Confession jr/ Candide 2.0/ Line SFB shorty till 12-åring

• Trådstartare Trådstartare RWD
  • Start datum Start datum

RWD

Aktiv medlem
Hej,
Grabben snart 12år och runt 40kg drygt (tror jag) runt 155cm, har sen förra säsongen åkt på ett par Völkl confession jr 153cm och älskar dem. Tänkte därför skaffa nästa längd 163cm till honom, men såg att det var över 20m radie (jag vet att det inte säger allt om hur den svänger och de han har nu är r17,5)
Var sen inne på Line SFB shorty 163cm/r15,5, 107mm) Dessa har ju ganska liten radie men vanligt spann men lite väl breda kanske men bör ju funka nästa säsong också.
Nu upptäckte jag även att Candide 2.0 (2019) fanns i 158cm längd (vuxen modell) radien är endast 13m på dem. Vikten är densamma som på hans Confession och midjan 102mm jfrt 100.
Vad tror ni? Kan Candiden funka till honom? Eller bättre med SFB Shorty som är junior-anpassad?
Han är riktigt duktig på skidor och spelar hockey och bandy sen han var knappt fyra år. (Förutom innebandy och fotboll) så mycket benstyrka. Gillar mest offpist men vill även hoppa och åka pist (som det väl i ärlighetens namn blir mest av)
(Obs kollar inte på årets modeller så de kanske skiljer sig från måtten ovan)

Spontant skulle jag säga att med 40kg och 155cm så borde Confession-skidorna fungera även kommande säsong. Men det kanske finns något som jag missar?

Både SFB och CT2.0 är väl symmetriska och därmed rätt stor skillnad mot Confession, dom bör vara bra mycket mer parkorienterade. Völkl gör erkänt väldigt bra barn/junior skidor så det finns en risk att det blir ett nedköp. På 40kg så skulle jag hålla mig borta från vuxenskidor, även om han rätt styrkemässigt klarar av dom så finns risken att lekfullheten i åkningen försvinner genom att han får åka med mer kraft.

Ett alternativ vore att titta på längsta versionen av Mantra jr, 158 cm. Den borde bli lite roligare i både pist och park men lite sämre offpist.

Spontant skulle jag säga att med 40kg och 155cm så borde Confession-skidorna fungera även kommande säsong. Men det kanske finns något som jag missar?

Både SFB och CT2.0 är väl symmetriska och därmed rätt stor skillnad mot Confession, dom bör vara bra mycket mer parkorienterade. Völkl gör erkänt väldigt bra barn/junior skidor så det finns en risk att det blir ett nedköp. På 40kg så skulle jag hålla mig borta från vuxenskidor, även om han rätt styrkemässigt klarar av dom så finns risken att lekfullheten i åkningen försvinner genom att han får åka med mer kraft.

Ett alternativ vore att titta på längsta versionen av Mantra jr, 158 cm. Den borde bli lite roligare i både pist och park men lite sämre offpist.
Ja Confession kommer nog funka i vinter också-fullrocker på den dock så blir ju väldigt lätthanterlig tack vare det. Han dras ju en hel del åt att åka mer och mer park men det är inga avancerade trick direkt. Tänkte att om han får en mer freestyleinriktad skida som ändå har lite bredd så får han förutsättningar att köra både park och offpist-med lite hopp och trix där med. Tänkte ev behålla Confessionskidorna denna säsong också och därför gå upp en del i längd på ev nya skidor. Men räcker nog med 158cm på Candiden i så fall eftersom de är en vuxenskida. Den verkar ju vara rätt mjuk när jag läst om den. Sen vägde ju inte den mer än Confession trots liknande mått.
SFB:n är ju som sagt en jr skida så tycker han borde klara 165 på den-blir ju lite tyngre och bredare och kanske lite otympligare i parken.
Finns ju även en Candide 2.0 YTH som inte är helt symmetrisk också men drar iväg lite i pris då bara.
Mantra jr 148cm, hade han innan Confession. Var rätt roligt när han testade dem första gången efter att alltid haft fullt spann innan. Lite smal dock för att även funka offpist.
Edit: Efter lite mer påläsning så känns det nog som att det är Juniormodellen på Candide 2.0 som gäller

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp