Dåligt hälfäste i alla boots. Vad ska jag göra?

Dreven

Ny medlem
Tjena! Jag har åkt ett par Warp kängor i sex år nu och har väldigt dåligt hälfäste känner jag när jag åker i de. Ska skaffa nya kängor nu runt årskiftet. Har testat nike zoom force1, burton moto och burton ruler hittils. Tycker jag har dåligt hälfäste i alla men vet inte riktigt hur man gör för att avgöra om hälfästet är bra eller inte.

Jag ser till så att tårna snuddar lite längst fram men inte kläms när jag bestämmer storlek och spänner dojorna riktigt hårt. Sen så brukar jag pressa ner tårna mot marken och hälen upp för att känna efter hur bra hälen sitter men den har lyfts upp utan några problem alls i alla kängor hittils. Har testat lite allt möjligt skit för att känna efter hur hälen ligger men känns ungefär likadant som i mina nuvarande kängor som är totalt skit.

Enda skillnaden jag känt är att Ruler och Moto dojorna var riktigt bekväma och snabba som attan att spänna. Nike Zoom force var inget speciellt dock bra pris på de 700kr på Nike butiken vid stockholm outlet.

Alla tips uppskattas!

Har du smala fötter? Burton brukade skicka med inserts som gör att det blir tightare runt hälen.

Så vitt jag vet har jag inte smala fötter, testade ett par vinterdojor förra veckan som jag hade för breda fötter för så tror inte jag har smala fötter.

Det kanske är så illa att jag måste köra med tjejmodeller alltså? Får väl prova och se om de sitter bättre.

Burton återförsäljare brukar ha "inserts" liggande, ofta gratis, en större ostbåge med kardborre på baksidan du sätter i inneskon runt knölen.

Testa att köra med såna inserts, gör en jäkla skillnad, finns hos välsorterade butiker, dock inte så att man kan sätta dit dom på moto´n.
Sen så ska du pröva att strappa på en bindning över bootsen när du testar, pumpa till spännerna så kommer det göra en jäkla skillnad, framförallt när du får till vristspännet.
Sen tycker inte jag att du ska försöka pressa eller rycka upp hälen, lossnat nästan jämt då utan böj på knäna fram och tillbaka och se hur det känns!

Må gott

Grymt, tackar för tipsen ska be om inserts nästa gång jag testar ett par. Kanske ställa på mig på en bräda och spänna fast bindningen också.

Offtopic: Någon som känner till en bra skid/snowboardaffär inne i stockholm förutom hollywood?

Skicka mail till Burton Europe (adress hittar du på hemsidan) så skickar de dig ett par på en gång - gratis. Men du måste gå högre än Ruler i modellserien, endast de dyrare modellerna har fästen för dessa J-bars. Du ser det genom att ta ut inneskon om kardborre vid hälen eller inte.

På samma gata som Hollywood ligger ju Brädkultur. De har väl en del att prova. Vet inte om det skiljer sig så mycket från Hollywood dock.

jag hade också problem med detta tidigare, se om du kan hitta något stä'lle där du kan testa 32´s boots.

de spänner över ankeln istället för smalbenet vilket iallafall för mig håller ner hälen bra!

Hollywood har väl inga snowboardprylar i Stockholmsbutiken? Men gå till Brädkultur eller Stadium, där kan du testa en massa olika - även Burtonmodeller som har fästen för J-Bars. 32 har de säkert också. Boa system är annars kända för att ge extremt bra hälgrepp då de verkligen trycker ned hälen vilket en vanlig snörning inte lyckas med på samma sätt. Men även där skiljer det mellan Boa o Boa... Bara in o prova i butik! INTE köpa blind på nätet bara :P

Senast ändrad:
Tack för alla tips det uppsakttas! Testat ett par Vans Fargo med boa system. De satt bättre än alla de andra kängorna jag testat tidigare och var också jäkligt bekväma trots att de var lite för stora. Ska in o testa en jäkla massa kängor imorn får se om jag hittar något bra annars blir det Vans dojorna.

Senast ändrad:
BOA-systemet är riktigt bra, har kört med de i K2-boots i 3 säsonger nu.

Det kan även vara en idé att kolla in Intuition liners, de har inbyggda J-bars i de flesta av sina liners, de ger dessutom lite mer av en customfit då de går att baka, så de blir tightare där du behöver det, och rymligare där du behöver det. De samarbetar med flertalet märken i olika branscher, på snowboardboots har K2, Ride och ThrirtyTwo deras liners i sina boots.

Jag har väldigt smal ankel och häl (och sjukt breda framfötter) men sitter fast otroligt bra i ett par Deeluxe boots med innersulor från Superfeet. Väldigt varma, vattentäta och sköna med superkvalitet. Rekommenderas starkt!

Köpte ett par Ride Jackson med BOA Coil, dem satt bra som fan. Får se hur dem känns i backen :)

Nu är jag astaggad på att åka!

Senast ändrad:
Grymt, de har ju Intuition liners också, hoppas du kommer trivas med de i backen!

Senast ändrad:
Dreven sa:
Tjena! Jag har åkt ett par Warp kängor i sex år nu och har väldigt dåligt hälfäste känner jag när jag åker i de. Ska skaffa nya kängor nu runt årskiftet. Har testat nike zoom force1, burton moto och burton ruler hittils. Tycker jag har dåligt hälfäste i alla men vet inte riktigt hur man gör för att avgöra om hälfästet är bra eller inte.

Jag ser till så att tårna snuddar lite längst fram men inte kläms när jag bestämmer storlek och spänner dojorna riktigt hårt. Sen så brukar jag pressa ner tårna mot marken och hälen upp för att känna efter hur bra hälen sitter men den har lyfts upp utan några problem alls i alla kängor hittils. Har testat lite allt möjligt skit för att känna efter hur hälen ligger men känns ungefär likadant som i mina nuvarande kängor som är totalt skit.

Enda skillnaden jag känt är att Ruler och Moto dojorna var riktigt bekväma och snabba som attan att spänna. Nike Zoom force var inget speciellt dock bra pris på de 700kr på Nike butiken vid stockholm outlet.

Alla tips uppskattas!
Du ska prova Nitro-boots, de ska sitta ordentligt i hälen.

Om det inte löst sig än, kolla upp Salomons boots. Malamute modellen har en extra hälstrap runt innerskon. En lösning kan vara att sätta in en slpk Butterfly på innerskon. En välsorterad skidbutik borde kunna hjälpa dig med det!

Tillbaka
Topp