Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
de ultimata telisskidorna...
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="JESE" data-source="post: 143390" data-attributes="member: 36743"><p>Har under ett par säsonger åkt på ett par Scratch BC (90 i midjan) cirka 50 dagar/säsong mestadels i Norden och de tycker jag funkar till det mesta. Den funkar fint offpist, uppkört, vårslask, för hopp och lek och fungerar faktiskt rätt bra i hårdare pist, så länge det inte är is. Men vem tycker om is förutom galna störtloppsfantomer... Sen tycker jag att det också är en fråga om hur man vill åka, gillar man stora surfsvängar eller kortare intensivare svängar? Faktum är att jag de sista två säsongerna kört mest på mina Gotama (105 i midja) detta även i pist. Visst finns det roligare telemarksskidor i pisten, men de är stabila och roliga i stora svängar.</p><p></p><p>Scratchen tycker jag tillsammans med Rottefella R8 och Garmont Ener-G som jag åker med är en riktigt bra allroundskida. Tyvärr är den nya BC:n bredare och blir då kanske inte lika allround. Men kliniska skär med telisar är svårt och då kan man lika gärna ha en lite bredare skida kring 85-90 i midja som funkar bättre utanför pisten de dagar man är där. Storebror(syster) till Mantis 666, 777 är ett exempel på en bra telisskida för all möjlig åkning. Karhu har några bra modeller med mått kring 80-90 mm. Dynastars 8800 är också en bra skida i detta sammanhang.</p><p></p><p>Skippa 7tm bindningen, håller med! sladdrig och omöjligt å få nå tryck på skidan, löser dessutom ur när den inte ska det om man har utlösningsvarianten. Satsa på G3 eller Rottefella de är enkla, finns bra med reservdelar och bra bindningar helt enkelt. </p><p></p><p>Kring 90 mm blir svårt med T2:or, det funkar såklart när det är mjukt, men är det hårt blir det svårt att få i nån kant. Men 80 mm och lite till går bra med ett par T2:or om man har en bindning som hjälper till vid kantisättning och kraftöverföring.</p><p></p><p>/johan</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="JESE, post: 143390, member: 36743"] Har under ett par säsonger åkt på ett par Scratch BC (90 i midjan) cirka 50 dagar/säsong mestadels i Norden och de tycker jag funkar till det mesta. Den funkar fint offpist, uppkört, vårslask, för hopp och lek och fungerar faktiskt rätt bra i hårdare pist, så länge det inte är is. Men vem tycker om is förutom galna störtloppsfantomer... Sen tycker jag att det också är en fråga om hur man vill åka, gillar man stora surfsvängar eller kortare intensivare svängar? Faktum är att jag de sista två säsongerna kört mest på mina Gotama (105 i midja) detta även i pist. Visst finns det roligare telemarksskidor i pisten, men de är stabila och roliga i stora svängar. Scratchen tycker jag tillsammans med Rottefella R8 och Garmont Ener-G som jag åker med är en riktigt bra allroundskida. Tyvärr är den nya BC:n bredare och blir då kanske inte lika allround. Men kliniska skär med telisar är svårt och då kan man lika gärna ha en lite bredare skida kring 85-90 i midja som funkar bättre utanför pisten de dagar man är där. Storebror(syster) till Mantis 666, 777 är ett exempel på en bra telisskida för all möjlig åkning. Karhu har några bra modeller med mått kring 80-90 mm. Dynastars 8800 är också en bra skida i detta sammanhang. Skippa 7tm bindningen, håller med! sladdrig och omöjligt å få nå tryck på skidan, löser dessutom ur när den inte ska det om man har utlösningsvarianten. Satsa på G3 eller Rottefella de är enkla, finns bra med reservdelar och bra bindningar helt enkelt. Kring 90 mm blir svårt med T2:or, det funkar såklart när det är mjukt, men är det hårt blir det svårt att få i nån kant. Men 80 mm och lite till går bra med ett par T2:or om man har en bindning som hjälper till vid kantisättning och kraftöverföring. /johan [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
de ultimata telisskidorna...
Tillbaka
Topp