Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Damskida för medelgod åkare ?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ace_DG" data-source="post: 995525" data-attributes="member: 12483"><p>Head "Perfect One" 2010/2011 170, radie ca 15 m är inget dumt val alls. Den är dock ganska smal, 68 mm under foten. Det kan finnas fördelar med en något bredare skida i uppkörda eller mjuka pister </p><p></p><p>Det verkar som tillverkarna gör damskidorna medvetet lite mer "lätttåkta", d v s något mjukare i flexet plus lite annat knep å knåp, t ex höjer man bindningens häldel något i förhållande till tådelen. Ska ge en mer "kvinnospecifik" åkställning (hm ...tro det?). </p><p></p><p>Min hustru köpte just ett par Atomic Cloud D2 75, (75 mm), r12 m, efter moget övervägande. Vi kikade på skidor i det över segmentet (som Headskidan ovan) , d v s för en erfaren åkare med många timmar i benen. </p><p></p><p>Huvudalternativen förutom Atomic var: </p><p>- Völkl Essenza Charisma (79 mm) r15,2 m </p><p>- Völkl Essenza Allura (75 mm) r15,2 m</p><p>- K2 Superglide (80 mm) r13 m </p><p>- Head iSupershape Titan (78 mm) r11,5 m (herr & dam)</p><p>- Head iSupershape Magnum (73 mm) r11,5 m (herr & dam)</p><p>- K2 Superburnin valdes bort p g a för styvt flex, men för en teknisk dam är det sannolikt en rykarskida för pist!</p><p>Parantesen anger smalaste mått "under foten", r:et sidoskärningsradien, I vårt fall för en skida med längd ca 158 cm. Radiemåttet kan variera något om man går upp i längd. </p><p></p><p>Som sagt det finns ett gäng. Vet man vad man vill ha är priserna (ca 350-500€) bra (utom möjligen Charisma) nere i webbutikerna Tyskland. </p><p></p><p>/Ace DG</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ace_DG, post: 995525, member: 12483"] Head "Perfect One" 2010/2011 170, radie ca 15 m är inget dumt val alls. Den är dock ganska smal, 68 mm under foten. Det kan finnas fördelar med en något bredare skida i uppkörda eller mjuka pister Det verkar som tillverkarna gör damskidorna medvetet lite mer "lätttåkta", d v s något mjukare i flexet plus lite annat knep å knåp, t ex höjer man bindningens häldel något i förhållande till tådelen. Ska ge en mer "kvinnospecifik" åkställning (hm ...tro det?). Min hustru köpte just ett par Atomic Cloud D2 75, (75 mm), r12 m, efter moget övervägande. Vi kikade på skidor i det över segmentet (som Headskidan ovan) , d v s för en erfaren åkare med många timmar i benen. Huvudalternativen förutom Atomic var: - Völkl Essenza Charisma (79 mm) r15,2 m - Völkl Essenza Allura (75 mm) r15,2 m - K2 Superglide (80 mm) r13 m - Head iSupershape Titan (78 mm) r11,5 m (herr & dam) - Head iSupershape Magnum (73 mm) r11,5 m (herr & dam) - K2 Superburnin valdes bort p g a för styvt flex, men för en teknisk dam är det sannolikt en rykarskida för pist! Parantesen anger smalaste mått "under foten", r:et sidoskärningsradien, I vårt fall för en skida med längd ca 158 cm. Radiemåttet kan variera något om man går upp i längd. Som sagt det finns ett gäng. Vet man vad man vill ha är priserna (ca 350-500€) bra (utom möjligen Charisma) nere i webbutikerna Tyskland. /Ace DG [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Damskida för medelgod åkare ?
Tillbaka
Topp