Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Den ultimata "vilken-skida-tråden"
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 1034184" data-attributes="member: 83225"><p>Tänkte sparka liv i den här gamla tråden igen. Mina Bibbys har tjänat mig väl under några år nu och de fungerar fortfarande enromt bra i de mesta. Senaste dagarna har de dessutom luftats i rejält med snö för första gången i Japan. </p><p></p><p>Dock har tanken nu iaf väckts om att börja titta på att eventuellt byta ut dem. Vid nyår fick jag återigen prova mina gamla Katanas igen och insåg hur bra även dessa är, vid lite snabbare åkning i Funäsdalen. Dagen efter i Ramis skog och rejält snöfall återgick jag till Bibby igen dock. Det är inte det enklaste att beskriva den här typen av känslor i text men det jag upplever är att i högfartåkning i uppkörd snö har inte Bibbyn riktigt vad som krävs av stadga för att jag ska känna mig helt trygg. När jag sen halkar in i skogen så upplever jag att Katanan kräver mer av mig och åkningen blir mer fysiskt ansträngande jämfört med Bibbyn, som mest går av sig självt. </p><p></p><p>Dessa skillnader är ju inte helt märkliga utan kommer ju ganska naturligt av att det ändå är två olika typer av skidor. Det jag tror är helt enkelt att Katanan har en del mer stadga i tailen och i skogsåkningen har den en tendens att bli för närvarande vilket kräver att jag driver på den mer aktivt. Bibbyn är klart mjukare och har en väldigt snäll tail, vilken är lätt att trycka ut även om jag har råkat få någon tendens av bakvikt. Frågan nu är helt enkelt ifall årets skidskörd har några tillskott som kan kombinera dessa egenskaper på ett bra sätt?</p><p></p><p>Jag kan tillägga att jag provat Opinion och blev inte jättebra kompis med den. Samma gäller Salomon R2 115 och Q115 eller vad den heter nu. När det gäller dessa skidor är det någon form av diffus känsla som jag inte blir riktigt klar över men det känns onaturligt på något sätt och kantnärvaron känns lite märklig. När det gäller opinion också ska sägas att den blev klart bättre när jag bakmonterade den rejält och att det jag har testat den var bara i slask i gränsen i våras. </p><p></p><p>När jag läste MnOs genomgång för året tyckte jag annars att Elans Boomerang lät lite lovande men risken finns ju att den är precis lika mjuk som Bibbyn. En annan tanke har också varit CD2, eftersom denna från början sas likna Bibby men med lite mer "kött" så att säga.</p><p></p><p>Tilläggas kan också att jag inte på något sätt behöver byta skidor eller så utan om det inte finns något som verkligen träffar sweet-spoten så kommer jag att kunna glädjas många år till med Bibbyn så det är ingen panik.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 1034184, member: 83225"] Tänkte sparka liv i den här gamla tråden igen. Mina Bibbys har tjänat mig väl under några år nu och de fungerar fortfarande enromt bra i de mesta. Senaste dagarna har de dessutom luftats i rejält med snö för första gången i Japan. Dock har tanken nu iaf väckts om att börja titta på att eventuellt byta ut dem. Vid nyår fick jag återigen prova mina gamla Katanas igen och insåg hur bra även dessa är, vid lite snabbare åkning i Funäsdalen. Dagen efter i Ramis skog och rejält snöfall återgick jag till Bibby igen dock. Det är inte det enklaste att beskriva den här typen av känslor i text men det jag upplever är att i högfartåkning i uppkörd snö har inte Bibbyn riktigt vad som krävs av stadga för att jag ska känna mig helt trygg. När jag sen halkar in i skogen så upplever jag att Katanan kräver mer av mig och åkningen blir mer fysiskt ansträngande jämfört med Bibbyn, som mest går av sig självt. Dessa skillnader är ju inte helt märkliga utan kommer ju ganska naturligt av att det ändå är två olika typer av skidor. Det jag tror är helt enkelt att Katanan har en del mer stadga i tailen och i skogsåkningen har den en tendens att bli för närvarande vilket kräver att jag driver på den mer aktivt. Bibbyn är klart mjukare och har en väldigt snäll tail, vilken är lätt att trycka ut även om jag har råkat få någon tendens av bakvikt. Frågan nu är helt enkelt ifall årets skidskörd har några tillskott som kan kombinera dessa egenskaper på ett bra sätt? Jag kan tillägga att jag provat Opinion och blev inte jättebra kompis med den. Samma gäller Salomon R2 115 och Q115 eller vad den heter nu. När det gäller dessa skidor är det någon form av diffus känsla som jag inte blir riktigt klar över men det känns onaturligt på något sätt och kantnärvaron känns lite märklig. När det gäller opinion också ska sägas att den blev klart bättre när jag bakmonterade den rejält och att det jag har testat den var bara i slask i gränsen i våras. När jag läste MnOs genomgång för året tyckte jag annars att Elans Boomerang lät lite lovande men risken finns ju att den är precis lika mjuk som Bibbyn. En annan tanke har också varit CD2, eftersom denna från början sas likna Bibby men med lite mer "kött" så att säga. Tilläggas kan också att jag inte på något sätt behöver byta skidor eller så utan om det inte finns något som verkligen träffar sweet-spoten så kommer jag att kunna glädjas många år till med Bibbyn så det är ingen panik. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Den ultimata "vilken-skida-tråden"
Tillbaka
Topp