Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Dags att byta ut mina älskade shreditor 102 - men till vad?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Gotama74" data-source="post: 1314793" data-attributes="member: 102465"><p>Jag stod själv i valet härom året när skidåkningen inte längre var primärt något jag ägnade mig åt själv i alpernas puder utan i huvudsak handlade om att hjälpa hjälmfotingar på traven med några egna pappa-åk in i mellan. Jag konstaterade när jag packade för en resa till svenska fjällen med jobbet att jag plockade med mig flera par skidor för att kunna åka allt från vindpinade backar och isig offpist till att kunna köra lite lössnö om väder (och vind) tillät. När jag var 35 så släpade jag gärna med mig "allt" men nu runt 50 så ville jag ha en skida som skulle kunna lösa det mesta tillräckligt bra. Särskilt när antalet skiddagar numera sällan överstiger 10-12 (inräknat ett antal kvällsåkningar i Ulricehamn). Så att ha utrustning värdigt en mindre sportbutik hemma orkade jag inte riktigt med.</p><p></p><p>Kort om mig är att jag åker gärna offpist när jag kör själv men har hittat tillbaka till glädjen i att åka pist. Kör gärna med högre far och stora svängar även om fart och svängradie minskat i takt med att åldern höjts. Är lite kortare än genomsnittet och väger in på ca 75kg. Åkningen ligger fortfarande på en nivå där det inte är helt ovanligt att det kommenteras från anläggningarnas personal eller random människor.</p><p></p><p>Givet boende i Göteborg så blev det inte något testande innan jag köpte nytt utan fick gå på nätets skidtester och köpte Mindbender 89Ti. Den skulle vara optimal allround och lekfull och lösa allt. Min uppfattning är att den ville gå raktfram och ville gräva ner sig när det var nypistat och allt annat än en all mountaindröm. Funkar för piståkning i hög fart och med aktiv åkteknik. Började därför leta nytt igen.</p><p></p><p>Hade möjligheten att testa både Bent 100 och Extrem Project 90 härrom året och det var riktigt trevliga upplevelser båda två. Upplever Bent 100 som lite starkare utanför pisten medan Project 90 var lite mer mot piståkning givet midjan men mjuk följsam och och riktigt rolig. Jag upplever båda som fartstabila men samtidigt mjuka och följsamma. Det går att köra lugnt med barn och det går att dra på själv. Två riktigt bra alternativ och jag hade blivit galet nöjd med båda.</p><p></p><p>Det blev ett par Bent 100 som jag uppfattar som fantastiskt rolig. Välbalanserad när man tar lite luft, lekfull i svängarna, funkar både i och ur pisten. För mig en perfekt skida när jag jag söker 1-för-allt skida. En skida att ha kul med. 100 midjan på Bent lockade lite givet att jag gärna tar mig utanför och åker lite fluff. För mig avgjorde det och ett galet kamanjpris.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Gotama74, post: 1314793, member: 102465"] Jag stod själv i valet härom året när skidåkningen inte längre var primärt något jag ägnade mig åt själv i alpernas puder utan i huvudsak handlade om att hjälpa hjälmfotingar på traven med några egna pappa-åk in i mellan. Jag konstaterade när jag packade för en resa till svenska fjällen med jobbet att jag plockade med mig flera par skidor för att kunna åka allt från vindpinade backar och isig offpist till att kunna köra lite lössnö om väder (och vind) tillät. När jag var 35 så släpade jag gärna med mig "allt" men nu runt 50 så ville jag ha en skida som skulle kunna lösa det mesta tillräckligt bra. Särskilt när antalet skiddagar numera sällan överstiger 10-12 (inräknat ett antal kvällsåkningar i Ulricehamn). Så att ha utrustning värdigt en mindre sportbutik hemma orkade jag inte riktigt med. Kort om mig är att jag åker gärna offpist när jag kör själv men har hittat tillbaka till glädjen i att åka pist. Kör gärna med högre far och stora svängar även om fart och svängradie minskat i takt med att åldern höjts. Är lite kortare än genomsnittet och väger in på ca 75kg. Åkningen ligger fortfarande på en nivå där det inte är helt ovanligt att det kommenteras från anläggningarnas personal eller random människor. Givet boende i Göteborg så blev det inte något testande innan jag köpte nytt utan fick gå på nätets skidtester och köpte Mindbender 89Ti. Den skulle vara optimal allround och lekfull och lösa allt. Min uppfattning är att den ville gå raktfram och ville gräva ner sig när det var nypistat och allt annat än en all mountaindröm. Funkar för piståkning i hög fart och med aktiv åkteknik. Började därför leta nytt igen. Hade möjligheten att testa både Bent 100 och Extrem Project 90 härrom året och det var riktigt trevliga upplevelser båda två. Upplever Bent 100 som lite starkare utanför pisten medan Project 90 var lite mer mot piståkning givet midjan men mjuk följsam och och riktigt rolig. Jag upplever båda som fartstabila men samtidigt mjuka och följsamma. Det går att köra lugnt med barn och det går att dra på själv. Två riktigt bra alternativ och jag hade blivit galet nöjd med båda. Det blev ett par Bent 100 som jag uppfattar som fantastiskt rolig. Välbalanserad när man tar lite luft, lekfull i svängarna, funkar både i och ur pisten. För mig en perfekt skida när jag jag söker 1-för-allt skida. En skida att ha kul med. 100 midjan på Bent lockade lite givet att jag gärna tar mig utanför och åker lite fluff. För mig avgjorde det och ett galet kamanjpris. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Dags att byta ut mina älskade shreditor 102 - men till vad?
Tillbaka
Topp