Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Dam-skidor som liknar Head i.Peak 74
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ace_DG" data-source="post: 1002519" data-attributes="member: 12483"><p>Jag har av olika anledningar kikat rätt mycket på damlagg denna säsong. Vad än tillverkarna säger så kan de flesta damer åka på "herrskidor" lika bra som på de damspecifika skidorna. Damskidor ska enligt uppgift vara anpassade till damers fysionomi, bl a höjer man bindningens häldel något, anpassar skärningen (midjans placering på skidan) , m m. Mitt intryck är också att man gör damskidorna "snällare", t ex mjukare i flexet än motsvarande herrskidor. Det viktiga är dock fortfarande att man kan böja ut skidan, d v s få kanten att bilda den båge som man som skapar den skärande svängen med(...carving). Om skidan är för hård kan det bli mest hasåkning. Sen kan man ta en skida som kanske ligger lite över ens åkskicklighet så man har något att utvecklas på, håll ett öga på hårdheten bara. Längd, grundregel kroppslängd -10 cm, hellre lite för långa än för korta (min åsikt). </p><p></p><p>Några förslag: </p><p></p><p>Dam, toppmodeller (siffra i parantes anges bredd under foten) :</p><p>- Atomic Cloud D2 75, (75 mm) </p><p>- Völkl Essenza Allura (75 mm)</p><p>- Völkl Attiva Fuego (72 mm) årsmod. 11/12 (Sportconrad 299€! kanonpris!)</p><p>- Völkl Essenza Charisma (79 mm)</p><p></p><p>Herr /dam: </p><p>- Head iSupershape Titan (78 mm) räknas som avancerad, men är faktiskt både mjuk och lättåkt! (SkiXpress t ex, 390€)</p><p>- Head Supershape Magnum (70 mm), samma som ovan (SkiXpress t ex, 400€)</p><p></p><p>Hoppas det hjälper er!</p><p>/Ace DG</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ace_DG, post: 1002519, member: 12483"] Jag har av olika anledningar kikat rätt mycket på damlagg denna säsong. Vad än tillverkarna säger så kan de flesta damer åka på "herrskidor" lika bra som på de damspecifika skidorna. Damskidor ska enligt uppgift vara anpassade till damers fysionomi, bl a höjer man bindningens häldel något, anpassar skärningen (midjans placering på skidan) , m m. Mitt intryck är också att man gör damskidorna "snällare", t ex mjukare i flexet än motsvarande herrskidor. Det viktiga är dock fortfarande att man kan böja ut skidan, d v s få kanten att bilda den båge som man som skapar den skärande svängen med(...carving). Om skidan är för hård kan det bli mest hasåkning. Sen kan man ta en skida som kanske ligger lite över ens åkskicklighet så man har något att utvecklas på, håll ett öga på hårdheten bara. Längd, grundregel kroppslängd -10 cm, hellre lite för långa än för korta (min åsikt). Några förslag: Dam, toppmodeller (siffra i parantes anges bredd under foten) : - Atomic Cloud D2 75, (75 mm) - Völkl Essenza Allura (75 mm) - Völkl Attiva Fuego (72 mm) årsmod. 11/12 (Sportconrad 299€! kanonpris!) - Völkl Essenza Charisma (79 mm) Herr /dam: - Head iSupershape Titan (78 mm) räknas som avancerad, men är faktiskt både mjuk och lättåkt! (SkiXpress t ex, 390€) - Head Supershape Magnum (70 mm), samma som ovan (SkiXpress t ex, 400€) Hoppas det hjälper er! /Ace DG [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Dam-skidor som liknar Head i.Peak 74
Tillbaka
Topp