><p></p><p>ha de bäst/ Helena</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="LoveAspen, post: 566336, member: 96188"] Hej!! Jag gillade Colorado, varit i Aspen två säsonger och där var det då gott om puder. Då säsongen 07/08 va helt kanon. Inte va de nå brist på puder, fick nästan 2 dagar i veckan med puder upp över knäna. Kändes som konstant snöande från början av December till slutet av maj. Visst kanske det blev uppåkt ganska snabbt, men det finns många dålda fina åk som tar lite tid att hitta. Men blir man polare med lokalbefolkningen (som är himla trevliga och inte alls rika uppblåsta fjollor som många verkar tro) Många av dom som bor där jobbar inom hotel och restaurang för att kunna åka så mycket skidor som möjligt på dagarna. Många extreamskiers. ok nu kändes de som ja tappade tråden lite. Jag tyckte Aspen va helt fantastiskt, man behövde nästan aldig stå i kö heller, bortsett då storhelger som jul, nyår etc. men det är inte alls många dagar om man räknar ut de på en hel säsong. En anledning till att det inte blir så mycket köer är för att Aspen ligger längs bort av alla skidsystem om man tar sig med bil från tex Denver. Vilket betyder att dom flesta inte orkar ta sig ända bort till Aspen...vintertid kan det ta 4,5-6 timmar eller mer att köa beroende på väder och undelag. Dom stänger ofta av vägarna över passen (typ Vail osv.) Sedan är utelivet skitkul. Vist finns de "snobb" ställen...men dom lokala barerna inger en ganska skön känsla. Och vill man ha mer dans så finns de oxå. Finns många ställen att välja mellan. För att bara jämföra Vail och aspen, vad gäller själva städerna i sig. Så vinner Aspen med hästlängder. Aspen är mysig och inte alls mycket trafik. Vail känns som ett truck stop då staden är typ uppbyggd runt motorvägen. Aspen kan erbjuda det mesta. Puder, park (x-games park + massa mindre i Buttermilk) det finns 4 skidområde i aspen. Buttermilk för nybörjare och snowboardåkarna verkar trivas där. Här finns många parker att välja på oxå. Highland är ganska tuffa pister där man kan hika upp för highöand bowl för att få underbart puder. Finns många nerfarter som e opistade. Aspen mountain (Ajax) är det som ligger inne i själva centrum. Inget för nybörjare och bra för puderåk (tyvärr blir det uppåkt ganska fort här) Snowmass, det största av skidsystemen. Många tycker även det är det bästa. Tar lång tid att "ta sig igenom" alla fina åk som går att hitta här. undrbara pistade backar där man får mycket platts i backen och får upp härlig fart. Sedan finns det mycket bra puderåkning även här. För er som varit i aspen och tycker att det är en "snobb" skidort. Så har ni helt enkelt varit där vid "fel" tillfälle. Visst finns många sånna oxå. Men dom behöver man ju inte "hänga" med så at säga. Ett minus är att det är dyrt. Aspen ingår ej i epic passet heller. Vilket va diskuterat bland lokala där. Och tyvärr verkar det inte som att det är det för säsong 09/10 heller. men men... Alltså jag rekomenderar Aspen varmt. I alla fall för ett kortare besök om man ändå ska vara vid någon av de närliggande skidorterna. Jag skulle inte skriva så här mycket. Men hör gärna av er om de e nåt ni undrar. Jag funderar oxå på å åka nånstan i vinter, men vet ej vart än. Kom gärna med tips. ha de bäst/ Helena [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Skibumkompisar
Colorado säsong 09/10
Tillbaka
Topp