Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Dags för randoneeprylar
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="4800" data-source="post: 517985" data-attributes="member: 71120"><p>Svar nej! Lär funka fin fint. Har själv provat. Off pist är ju inte bara bottenlös puder, tänk bristande skare, isiga åk där endast skidans stålkanter skiljer dig från avgrunden under dig..........sånt spelar roll. En kropp som faller på is i 45 graders vinkel har farten av fritt fall efter några sekunder. Då gör det ont när det tar stopp på stenarna i slutet av rännan.</p><p>Nu kanske du inte ska gå några sådana turer. Men grejen är att naturen har inga varningsskyltar. Helt plötsligt befinner du dig i ett läge där du inte har mycket att välja på än att fortsätta (och sånt tenderar att hända folk med bristande erfarenhet) då är en smal skida att föredra. </p><p></p><p>En smalare skida har mycket bättre kantgrepp. Det behövs på traverser som är hårda och isiga. Det kan också vara skönt med kort svängradie i branta och smala partier. </p><p></p><p>Underhåll belagen och du får fint flyt i puder. Låt bli och även en pudersnowboard med bäryta av gudsnåde hookar fast i snökristalerna...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="4800, post: 517985, member: 71120"] Svar nej! Lär funka fin fint. Har själv provat. Off pist är ju inte bara bottenlös puder, tänk bristande skare, isiga åk där endast skidans stålkanter skiljer dig från avgrunden under dig..........sånt spelar roll. En kropp som faller på is i 45 graders vinkel har farten av fritt fall efter några sekunder. Då gör det ont när det tar stopp på stenarna i slutet av rännan. Nu kanske du inte ska gå några sådana turer. Men grejen är att naturen har inga varningsskyltar. Helt plötsligt befinner du dig i ett läge där du inte har mycket att välja på än att fortsätta (och sånt tenderar att hända folk med bristande erfarenhet) då är en smal skida att föredra. En smalare skida har mycket bättre kantgrepp. Det behövs på traverser som är hårda och isiga. Det kan också vara skönt med kort svängradie i branta och smala partier. Underhåll belagen och du får fint flyt i puder. Låt bli och även en pudersnowboard med bäryta av gudsnåde hookar fast i snökristalerna... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Dags för randoneeprylar
Tillbaka
Topp