Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Den optimala skidan för alla förhållanden
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1144746" data-attributes="member: 12152"><p>Det är en obesvarbar fråga. Jag skulle säga att det bästa du kan göra är att åka på ett större skidtest och nöta igenom så mycket du hinner. Vad just du tycker är en bra allroundskida vet vi inte, för det beror på vad du prioriterar i åkning generellt och faktiskt även i enskilda åk. Är det ett obevekligt skär uppe i den isiga branten, eller vill du att den ska kännas smidig och kul i sockret längs kanten. Accepterar du lite fladder i pisten för att den ska vara lite bättre flyt i när det väl är bra förhållanden? Man kan inte få allt i en skida och de egenskaper som ger isgrepp ger också lite rälskaraktär och därmed inlåst känsla när det är mjukt. Styvhet och stabilitet ger tryck och trygghet, men också en känsla av en klubbig svåråkt pjäs i bra (och dålig) lösare snö. </p><p></p><p>Det är för övrigt inte lätt att hitta något över 100 i midjan med under 17 meters radie i längd 180cm. Jag kommer inte på en enda skida som passar in i den beskrivningen på rak arm. Icelantic Nomad i 181 har 19m radie så relaterat till marknaden har den snarare rätt kort radie. Jag hade kunnat rada upp ett antal alternativ, men alla som jag kommer på faller på kravet om radie. Du har max en handfull alternativ förmodligen, om ens det om du vill ner mot 15 meter. Just 17 meter öppnar upp en aning, men även det är kort. </p><p></p><p>Your best bet annars vore en 105mm:are med lite stuns under foten och lite mjukare tip och tail. Det ger smidighet när du behöver det, men ändå med en trygghet när det går undan. Tex Rustler 10 om du vill ha en lite mer anonym prestandaton i botten som inte syns eller märks, eller Black Crows Atris om du vill ha lite mer liv i bygget. Jag gillar själv Extrem Second Op 108 av förklarliga skäl (varit med i utvecklingen), men då ska man vilja gå mer mot offpist och lekfullhet om det ska vara rätt. Kommande K2 Mindbender låter lovande, men den bör nog testas av fler innan man kan uttala sig. Salomon QST 106 är ett säkert val som var lite tråkig förut, men som är uppdaterad till 2020 och kanske tar klivet upp till toppen nu. Line har du ju testat innan och de har en del kul grejor, men sällan med den där riktiga finessen med sin förmodade wetlayup och lite lätt skeva byggen. Det finns dussintals mindre märken med alternativ också såklart.... Men radien alltså... nej, där går jag bet. RMU Apostle 98 är ett tips förresten. 17m radie och en riktig rolig rackare. Lite metall, lite carbon, mest glasfiber, lagom dämp, ganska mjuk, men inte för mjuk och en mycket underhållande shape. 98:an går förvånande bra i lössnö trots beskedlig bredd och jag föredrog den före storebror 106 vid test i Hemsedal förra året.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1144746, member: 12152"] Det är en obesvarbar fråga. Jag skulle säga att det bästa du kan göra är att åka på ett större skidtest och nöta igenom så mycket du hinner. Vad just du tycker är en bra allroundskida vet vi inte, för det beror på vad du prioriterar i åkning generellt och faktiskt även i enskilda åk. Är det ett obevekligt skär uppe i den isiga branten, eller vill du att den ska kännas smidig och kul i sockret längs kanten. Accepterar du lite fladder i pisten för att den ska vara lite bättre flyt i när det väl är bra förhållanden? Man kan inte få allt i en skida och de egenskaper som ger isgrepp ger också lite rälskaraktär och därmed inlåst känsla när det är mjukt. Styvhet och stabilitet ger tryck och trygghet, men också en känsla av en klubbig svåråkt pjäs i bra (och dålig) lösare snö. Det är för övrigt inte lätt att hitta något över 100 i midjan med under 17 meters radie i längd 180cm. Jag kommer inte på en enda skida som passar in i den beskrivningen på rak arm. Icelantic Nomad i 181 har 19m radie så relaterat till marknaden har den snarare rätt kort radie. Jag hade kunnat rada upp ett antal alternativ, men alla som jag kommer på faller på kravet om radie. Du har max en handfull alternativ förmodligen, om ens det om du vill ner mot 15 meter. Just 17 meter öppnar upp en aning, men även det är kort. Your best bet annars vore en 105mm:are med lite stuns under foten och lite mjukare tip och tail. Det ger smidighet när du behöver det, men ändå med en trygghet när det går undan. Tex Rustler 10 om du vill ha en lite mer anonym prestandaton i botten som inte syns eller märks, eller Black Crows Atris om du vill ha lite mer liv i bygget. Jag gillar själv Extrem Second Op 108 av förklarliga skäl (varit med i utvecklingen), men då ska man vilja gå mer mot offpist och lekfullhet om det ska vara rätt. Kommande K2 Mindbender låter lovande, men den bör nog testas av fler innan man kan uttala sig. Salomon QST 106 är ett säkert val som var lite tråkig förut, men som är uppdaterad till 2020 och kanske tar klivet upp till toppen nu. Line har du ju testat innan och de har en del kul grejor, men sällan med den där riktiga finessen med sin förmodade wetlayup och lite lätt skeva byggen. Det finns dussintals mindre märken med alternativ också såklart.... Men radien alltså... nej, där går jag bet. RMU Apostle 98 är ett tips förresten. 17m radie och en riktig rolig rackare. Lite metall, lite carbon, mest glasfiber, lagom dämp, ganska mjuk, men inte för mjuk och en mycket underhållande shape. 98:an går förvånande bra i lössnö trots beskedlig bredd och jag föredrog den före storebror 106 vid test i Hemsedal förra året. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Den optimala skidan för alla förhållanden
Tillbaka
Topp