Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Snowboard
Dags för lite brädsnack!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Doughboy" data-source="post: 356134" data-attributes="member: 28391"><p>Det är verkligen sant. Såhär har det varit så länge jag har varit aktiv på freeride och det är väl sådär fem år nu iaf. Jag vet inte vad det är som gör Sveriges snowboardåkare så ointresserade av att diskutera hårdvara.</p><p></p><p></p><p></p><p></p><p>En Lib-Tech med Banana-Tech är inte mjukare mellan föttera. Den är istället styvare i nos och tail för att ge bra pop vid ollies och stora landningar. </p><p></p><p></p><p></p><p></p><p>MTX fungerar klockrent och är helt klart en av de intressantaste inventionerna på snowboards på många år. Jag körde två olika MTX brädor förra vintern, en Gnu 11'up 166 och en Lib-Tech Mullet 165. I vanlig mjuk pist är skillnaden inte framträdande men så fort pisten blir lite hårdare är bettet klart mycket bättre. Med lite självförtroende kan du faktiskt få riktigt bra skär på underlag som är helt omöjliga att svänga på annat än för Anja Pärson. Jag rekommenderar dock att man rundar av kanterna ordentligt ca 15 cm både i nos och tail annars kan skäret bli "för bra" och man kan uppleva att man fastnar i skäret. En stooor fördel för parkåkning är att man kan runda av hela kanterna men ändå ha ett helt ok skär.</p><p></p><p></p><p></p><p></p><p>Jag tycker att brädor med tapering är klockrena friåkningsbrädor, inte bara för puder utan för högfartsåkning både on och off-pist. Egenskaperna för parkåkning är dock lite begränsade eftersom skillnaden mellan att åka framåt och bakåt är såpass stor. Dessutom är nästan alltid brädor med tapering ordenligt bakmonterade vilket ytterligare försämrar parkegenskaperna.</p><p></p><p></p><p></p><p></p><p>En radiell skärning är mer förutsägbar och lugnare i höga farter enligt min åsikt. Den är dessutom lättare att anpassa till olika storlek på svängarna än en direktionell skärning. Jag håller med om att direktionell skärning är överreklamerat.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Doughboy, post: 356134, member: 28391"] Det är verkligen sant. Såhär har det varit så länge jag har varit aktiv på freeride och det är väl sådär fem år nu iaf. Jag vet inte vad det är som gör Sveriges snowboardåkare så ointresserade av att diskutera hårdvara. En Lib-Tech med Banana-Tech är inte mjukare mellan föttera. Den är istället styvare i nos och tail för att ge bra pop vid ollies och stora landningar. MTX fungerar klockrent och är helt klart en av de intressantaste inventionerna på snowboards på många år. Jag körde två olika MTX brädor förra vintern, en Gnu 11'up 166 och en Lib-Tech Mullet 165. I vanlig mjuk pist är skillnaden inte framträdande men så fort pisten blir lite hårdare är bettet klart mycket bättre. Med lite självförtroende kan du faktiskt få riktigt bra skär på underlag som är helt omöjliga att svänga på annat än för Anja Pärson. Jag rekommenderar dock att man rundar av kanterna ordentligt ca 15 cm både i nos och tail annars kan skäret bli "för bra" och man kan uppleva att man fastnar i skäret. En stooor fördel för parkåkning är att man kan runda av hela kanterna men ändå ha ett helt ok skär. Jag tycker att brädor med tapering är klockrena friåkningsbrädor, inte bara för puder utan för högfartsåkning både on och off-pist. Egenskaperna för parkåkning är dock lite begränsade eftersom skillnaden mellan att åka framåt och bakåt är såpass stor. Dessutom är nästan alltid brädor med tapering ordenligt bakmonterade vilket ytterligare försämrar parkegenskaperna. En radiell skärning är mer förutsägbar och lugnare i höga farter enligt min åsikt. Den är dessutom lättare att anpassa till olika storlek på svängarna än en direktionell skärning. Jag håller med om att direktionell skärning är överreklamerat. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Snowboard
Dags för lite brädsnack!
Tillbaka
Topp