Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Den eviga skiddjungeln...
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Carled" data-source="post: 578752" data-attributes="member: 46762"><p>Jag håller med dig, men jag tycker bara det gäller för skidor som man "låter löpa", dvs. straighlinar i stökig terräng osv... Hendryx-skidor är gjorda för att gå på kant, och så länge de går på kant är de hur stabila som helst. Dvs. du måste carva dig igenom det uppkörda och puckliga partiet, istället för att brassa på rakt genom med ett par 195cm spett. </p><p></p><p>Jag testade Purple Hazen i ett mycket slaskigt Kittelfjäll med riktigt tungjobbad snö. Med tanke på hur brett brätte det är, är det inga som helst problem att carva sig ner överallt, men det funkar mindre bra att "köra direkt dit man vill"... Mina Lotusar går ju inte att carva, utan de går dit jag vill hela tiden utan att klaga.</p><p></p><p>Alla dagens moderna skidor är ju stabila och vridstyva, men man måste få upp dem på kant och hålla skäret. Tycker man att en skida är fladdrig är det oftast så att man inte kan hålla skäret med dem!</p><p></p><p>Det är väl den lite mer "normala" Rhinon som är skidan för oss hellbergarn... Jag tror att man utan problem kan vara 2m och väga +100kg och ändå köra "skandinaviskt" med den.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Carled, post: 578752, member: 46762"] Jag håller med dig, men jag tycker bara det gäller för skidor som man "låter löpa", dvs. straighlinar i stökig terräng osv... Hendryx-skidor är gjorda för att gå på kant, och så länge de går på kant är de hur stabila som helst. Dvs. du måste carva dig igenom det uppkörda och puckliga partiet, istället för att brassa på rakt genom med ett par 195cm spett. Jag testade Purple Hazen i ett mycket slaskigt Kittelfjäll med riktigt tungjobbad snö. Med tanke på hur brett brätte det är, är det inga som helst problem att carva sig ner överallt, men det funkar mindre bra att "köra direkt dit man vill"... Mina Lotusar går ju inte att carva, utan de går dit jag vill hela tiden utan att klaga. Alla dagens moderna skidor är ju stabila och vridstyva, men man måste få upp dem på kant och hålla skäret. Tycker man att en skida är fladdrig är det oftast så att man inte kan hålla skäret med dem! Det är väl den lite mer "normala" Rhinon som är skidan för oss hellbergarn... Jag tror att man utan problem kan vara 2m och väga +100kg och ändå köra "skandinaviskt" med den. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Den eviga skiddjungeln...
Tillbaka
Topp