Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Deacon 80 - Dåligt glid
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="QRikard" data-source="post: 1277438" data-attributes="member: 92022"><p>Kortfattat har jag nu konstaterat att <strong>PTEX-2100 är ett skitbelag</strong>. </p><p>Motbevisa mig gärna!</p><p></p><p>Fick aldrig till glidet på Deacon 80 och dom var alltid markant sämre än mina andra skidor. </p><p></p><p>Impulsköpte ett par Völjk Kanjo 84 168 cm (PTEX-2100 också) i höstas på rea och det var en kul skida men glidet med fabriksvallan var katastrof. Vallade nån gång utan stor förbättring vilket förbryllade mig lite men började se lite fläckar som bytt nyans (svartare och glansigare/fetare). Testade att höja temperaturen på vallajärnet lite extra, nu flöt fabriksvallan iväg och fick in ny blå valla så hela belaget blev svartare och fetare än innan. </p><p>Blev en stor förbättring och kändes helt plötsligt bra, men glädjen blev kortlivad. Dramatisk skillnad när jag bytte och klickade i SL skidorna, helt plötsligt var inte liftkön på platten längre...</p><p></p><p>Åkte och varvade Deacon 80 172 cm, Kanjo 84 168 cm samt ett par Head junior GS (inte nyvallade så borde varit bättre). 20-30 cm puder i pisterna så underbart före men kändes som jag hade sandpapper under skidorna med allt utom GS skidorna (som lekte ubåtar). Det var Deacons sista chans så därefter försvann dom till en ny och förhoppningsvis lycklig ägare. </p><p></p><p>Några veckor senare fick Head Kore 93 171 cm följa med, vallade enligt samma teknik som ovan och samma valla och dom låg inte långt efter mitt par Atomic SL i glid men lite sämre. </p><p>Jämförde Kanjo 84 med Kore 93 i både skog och pist (puder och mjuk pist), visst har kanjo inte lika bra bärighet men völkl har gjort en bra konstruktion på kanjo 84 så dom gjorde inte bort sig i skogen trots 30 cm puder. </p><p>Men det kändes som att någon limmat fast ett fint sandpapper under skidan, hela tiden lite motsträviga så var tvungen att lägga tyngdpunkten lite mer bakåt för att dom inte skulle bromsa upp och göra så man står på näsan. Samma sak i pisten där det bara var någon centimeter lössnö eller uppåkt så det hade inte med bärigheten att göra. </p><p>Bytte till Kore 93 efter lunch och vilken skillnad, märktes direkt när jag klev i skidorna det blev helt plötsligt bakhalt på platten. Även åkningen blev lättare både i pist och utanför och kunde stå mer centrerat och avslappnat.</p><p></p><p>Numera har jag sålt både Deacon 80 samt Kanjo 84. Har återgått till mina gamla nordica fire arrow 80 pro som trotjänare i brist på bättre. Markant bättre glid än deacon/kanjo men ett litet steg efter raceskidorna. Tyvärr trampar jag igenom dessa så måste hålla igen med farten...</p><p></p><p>Har även lånat ut deacon 80 + kanjo 84 till en bekant som åkt på dom och konstaterat att dom har sämre glid än dom andra skidorna. Vi har samma sulmått och DIN inställning så är galet praktiskt att bara byta skidor mellan åken.</p><p></p><p>Jag är kinkig men har märkt vilken glädje det är att ha ett par skidor med sylvass kant som bara flyger fram och nu finns det ingen återvändo...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="QRikard, post: 1277438, member: 92022"] Kortfattat har jag nu konstaterat att [B]PTEX-2100 är ett skitbelag[/B]. Motbevisa mig gärna! Fick aldrig till glidet på Deacon 80 och dom var alltid markant sämre än mina andra skidor. Impulsköpte ett par Völjk Kanjo 84 168 cm (PTEX-2100 också) i höstas på rea och det var en kul skida men glidet med fabriksvallan var katastrof. Vallade nån gång utan stor förbättring vilket förbryllade mig lite men började se lite fläckar som bytt nyans (svartare och glansigare/fetare). Testade att höja temperaturen på vallajärnet lite extra, nu flöt fabriksvallan iväg och fick in ny blå valla så hela belaget blev svartare och fetare än innan. Blev en stor förbättring och kändes helt plötsligt bra, men glädjen blev kortlivad. Dramatisk skillnad när jag bytte och klickade i SL skidorna, helt plötsligt var inte liftkön på platten längre... Åkte och varvade Deacon 80 172 cm, Kanjo 84 168 cm samt ett par Head junior GS (inte nyvallade så borde varit bättre). 20-30 cm puder i pisterna så underbart före men kändes som jag hade sandpapper under skidorna med allt utom GS skidorna (som lekte ubåtar). Det var Deacons sista chans så därefter försvann dom till en ny och förhoppningsvis lycklig ägare. Några veckor senare fick Head Kore 93 171 cm följa med, vallade enligt samma teknik som ovan och samma valla och dom låg inte långt efter mitt par Atomic SL i glid men lite sämre. Jämförde Kanjo 84 med Kore 93 i både skog och pist (puder och mjuk pist), visst har kanjo inte lika bra bärighet men völkl har gjort en bra konstruktion på kanjo 84 så dom gjorde inte bort sig i skogen trots 30 cm puder. Men det kändes som att någon limmat fast ett fint sandpapper under skidan, hela tiden lite motsträviga så var tvungen att lägga tyngdpunkten lite mer bakåt för att dom inte skulle bromsa upp och göra så man står på näsan. Samma sak i pisten där det bara var någon centimeter lössnö eller uppåkt så det hade inte med bärigheten att göra. Bytte till Kore 93 efter lunch och vilken skillnad, märktes direkt när jag klev i skidorna det blev helt plötsligt bakhalt på platten. Även åkningen blev lättare både i pist och utanför och kunde stå mer centrerat och avslappnat. Numera har jag sålt både Deacon 80 samt Kanjo 84. Har återgått till mina gamla nordica fire arrow 80 pro som trotjänare i brist på bättre. Markant bättre glid än deacon/kanjo men ett litet steg efter raceskidorna. Tyvärr trampar jag igenom dessa så måste hålla igen med farten... Har även lånat ut deacon 80 + kanjo 84 till en bekant som åkt på dom och konstaterat att dom har sämre glid än dom andra skidorna. Vi har samma sulmått och DIN inställning så är galet praktiskt att bara byta skidor mellan åken. Jag är kinkig men har märkt vilken glädje det är att ha ett par skidor med sylvass kant som bara flyger fram och nu finns det ingen återvändo... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Deacon 80 - Dåligt glid
Tillbaka
Topp