Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
db "Tabla Rasa"
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Glisseur" data-source="post: 76826" data-attributes="member: 13861"><p>Tog med dom skidor som jag själv tycker kan jämföras med Tablan om man tänker på bredd och tänkt användningsområde och där känns det som om Headen inte riktigt passar in. </p><p></p><p>Har inte kört 103:an så värst mycket så jag har ingen total helhetsbild av den men jag tycker den funkar helt ok på hårdare underlag men när det börjar bli mjukt så vet jag inte riktigt. Den är en sjysst skida men den är inte på långa vägar lika bra i puder och mjukare snöförhållanden som Tablan, dels på grund av att den inte är lika bred såklart men även på grund av att den är relativt styv vilket gör att skidan har en tendens att dyka i riktigt djup snö. Tablan är också styv men bredden och konstruktionen med bla. en lång rocker får upp spetsarna ovanför snön. </p><p> </p><p>Överhuvudtaget så tycker jag att skidor med runt 105mm midja faller in i en sorts ingenmansland, dom är ofta ganska bra allroundskidor för storbergsåkning utan att egentligen vara speciellt bra på något, kantgrepp på hård snö är knappast det bästa och går man upp en centimeter i bredd så blir lössnöprestandan bra mycket bättre. Körde Big Daddy hela förra vintern och var rätt nöjd med dom men inte mer. Själv upplevde jag skillnaden i prestanda som bra mycket större när jag gick upp från 107 i midjebredd till 118 än från 95mm till 107. </p><p></p><p>Jag skulle knappast råda någon till att ha Tablan (eller Spatulan, Igneousen och Sanouken för den delen heller) som sina enda skidor men har har man råd och möjlighet att hålla sig med ett par till som är runt 90-95 i midjan så har man en grym uppsättning som funkar till allt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Glisseur, post: 76826, member: 13861"] Tog med dom skidor som jag själv tycker kan jämföras med Tablan om man tänker på bredd och tänkt användningsområde och där känns det som om Headen inte riktigt passar in. Har inte kört 103:an så värst mycket så jag har ingen total helhetsbild av den men jag tycker den funkar helt ok på hårdare underlag men när det börjar bli mjukt så vet jag inte riktigt. Den är en sjysst skida men den är inte på långa vägar lika bra i puder och mjukare snöförhållanden som Tablan, dels på grund av att den inte är lika bred såklart men även på grund av att den är relativt styv vilket gör att skidan har en tendens att dyka i riktigt djup snö. Tablan är också styv men bredden och konstruktionen med bla. en lång rocker får upp spetsarna ovanför snön. Överhuvudtaget så tycker jag att skidor med runt 105mm midja faller in i en sorts ingenmansland, dom är ofta ganska bra allroundskidor för storbergsåkning utan att egentligen vara speciellt bra på något, kantgrepp på hård snö är knappast det bästa och går man upp en centimeter i bredd så blir lössnöprestandan bra mycket bättre. Körde Big Daddy hela förra vintern och var rätt nöjd med dom men inte mer. Själv upplevde jag skillnaden i prestanda som bra mycket större när jag gick upp från 107 i midjebredd till 118 än från 95mm till 107. Jag skulle knappast råda någon till att ha Tablan (eller Spatulan, Igneousen och Sanouken för den delen heller) som sina enda skidor men har har man råd och möjlighet att hålla sig med ett par till som är runt 90-95 i midjan så har man en grym uppsättning som funkar till allt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
db "Tabla Rasa"
Tillbaka
Topp