Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
DEBUT I ALPERNA! Tacksam för tips på resmål, boende, skidhyra/skipass m.m.
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mizze" data-source="post: 1082039" data-attributes="member: 156771"><p>Det beror rätt mycket på hur länge du tänkt vara nere, när du ska ner och vilken nivå på åkning du vill ha. Det är väl de viktigare förutsättningarna för att avgöra var du ska ta vägen. </p><p></p><p>Skipass kan du oftast köpa hos skiduthyraren, annars söker du bara på ortens egen hemsida för att få reda på priset. I allmänhet brukar uthyrare knutna till Sport2000 ha bra utrustning och inte krångla (enligt min erfarenhet men jag kan ju haft sagolik tur också). </p><p></p><p>Boende beror på hur länge du ska stanna. I St Anton mailar du turistbyån om du ska bumma en hel säsong eller ditåt, så skickar de alternativ. Man ska ha klart för sig att många i alperna inte gärna hyr ut till säsongare. </p><p></p><p>St Anton är ganska dyrt men skidsystemet gigantiskt. Både pister och off-pist finns det gott om. Dumpar det där, brukar det komma MYCKET snö. Börjar bli lyxort, men som sagt, bra åkning i och utanför pisten. </p><p></p><p>Saalbach-Hinterglemm har ett ganska snällt och stort system men ligger lågt. Liftköerna i Hinterglemm är i stort sett obefintliga (runt 5 min v. 5 då Österrike har sportlov, då är det fullt i backarna med österrikare men sällan trångt) men systemet ligger lågt- det kan komma att regna med lite otur. Offpisten är riktigt bra i Fieberbrunn på andra sidan berget (samma system). </p><p></p><p>Sölden är mindre, mer (läs jävligt) snösäkert oavsett tidpunkt men har i allmänhet längre liftköer. Skidåkningen är överlag mer utmanande och off-pisten hittar du ofta intill backen. Obergurgl ovanför Sölden är mer utmanande, dyrare men än bättre åkning.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mizze, post: 1082039, member: 156771"] Det beror rätt mycket på hur länge du tänkt vara nere, när du ska ner och vilken nivå på åkning du vill ha. Det är väl de viktigare förutsättningarna för att avgöra var du ska ta vägen. Skipass kan du oftast köpa hos skiduthyraren, annars söker du bara på ortens egen hemsida för att få reda på priset. I allmänhet brukar uthyrare knutna till Sport2000 ha bra utrustning och inte krångla (enligt min erfarenhet men jag kan ju haft sagolik tur också). Boende beror på hur länge du ska stanna. I St Anton mailar du turistbyån om du ska bumma en hel säsong eller ditåt, så skickar de alternativ. Man ska ha klart för sig att många i alperna inte gärna hyr ut till säsongare. St Anton är ganska dyrt men skidsystemet gigantiskt. Både pister och off-pist finns det gott om. Dumpar det där, brukar det komma MYCKET snö. Börjar bli lyxort, men som sagt, bra åkning i och utanför pisten. Saalbach-Hinterglemm har ett ganska snällt och stort system men ligger lågt. Liftköerna i Hinterglemm är i stort sett obefintliga (runt 5 min v. 5 då Österrike har sportlov, då är det fullt i backarna med österrikare men sällan trångt) men systemet ligger lågt- det kan komma att regna med lite otur. Offpisten är riktigt bra i Fieberbrunn på andra sidan berget (samma system). Sölden är mindre, mer (läs jävligt) snösäkert oavsett tidpunkt men har i allmänhet längre liftköer. Skidåkningen är överlag mer utmanande och off-pisten hittar du ofta intill backen. Obergurgl ovanför Sölden är mer utmanande, dyrare men än bättre åkning. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
DEBUT I ALPERNA! Tacksam för tips på resmål, boende, skidhyra/skipass m.m.
Tillbaka
Topp