Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Parkskidor
dbskis puderskida
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 46616" data-attributes="member: 13245"><p>OK, Rikard, då fattar jag principen. Själv kör jag ett egenkonstruerat plattsystem med gängor (epoxylimmade helicoil) i skidan. Tror du det skulle sitta i DB-skidorna like bra som i mina Völkl med klassiskt glasfiber-metall-trä-box.. </p><p></p><p>Annars håller jag med MarkusO, det kan vara en slags marknadsföringsgrej att ha olika längder. En rätt dyr marknadsföringsgrej dock eftersom formar/pressar (+ kanske andra längdspecifika tillverkningsprylar i DB-fallet) inte är helt gratis och inte heller lagerhållning hos diverse distrubutörer.</p><p></p><p>Rent principiellt skulle jag säga att idéen att behålla bara ha en längd och variera styvheten är bra på racingskidor. Där är längden inte så viktig, även om en del i WC ändå ibland rycker fram någon två år gammal skida i en annan längd för någon viss typ av bana. På puderskidor känns det ändå som ytan och längden borde avpassas en del till åkarens vikt, speciellt om det är bottenlöst pow. I uppkört blandföre tror jag mer styvheten är viktigt, inte bara anpassad till olika tunga åkare utan framför allt till vilken känsla man vill att skidan skall ge åkaren. Själv är jag t.ex. liten och lätt men gillar mina 190*95 rätt hårda Explosiv medan kompisar som är 20cm längre och dryga 30 kilo tyngre tycker de är för styva men å andra sidan i flera år utan framgång damsugit marknaden efterr något tillräckligt långt (205+).</p><p></p><p>Hade man som tillverkare råd skulle alltså t.ex en slags matris med tre längder och tre styvheter ge mycket goda valmöjligheter. </p><p></p><p>HWC HitMe</p><p></p><p>Mannen, Myten, Materialförvaltaren.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 46616, member: 13245"] OK, Rikard, då fattar jag principen. Själv kör jag ett egenkonstruerat plattsystem med gängor (epoxylimmade helicoil) i skidan. Tror du det skulle sitta i DB-skidorna like bra som i mina Völkl med klassiskt glasfiber-metall-trä-box.. Annars håller jag med MarkusO, det kan vara en slags marknadsföringsgrej att ha olika längder. En rätt dyr marknadsföringsgrej dock eftersom formar/pressar (+ kanske andra längdspecifika tillverkningsprylar i DB-fallet) inte är helt gratis och inte heller lagerhållning hos diverse distrubutörer. Rent principiellt skulle jag säga att idéen att behålla bara ha en längd och variera styvheten är bra på racingskidor. Där är längden inte så viktig, även om en del i WC ändå ibland rycker fram någon två år gammal skida i en annan längd för någon viss typ av bana. På puderskidor känns det ändå som ytan och längden borde avpassas en del till åkarens vikt, speciellt om det är bottenlöst pow. I uppkört blandföre tror jag mer styvheten är viktigt, inte bara anpassad till olika tunga åkare utan framför allt till vilken känsla man vill att skidan skall ge åkaren. Själv är jag t.ex. liten och lätt men gillar mina 190*95 rätt hårda Explosiv medan kompisar som är 20cm längre och dryga 30 kilo tyngre tycker de är för styva men å andra sidan i flera år utan framgång damsugit marknaden efterr något tillräckligt långt (205+). Hade man som tillverkare råd skulle alltså t.ex en slags matris med tre längder och tre styvheter ge mycket goda valmöjligheter. HWC HitMe Mannen, Myten, Materialförvaltaren. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Parkskidor
dbskis puderskida
Tillbaka
Topp