Custom X 2013 vs 2012

lamboren

Aktiv medlem
Custom X 2013 vs 2012
Är det någon som vet något eller har erfarenhet av hur Custom X 2013 skiljer sig från 2012? – Mellan 2011 och 2012 gjordes det vad jag förstått ändringar (box bla) som meningarna varit delade kring.

Custom X 2013 vs 2012
förvisso är du väl ute efter någon mer teknisk förklaring men rent emotionalt är min personliga och subjektiva uppfattning:

-2011: var en finfin bräda med trevligt (men självklart styvt) flex och bra belag.

-2012: undrar man vad som hände, först tänkte jag att jag på något sätt fått en felproducerad bräda, typ en annan brädmodell fast med X grafik, eller att något blivit fel. Men det stod "made in austria" i alla fall :D
Specifikt: belaget kändes billigt och plastigt, känndes och gjorde konstiga ljud på snön, fast viktig poäng är att det känndes snabbt trots allt. Flexet var konstigt, det var styvt över hela brädan med mest flex ute vid tip och tail. Allt det var de initiala observationerna, med tiden märkte man att brädan funkade minst lika bra som tidigare och kanske till och med snabbare och mer popp i tip och tail eftersom det blev någon sorts fjäderpunkt.

-2013: so far så känns den bättre, flexet känns mer jämnt fördelat över brädan, och den känns varken för styv eller för mjuk (kanske en aning mjukare än tidigare år). Belaget känns mer kvalitativt igen. Om det stämmer vet jag inte men den känns lättare.

Custom X 2013 vs 2012
Jättetack delta,
det var precis den här typen av omdöme / personlig uppfattning jag sökte. Tekniska förklaringar saknas ju sällan i tillverkarnas beskrivningar, men vad det betyder för hur brädan beter sig och känslan brukar iallafall inte jag kunna uttyda :).

Custom X 2013 vs 2012
2013 års Custom X är grymt skön.
inte alls stiff/död på något sätt. Bara ren klassisk Burtonkänsla. Klart den är mindre jibbig än en rocker/hybrid-bräda men brädan har en riktigt livlig känsla..
Köpte en 158X 2013 på chans..... utan testa alltså. Ångrar mig inte en sekund.
Schysst flex, bra kick ur sväng och funkar tom att nospressa "buttra" lite.
min vikt 75 kg, åkt det mesta. Just nu kör jag på Burton Hero, Ride Timeless och Custom X
Bindningar Cartel, Ride SPI och Malavita.. Dojjor. 32 Lashed och Burton Ion...

Vill man ha en bra bräda med traditionellt spann är det inget att fundera över. Custom X är en riktigt skön bräda helt enkelt.
Isgrepp kan jag inte uttala mig om men med vassa kanter slipade på 89-88 grader lär det inte bli nåt problem.

Tillbaka
Topp