Deacon 80 eller Peregrine 80

• Trådstartare Trådstartare FC1
  • Start datum Start datum

FC1

Medlem
Hej alla,

ny här och siktar på att köpa egna skidor för första gången till kommande säsong.

Är 187 cm lång och väger 82 kg. Ca 2 skidveckor om året, dock de senaste samt kommande med barn. Medelgod åkare som tar mig ned för röda backar men blir lite obekvämare vid svarta backar eller isigt/uppkört underlag.

Har läst mig till i lite andra trådar att Deacon 80 skulle kunna vara en passande sida och tänker då 177 cm längd på den för en lekfullare skida plus underlätta med barnen.

Såg nu att Deacon 80 ersätts av Peregrine 80 till kommande säsong. Nya modellen verkar ligga på 11 tkr medan Deacon 80 finns för 7 tkr.

Svårt att jämföra med kommande modell men vad skulle ni tro spontant vid val mellan dessa två? Brukar det vara lite erbjudanden/ rabatter på nya modeller under hösten som ev kan minska skillnaden?

Jag har Deacon 80 och gillar den. Det tog några år (kanske är mina litet för långa för mig) men förra vintern hittade vi rätt till sist. Jag tror att du är rätt ute att välja en ganska kort modell.

Ja den blev ganska dyr innan Peregrine kom och Peregrine är ännu dyrare... Völkl verkar föröska närma sig de höga priser som t ex Stöckli tar ut. Men det vore konstigt om inte Peregrine är bättre och litet annorlunda så det blir litet som äpplen och päron. Men mitt intryck (från läsning) är att det inte är stora skillnader.
Tycker iofs att 7000 är väldigt dyrt för en utgången modell som D80 (även om den är bra). Skulle tveka att köpa den för det priset.

Och med tanke på det du skriver här "Medelgod åkare som tar mig ned för röda backar men blir lite obekvämare vid svarta backar eller isigt/uppkört underlag."... så finns det nog en del skidor att välja på som kostar litet mindre och kanske är litet vänligare mot dig. Även inom Völkl-familjen. Jag skulle beskriva mig som något bättre åkare än du och har ändå haft en del jobb med att tämja mina Deacon 80.
Plus "...med barnen..." etc - Hmmm... dessa skidor gillar hög fart bättre än låg fart. Gäller åtminstone Deacon80.

Jag har Deacon 80 och gillar den. Det tog några år (kanske är mina litet för långa för mig) men förra vintern hittade vi rätt till sist. Jag tror att du är rätt ute att välja en ganska kort modell.

Ja den blev ganska dyr innan Peregrine kom och Peregrine är ännu dyrare... Völkl verkar föröska närma sig de höga priser som t ex Stöckli tar ut. Men det vore konstigt om inte Peregrine är bättre och litet annorlunda så det blir litet som äpplen och päron. Men mitt intryck (från läsning) är att det inte är stora skillnader.
Tycker iofs att 7000 är väldigt dyrt för en utgången modell som D80 (även om den är bra). Skulle tveka att köpa den för det priset.

Och med tanke på det du skriver här "Medelgod åkare som tar mig ned för röda backar men blir lite obekvämare vid svarta backar eller isigt/uppkört underlag."... så finns det nog en del skidor att välja på som kostar litet mindre och kanske är litet vänligare mot dig. Även inom Völkl-familjen. Jag skulle beskriva mig som något bättre åkare än du och har ändå haft en del jobb med att tämja mina Deacon 80.
Plus "...med barnen..." etc - Hmmm... dessa skidor gillar hög fart bättre än låg fart. Gäller åtminstone Deacon80.

Stort tack för svar!

Har du några tips på andra skidor att spana in?

Stort tack för svar!

Har du några tips på andra skidor att spana in?

Det finns väldigt många, svårt att ge råd på detta sätt. Om det finns någon bra skidbutik i närheten så har de nog en del tid över så här års... För att bena ut vad som skulle passa dig.
Ett alternativ som inte är dumt är att köpa några begagnade, då kan man känna sig för litet med lägre insats (i pengar). Eller provhyra på plats. Det var så som jag själv för första gången insåg att jag gillade litet bredare skidor även inom pisterna. De har fördelar när det är uppkört och/eller litet tungt och mjukt i snön, och det är det ju ofta. Plus fördel om man tar en sväng utanför pisten ibland.

Jag skulle vilja slå ett slag för Atomic Q-serie. Jag har teståkt både Deacon 80 och årets Peregrine 80 - och tycker att både Q6 och Q7.8 är roligare.

Du kan också med fördel åka på en lite bredare skida även i pisten. Då är K2 Mindbender 90C och 96C personliga favoriter. TI-varianterna är också trevliga, men behöver i mitt tycke lite mera fart.

Atomic Q6 verkar vara en skida som motsvarar mina önskemål och som finns för bra pris nu.

Vid beställning på nätet med val att montera bindning kommer det lite frågor om vikt, åknivå etc. Det antar jag är saker som kan justeras i efterhand?

Tillbaka
Topp