Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
DEBATT: Fjällen blir en lekstuga för superrika turister
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Gone skiing" data-source="post: 1318632" data-attributes="member: 179533"><p><em>Edit: svarade för fort, felaktig fakta i detta inlägg:</em></p><p></p><p>Fast det här jämför väl ändå en fullsatt helikopter med en persons klimatpåverkan av liftassisterad åkning i syfte att få det att framstå som att helikoptern genererar upp till 100 gånger mer co2.</p><p>Mer korrekt siffra bör vara att helikoptern genererar ca upp till 10 gånger mer co2 fördelat på passagerarna.</p><p></p><p>Jag får det till att en dags heli genererar ungefär lika mycket co2 som en vanlig bilresa till fjällen per person så visst finns det väl större problem än den väldigt begränsade heliskinäringen att angripa.</p><p></p><p>För övrigt känner jag inte igen mig över huvud taget i debattartikelns beskrivning om att bullret från helikoptrar stör friden och tystnaden i fjällen. Det störande bullret kommer i min värld nästan alltid från nöjesåkande snöskotrar, ibland utan ljuddämpare.</p><p></p><p>Tillägg: ser nu att även siffrorna från heliåkning är per person, får ta och kontrollera dessa siffror då AIn svarade att dessa siffror är per helikopter och inte person.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Gone skiing, post: 1318632, member: 179533"] [I]Edit: svarade för fort, felaktig fakta i detta inlägg:[/I] Fast det här jämför väl ändå en fullsatt helikopter med en persons klimatpåverkan av liftassisterad åkning i syfte att få det att framstå som att helikoptern genererar upp till 100 gånger mer co2. Mer korrekt siffra bör vara att helikoptern genererar ca upp till 10 gånger mer co2 fördelat på passagerarna. Jag får det till att en dags heli genererar ungefär lika mycket co2 som en vanlig bilresa till fjällen per person så visst finns det väl större problem än den väldigt begränsade heliskinäringen att angripa. För övrigt känner jag inte igen mig över huvud taget i debattartikelns beskrivning om att bullret från helikoptrar stör friden och tystnaden i fjällen. Det störande bullret kommer i min värld nästan alltid från nöjesåkande snöskotrar, ibland utan ljuddämpare. Tillägg: ser nu att även siffrorna från heliåkning är per person, får ta och kontrollera dessa siffror då AIn svarade att dessa siffror är per helikopter och inte person. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
DEBATT: Fjällen blir en lekstuga för superrika turister
Tillbaka
Topp