Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Den stora bindningstråden
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Carled" data-source="post: 1014552" data-attributes="member: 46762"><p>Det här kan bli en intressant tråd! Kanske lite som Projekt Opinion fast istället så uppdateras första (och kanske ditt andrainlägg om platsen tar slut) med vanliga frågor och info.</p><p></p><p>Jag kan väl börja lite med mina tankar om bindningsbranschen...</p><p>Det finns i stora drag 3 typer av bindningar: <em>vanliga alpina, telemark och turbindningar</em>. </p><p>Av de <em>vanliga alpina</em> finns det dels varianter som skruvas fast i skidan (vanligast för friåkning) och de som har färdigmonterade plattor alt. plattor som skruvas fast och där häl och tådel skjuts på. Bindningar med plattor sitter främst på pistskidor för att få lite avstånd till snön och möjliggör olika pjäxstorlekar.</p><p><em>Telemark</em> skiter vi tycker jag... (oh how I love to post-edit)</p><p><em>Turbindningar</em> tycker jag man kan dela in i tre olika kategorier. lätta viktbesparande tech-bindningar à la Dynafit som kräver inserts i pjäxorna, vanliga turbindningar där häldelen på bindningen frigörs från skidan (Fritschi...) och sedan de nya moderna "puderturarna" (Duke, Guardian, Adrenaline) som funkar bäst för korta turer för att få ännu bättre offpiståkning nedför (Walk To Ride, WTR, som Salomon benämner det och som jag tycker är ganska passande).</p><p></p><p>De flesta åker nog på Marker som du säger, dels tack vare Duken men även för att Griffon och Jester är välbeprövade bindningar som de flesta litar på i parken (trots att de är lite dyrare...). Men sen tror jag det är mer Salomonbindningar än Look (Rossignol). Och sist kommer Tyroliabindningarna, (dvs. Head, 4FRNT). Där är de fyra stora bindningstillverkarna. Sen finns även Vist men de ser man inte så ofta. Av ganska så naturliga skäl...</p><p></p><p>I min friåkarperspektiv är det Marker och Salomon som är främst i bindningsvärlden. Looks Pivotbindningar är riktigt bra, men otroligt dyra, svårjusterade och knepiga att ta på i puder. Tyrolias känsla gillar jag helt enkelt inte (inte provat deras nya varianter baserade utifrån Adrenaline, verkar dock vara bra grejer!). I duellen mellan Salomon och Marker väljer jag Salomon och STH16 framför Jester pga förspänningsinställningarna, priset och "klicket". Den nya STH2 har större DIN-spann och mer längdjustering så Jestern har inte mycket att sätta emot.</p><p></p><p>Jag har tyvärr inte mer tid a.t.m. för att gå in djupare än de vanliga alpina bindningarna. Det är ju helg nu...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Carled, post: 1014552, member: 46762"] Det här kan bli en intressant tråd! Kanske lite som Projekt Opinion fast istället så uppdateras första (och kanske ditt andrainlägg om platsen tar slut) med vanliga frågor och info. Jag kan väl börja lite med mina tankar om bindningsbranschen... Det finns i stora drag 3 typer av bindningar: [i]vanliga alpina, telemark och turbindningar[/i]. Av de [i]vanliga alpina[/i] finns det dels varianter som skruvas fast i skidan (vanligast för friåkning) och de som har färdigmonterade plattor alt. plattor som skruvas fast och där häl och tådel skjuts på. Bindningar med plattor sitter främst på pistskidor för att få lite avstånd till snön och möjliggör olika pjäxstorlekar. [i]Telemark[/i] skiter vi tycker jag... (oh how I love to post-edit) [i]Turbindningar[/i] tycker jag man kan dela in i tre olika kategorier. lätta viktbesparande tech-bindningar à la Dynafit som kräver inserts i pjäxorna, vanliga turbindningar där häldelen på bindningen frigörs från skidan (Fritschi...) och sedan de nya moderna "puderturarna" (Duke, Guardian, Adrenaline) som funkar bäst för korta turer för att få ännu bättre offpiståkning nedför (Walk To Ride, WTR, som Salomon benämner det och som jag tycker är ganska passande). De flesta åker nog på Marker som du säger, dels tack vare Duken men även för att Griffon och Jester är välbeprövade bindningar som de flesta litar på i parken (trots att de är lite dyrare...). Men sen tror jag det är mer Salomonbindningar än Look (Rossignol). Och sist kommer Tyroliabindningarna, (dvs. Head, 4FRNT). Där är de fyra stora bindningstillverkarna. Sen finns även Vist men de ser man inte så ofta. Av ganska så naturliga skäl... I min friåkarperspektiv är det Marker och Salomon som är främst i bindningsvärlden. Looks Pivotbindningar är riktigt bra, men otroligt dyra, svårjusterade och knepiga att ta på i puder. Tyrolias känsla gillar jag helt enkelt inte (inte provat deras nya varianter baserade utifrån Adrenaline, verkar dock vara bra grejer!). I duellen mellan Salomon och Marker väljer jag Salomon och STH16 framför Jester pga förspänningsinställningarna, priset och "klicket". Den nya STH2 har större DIN-spann och mer längdjustering så Jestern har inte mycket att sätta emot. Jag har tyvärr inte mer tid a.t.m. för att gå in djupare än de vanliga alpina bindningarna. Det är ju helg nu... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Den stora bindningstråden
Tillbaka
Topp