förvisso är du väl ute efter någon mer teknisk förklaring men rent emotionalt är min personliga och subjektiva uppfattning:
-2011: var en finfin bräda med trevligt (men självklart styvt) flex och bra belag.
-2012: undrar man vad som hände, först tänkte jag att jag på något sätt fått en felproducerad bräda, typ en annan brädmodell fast med X grafik, eller att något blivit fel. Men det stod "made in austria" i alla fall :D
Specifikt: belaget kändes billigt och plastigt, känndes och gjorde konstiga ljud på snön, fast viktig poäng är att det känndes snabbt trots allt. Flexet var konstigt, det var styvt över hela brädan med mest flex ute vid tip och tail. Allt det var de initiala observationerna, med tiden märkte man att brädan funkade minst lika bra som tidigare och kanske till och med snabbare och mer popp i tip och tail eftersom det blev någon sorts fjäderpunkt.
-2013: so far så känns den bättre, flexet känns mer jämnt fördelat över brädan, och den känns varken för styv eller för mjuk (kanske en aning mjukare än tidigare år). Belaget känns mer kvalitativt igen. Om det stämmer vet jag inte men den känns lättare.