Dags för köp men helt vilsen - All mountain

otterstal

Medlem
Hej,

har varit inne och läst mycket här till och från det senaste året men aldrig skrivit. Första inlägget handlar egentligen om att jag vill ha lite köpråd och tips.

Har bestämt mig för att köpa ett par skidor, har åkt på hyrgrejer i ett par år men kommit till den punkt då det faktiskt både rent ekonomiskt och antal åkdagar känns försvarbart. Vet inte riktigt vart man ska börja i skiddjungeln och förväntar mig inte att någon ska leverera ett "KÖP DESSA!" men vill ha något att gå på..

Har väl åkt minst 1 vecka per år de senaste 10 åren men de senaste 2 åren har det blivit lite mer än så. Jag har främst, beroende på mitt åksällskap, mestadels hållit mig i pist där jag ändå skulle kalla mig själv en bra åkare. Lockas mer och mer av offpiståkning och har varit ute en del men inte alls så mycket jag kanske önskat. Planerna framöver är dock att ge det än mer tid då jag vill utveckla min åkning osv.

Så, kontentan av detta är alltså att jag vill ha en skida som håller bra i pist då mycket av åkning sker där beroende på sällskap MEN jag vill kunna ta mig ut och utmana mig själv utan att känna att skidan sviker eller begränsar.

Förra året åkte jag på ett par Völkl Kendo vilka jag trivdes ganska bra med men vet inte riktigt om det är något jag vill lägga mina pengar på...

Jag är ca 185cm lång och väger ca 74kg. Budgeten är nog maxad runt 6000kr.

Hoppas på lite hjälp :)

Åker du baklänges/hoppar och snurrar något? Åker du mest i Sverige, alperna eller någon annan stans?

Åker du baklänges/hoppar och snurrar något? Åker du mest i Sverige, alperna eller någon annan stans?

Jag åker liknande som dig.

Spenderade enhel del tid och jag slutade med 195cm låga skidor, 108mm midja med rocker framtill. Det jag upptäckte var att skidorna var betydligt mycket bättre i pist än vad jag trodde. Hade med facit i hand valt ännu bredare skidor för att få ännu bättre offpistprestanda. Kortare krökningsradie ger generellt skidor som funkar bättre i lägre hastigheter. Jag gillar att åka snabbt i pisten och slutade på 27m radie vilket jag är nöjd med. Jag kör K2 Sidestash 195, i princip samma skida heter nummera Annex 108.

För dig tror jag du ska kolla på 185-195cm långa skidor med rocker framtil och 100-120mm i midja. Sen är frågan om du vill ta steget till mer mittmonterade skidor med rocker både fram och bak eller köra mer traditionella skidor.

De skidor du är ute efter finns i Allmountain kategorin.

Lite diffust inlägg men det ger iaf någon riktning vart du ska kolla. Sport Conrad har ju bra erbjudanden och du får mycket för pengarna nu. Salomon Rocker2 108 är ett populärt tips. Extrem Project 100 för mer fokus på pistprestanda eller forumets egna Extrem Opinion 122 för mer fokus på offpistprestanda som även kommer i en 108mm variant.

Nej ingen park eller den typ av åkning. Kan bli något hopp då och då men då pratar vi i terrängen. Har i princip bara åkt i Sverige de senaste åren även om Alperna står på schemat, förhoppningsvis i vinter.

Tack för svar AndreasM. Är väl lite det jag fått ut av att läsa runt i trådar och recensioner av olika skidor. Det verkar som sagt som att vi åker ganska likt, när jag är i pist vill jag gärna kunna trycka på lite utan att det ska kännas instabilt.

Vad tror man om dessa? Har läst runt lite men känns som dem kanske inte håller så bra i pist som jag önskar? onekligen ett bra pris just nu.. http://www.sport-conrad.com/page/product-detail/__/shop/prod/37735

Min bror åker ungefär som du (gissar jag) och är mycket nöjd med sina Q 105. Tror absolut det är ett bra val! Folk på detta forat lär säga åt dig att köpa bredare, men det behövs verkligen inte. Det enda är väl att jag tror du skulle föredra den ytterligare längre längden.

Salomon Q 105 är en absolut grym skida i min mening också som jag tror passar dina mål perfekt. Vill du ska nog Q98 funka bra också, skidbutiken.se och sport-Conrad har erbjudande på båda :)

En bubblare i klassen som , baserats vad som hittills skrivits om dem, jag tror kommer få ett varmt mottagande är Line Supernatural 108 . Förvisso ett kort som du inte kommer att få så mycket respons på p.g.a. att de är nya för säsongen. Men vill du vara lite i framkant så...

Dessutom... Hudarna som medföljer kränger du lätt för några sköna hundringar till förmån för din budget, om du inte vill hänga på en turvänlig bindning istället vill säga!.

Senast ändrad:
Hmm det låter onekligen som att Q-105 skulle kunna vara några för mig alltså.. Om jag inte minns helt galet så har väl Salomon en butik i Stockholm? Isåfall kilar jag förbi där och surrar lite så kan man ju få lite hjälp face 2 face.

Hur stor skillnad är det på 181cm respektive 188cm tro? Jag är så pass lätt för min längd så tänker att det kanske inte några konstigheter med den kortare skidan egentligen?

Vad borde man satsa på i bidningsväg?

Min bror är något lättare och kortare, han kör 188 och vill inte ha kortare. Svårt att säga för oss som inte vet hur god teknik du har, men om du är en god åkare så skulle jag säga att 188 gör dig mer rätt än 181.

tror som vattendroppe säger, är en aning rocker framtill också som äter upp lite på längden samt att du borde få en skida att växa in i lite om du väljer 188.

181 är för kort för dig att utvecklas på. Det är absolut inte någon nackdel, speciellt på så smala skidor, att gå upp i längd. Både för flytet och stabiliteten. Jag hade verkligen inte gått under 185 cm om jag vore i ditt ställe. Är själv 187 och kör på 193or. Det kändes lite ovant och långt i början men nu vill jag aldrig gå tillbaka.

hej jag tycker du ska satsa på ett par skidor som är 80-95 breda som jag tyder dig är att du åker mest pist men vill åka offpist
Jag åker minst 2 veckor i alperna varje år och åker gärna offpist i mån av tillgång,går ej på skinn så det är pistnära som gäller.Har åkt på på motörhead skidor med 108 midja helt kanon i lössnö! Men under en vecka i alperna får man sällan mer än kanske två- tre bra lös snödagar.Skaffade ett par kästle fx 84 som är perfekta för mig. Funkar kanon i pisten och gör inte bort sig i lössnön .
Tycker många här inne propsar på för breda skidor för oss som åker c.a två veckor i alperna per år
Gör du en sesång kan jag förstå om man vill ha bredare.

degen67 sa:
hej jag tycker du ska satsa på ett par skidor som är 80-95 breda som jag tyder dig är att du åker mest pist men vill åka offpist
Jag åker minst 2 veckor i alperna varje år och åker gärna offpist i mån av tillgång,går ej på skinn så det är pistnära som gäller.Har åkt på på motörhead skidor med 108 midja helt kanon i lössnö! Men under en vecka i alperna får man sällan mer än kanske två- tre bra lös snödagar.Skaffade ett par kästle fx 84 som är perfekta för mig. Funkar kanon i pisten och gör inte bort sig i lössnön .
Tycker många här inne propsar på för breda skidor för oss som åker c.a två veckor i alperna per år
Gör du en sesång kan jag förstå om man vill ha bredare.
Man brukar säga att man förlorar mer i offpisten än vad man vinner i pisten om man går ner i midja.
100mm midja är absolut inget hinder i pisten, det öppnar bara för fler möjligheter i offpisten.

Q105 eller P100 låter som riktigt bra alternativ tycker jag!

Tack så mycket för alla svar!

Rent spontant så känns det alltså som man inte ska kliva ned i längd utan hellre välja det längre alternativet.

Ska läsa på lite om Kästle och Black crow men just nu lutar det nog lite åt Salomon Q105. Tycker de verkar intressanta plus att priset inte sprang iväg..

Q105 har ju faktiskt ett ordinariepris i Sverige som är helt okej t o m. Tror min brors skidor kostade 5500 med griffon eller nåt åt det hållet.

Jag står inför ett liknande problem. jag körde väldigt mycket i min ungdom men efter 10 år utomlands har det inte blivit så mycket. Drog igång ordentligt i vintras igen och investerade i ett par bättre begagnade Line Prophet 90 186cm (2011). Jag tycker att de är grymma men tror att lite bredare midja och lite mer rocker skulle göra mig gott. Jag kan säga att min teknik kom tillbaka ordentligt under säsongen och jag hade inga problem att hänga på de som säsongat under flera år.

Nu ska jag då välja en ny skida. Jag vill ligga mellan 100-110 cm midja. Jag tror inte jag behöver gå upp i längd utan 180-186cm längd är bra då jag kör lika mycket pist som off pist. Jag tror inte de behöver vara mycket styvare än mina Prophet. Jag kör snabbt, men känner ibland att mina prophets gärna "åker ut/fram lite under mig" när jag inte står på ordentligt framåt. Kan nog vara ovana eller att jag är otränad.

De skidor jag tänkt/kollat på är:

Line Supernatural 100 eller 108. Verkar grymma men få som kan ge mig input. Antagligen så nära mina Prophets jag kan komma?

Line Sick Day 110. Dessa verkar vara en lite mjukare och lättare version av Supernatural?

Extrem Project 100 eller 110 verkar ju jäkligt schyssta.

Hendryx Voodoo eller Purple måste nog köpas begagnade då de är väldigt dyra.

K2 Annex 98 eller 108 Kan inte så mycket om.

Blizzard Bonafide eller Cochise har hört att dessa är väldigt styva?

Rossignol Sin 7 eller Soul 7 verkar intressanta men hört väldigt lite

Detta är ett urval av vad jag kollat på. Vad jag behöver hjälp med:

Vilken skida? Finns det andra som kan passa mig?

Tips på bredd/längd? Jag är 185cm och väger 75kg.

Tack för hjälpen! Jag är så sjukt taggad på att åka nu. Min flickvän håller på att göra slut för att jag pratat för mycket om vinteraktivitet när det varit 30 grader och sol utomhus :D

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp