Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Dags för nya pistskidor, hjälp!
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ace_DG" data-source="post: 1026111" data-attributes="member: 12483"><p>Hej, </p><p></p><p>Du går nog inte fel med Allura eller Charisma i längsta längd, d v s 165 resp. 163. Charisma har genom sin extra bredd lite bättre bärighet i uppkörd skitsnö. Båda har rätt stor radie tycker jag (r=17, resp. r=16,9 m) men tiprocker kan trolla bort lite av detta, d v s dom kan svänga tajtare än vad siffrorna anger.</p><p></p><p>Kika också på Atomics damlinje, lite roligare radier på dom tycker jag. </p><p>CLOUD D2 75, 166 cm, r=13 m, tiprocker. </p><p>CLOUD D2 73 167 cm, r=14 m, tiprocker</p><p>Ev. CLOUD NINE, 163 cm, r=11,5 m (den svänger tajt!), tiprocker</p><p></p><p>K2 har ett antal intressanta damlagg ockå.</p><p>SuperGlide 80, 167 cm, r= ca 14 m tiprocker (lite bredare, bra bärighet) </p><p>SuperStitious 84, 167 cm, r= ca 15 m tiprocker (ännu lite bredare)</p><p> </p><p>Sen kan du faktiskt köra på herrlagg också, förutsatt att dom inte är för styva. Damlagg är lite anpassade till damres vikt och kroppsbyggnad. Om skidan är för styv så orkar du inte böja ut den, vilket resulterar i att du has-svänger istället för det perfekta carvet som du eftersträvar!</p><p></p><p>Min hustru t ex kör på Coud D2 75, 157 cm med stort nöje. Lättåkt i alla fören och mkt stabila.</p><p></p><p>Just det, glömde det. Om du vill ha offpistegenskaper måste du kika på lite andra modeller. Dom här är mest för pist. För offpistanvändning skulle jag gå upp lite i längd, minimum din egen kroppslängd. </p><p></p><p>Lycka till!</p><p>/Ace DG</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ace_DG, post: 1026111, member: 12483"] Hej, Du går nog inte fel med Allura eller Charisma i längsta längd, d v s 165 resp. 163. Charisma har genom sin extra bredd lite bättre bärighet i uppkörd skitsnö. Båda har rätt stor radie tycker jag (r=17, resp. r=16,9 m) men tiprocker kan trolla bort lite av detta, d v s dom kan svänga tajtare än vad siffrorna anger. Kika också på Atomics damlinje, lite roligare radier på dom tycker jag. CLOUD D2 75, 166 cm, r=13 m, tiprocker. CLOUD D2 73 167 cm, r=14 m, tiprocker Ev. CLOUD NINE, 163 cm, r=11,5 m (den svänger tajt!), tiprocker K2 har ett antal intressanta damlagg ockå. SuperGlide 80, 167 cm, r= ca 14 m tiprocker (lite bredare, bra bärighet) SuperStitious 84, 167 cm, r= ca 15 m tiprocker (ännu lite bredare) Sen kan du faktiskt köra på herrlagg också, förutsatt att dom inte är för styva. Damlagg är lite anpassade till damres vikt och kroppsbyggnad. Om skidan är för styv så orkar du inte böja ut den, vilket resulterar i att du has-svänger istället för det perfekta carvet som du eftersträvar! Min hustru t ex kör på Coud D2 75, 157 cm med stort nöje. Lättåkt i alla fören och mkt stabila. Just det, glömde det. Om du vill ha offpistegenskaper måste du kika på lite andra modeller. Dom här är mest för pist. För offpistanvändning skulle jag gå upp lite i längd, minimum din egen kroppslängd. Lycka till! /Ace DG [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Dags för nya pistskidor, hjälp!
Tillbaka
Topp