Ok! Då ska vi se:
Freeridestuk, säger du. Då ska du ju iaf se till att skaffa dig en direktionell bräda, till att börja med. Hm, kanske skulle köpa min Forum DS??

Lägger du många ettor ner för bergen, så ska du nog ha en som är, i runda slängar 158-165cm (hänsyn tagen till att den inte ska se "konstig" ut i förhållande till din egen längd) men kör du på hela berget & smålattjar, så kan du med gott samvete ha en något kortare kanske 152-158cm. Längden är inte fullt så avgörande som folk, i allmänhet, tycks tro, utan snarare, i såna fall, vikten (beroende på om du hoppar mycket eller inte). Det som DÄREMOT spelar grymt stor roll är flexet & vridstyvheten. Med en vikt på dryga 60kg bör du inte ha en alltför styv bräda (återigen beroende på hur fort du tänker åka & även på hur benstark du är). Personligen föredrar jag en riktigt vridstyv bräda med hårt flex. Detta har iofs att göra med att jag väger ca 80 pannor & har hyggligt med pulver i benen. Fördelen med ett flex som är "anpassat" till kroppsvikten är ju att man slipper jobba fullt lika mycket med benen för att få ett riktigt grymt skär. Vridstyvheten hjälper ju då till att "hålla" i skäret, samt att stabilisera upp brädan i högre fart & knöligare terräng. Det är ju en djungel det där & det bästa är ju alltid om man har möjlighet att provåka grejerna i varierande terräng!
Vad gäller märken, så är ju de flesta som finns idag tämligen åkvärda. Givetvis med undantag för Crazy Creek & övriga obskyra sk "nybörjarmärken" (om man nu inte åker en helg varannan säsong - Då dessa kan vara försvarbara ur ekonomisk synpunkt). Personligen har jag bara erfarenhet av Burton, Forum & Airwalk, men erfarenheterna av deras brädor har (hittills) bara varit positiva!
Smaken är som baken - Hårig & luktar illa...
Hoppas jag inte förvirrade dig ALLTFÖR mycket!
Lycka till!
Ride on!