Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Deacon 80 - Dåligt glid
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="QRikard" data-source="post: 1256742" data-attributes="member: 92022"><p>Relevant fråga! </p><p>Med Deacon kan jag "promenera" runt i liftkön obrydd om lutning men med mina andra skidor måste jag alltid hålla emot med stavar eller stå i plog för att inte glida in i personen framför/bakom. </p><p>Upplevs även trögare vid åkning i både pist och framförallt offpist men det är svårare att kvantifiera. </p><p>Samma effekt oavsett om temperatur är runt nollan eller - 30. </p><p></p><p>[USER=176943]@Rogszy[/USER] detta är jag orolig för. Är belaget sämre är det rätt kört att göra så mycket. Deacon 80 är ändå en high-end skida så borde inte sitta ett allt för dåligt belag på. Hoppas jag åtminstone </p><p></p><p>[USER=144594]@fredw[/USER] Strukturen kan vara marginellt grövre men ingen dramatisk skillnad. Däremot är det inget jag labbat med innan så det kanske har större påverkan än jag trott... </p><p>Hört liten skillnad framförallt vid riktigt blött före men då är det nog ändå mer detaljnivå om jag får gissa. </p><p></p><p>[USER=12152]@MnO[/USER] strukturem ser vettig ut åt det grövre hållet. Definitivt inte helslät. Typ 5 mil till närmaste planslip som är maskinell, inte fått bra intryck av skidverkstäderna på skidorterna jag varit in på. Helt manuella, funkar säkert bra men allt sker på frihand vilket ställer stora krav på personalen vilket skapar en osäkerhet... </p><p></p><p>En fundering jag haft är om det sitter någon härdad valla eller liknande som ska vara "ok" i alla väder och hålla en livslängd som spökar. Planslipning borde lösa detta också. </p><p>Kände närmast kanten nu där belaget är lite gråare efter 2 dagars åkning så känns det lite luddigt, detta kan vara en klar orsak. Åter igen är planslip en lösning.</p><p></p><p>Finns det något annat sätt att fixa belag som torkat ut och fått resta fibrer som kan ge en quickfix inna jag kommer hem och kan lämna in skidorna på helservice?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="QRikard, post: 1256742, member: 92022"] Relevant fråga! Med Deacon kan jag "promenera" runt i liftkön obrydd om lutning men med mina andra skidor måste jag alltid hålla emot med stavar eller stå i plog för att inte glida in i personen framför/bakom. Upplevs även trögare vid åkning i både pist och framförallt offpist men det är svårare att kvantifiera. Samma effekt oavsett om temperatur är runt nollan eller - 30. [USER=176943]@Rogszy[/USER] detta är jag orolig för. Är belaget sämre är det rätt kört att göra så mycket. Deacon 80 är ändå en high-end skida så borde inte sitta ett allt för dåligt belag på. Hoppas jag åtminstone [USER=144594]@fredw[/USER] Strukturen kan vara marginellt grövre men ingen dramatisk skillnad. Däremot är det inget jag labbat med innan så det kanske har större påverkan än jag trott... Hört liten skillnad framförallt vid riktigt blött före men då är det nog ändå mer detaljnivå om jag får gissa. [USER=12152]@MnO[/USER] strukturem ser vettig ut åt det grövre hållet. Definitivt inte helslät. Typ 5 mil till närmaste planslip som är maskinell, inte fått bra intryck av skidverkstäderna på skidorterna jag varit in på. Helt manuella, funkar säkert bra men allt sker på frihand vilket ställer stora krav på personalen vilket skapar en osäkerhet... En fundering jag haft är om det sitter någon härdad valla eller liknande som ska vara "ok" i alla väder och hålla en livslängd som spökar. Planslipning borde lösa detta också. Kände närmast kanten nu där belaget är lite gråare efter 2 dagars åkning så känns det lite luddigt, detta kan vara en klar orsak. Åter igen är planslip en lösning. Finns det något annat sätt att fixa belag som torkat ut och fått resta fibrer som kan ge en quickfix inna jag kommer hem och kan lämna in skidorna på helservice? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Deacon 80 - Dåligt glid
Tillbaka
Topp