Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
Crossplates för nybörjare?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 68595" data-attributes="member: 13245"><p>Crossplate är glidande upphängd och relativt allround, men styvar nog upp skidan lite i alla fall. Den kommer också göra skidan lite mer dämpad i känslan. Den största effekten får man dock av den ökade vikten. Speciellt på telisar kommer detta kännas tydligt, både uppför och nedför.</p><p></p><p>Jag är ju en gammal fan av "bytessystem", men jag konstruerar mina egna som både är lättare och mycket lägre. Dock är jag liksom MM tveksam i ditt fall. Frågan är vad din tjej har kört förut och vad hon vill köra nu. Om hon är mest van på telisar men vill köra lite alpint också kanske en platta kan vara något, alternativt om du tänker släpa med henne på någon stighudstur. Tror du att hon egentligen är säkrare på alpint och att ni inte kommer huda något är troligen alpinbindningar direkt på skidan det bästa. Observera att du kan hitta en begagnad rätt fet skida att montera telis på för en bit under tvåtusenlappen, dvs inte mycket dyrare än en crossplateuppsättning.</p><p></p><p>Jag tycker nog crossplaten eller motsvarande kommer till sin rätt först när det handlar om många par skidor till samma bindningar eller när det är extrema transportproblem. Eller för de som är lika desperat fanatiskt förtjusta i själva idéen som jag själv.</p><p></p><p>HWC HitMe</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 68595, member: 13245"] Crossplate är glidande upphängd och relativt allround, men styvar nog upp skidan lite i alla fall. Den kommer också göra skidan lite mer dämpad i känslan. Den största effekten får man dock av den ökade vikten. Speciellt på telisar kommer detta kännas tydligt, både uppför och nedför. Jag är ju en gammal fan av "bytessystem", men jag konstruerar mina egna som både är lättare och mycket lägre. Dock är jag liksom MM tveksam i ditt fall. Frågan är vad din tjej har kört förut och vad hon vill köra nu. Om hon är mest van på telisar men vill köra lite alpint också kanske en platta kan vara något, alternativt om du tänker släpa med henne på någon stighudstur. Tror du att hon egentligen är säkrare på alpint och att ni inte kommer huda något är troligen alpinbindningar direkt på skidan det bästa. Observera att du kan hitta en begagnad rätt fet skida att montera telis på för en bit under tvåtusenlappen, dvs inte mycket dyrare än en crossplateuppsättning. Jag tycker nog crossplaten eller motsvarande kommer till sin rätt först när det handlar om många par skidor till samma bindningar eller när det är extrema transportproblem. Eller för de som är lika desperat fanatiskt förtjusta i själva idéen som jag själv. HWC HitMe [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
Crossplates för nybörjare?
Tillbaka
Topp