Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Den ultimata "vilken-skida-tråden"
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 934636" data-attributes="member: 83225"><p>Tänkte passa på att bjussa lite på en uppdatering nu. För att göra tråden lite mer användbar för andra i samma situation måste jag ju dela med mig lite av hur tankarna har gått och vad det har landat i.</p><p></p><p>Mina Howitzer och S7or är sålda och har förhoppningsvis hamnat hos folk som uppskattar dem bättre. I helgen som varit har jag iaf äntligen fått starta säsongen, eftersom skidtestarhelg inte blev av på grund av dåligt väder. Det första som hände var att jag provkörde 190 Katana i en relativt hård pist i Idre fjäll och maken till suverän skida har jag iaf aldrig provat. I pisten var den helt underbar. Den är lättsvängd, stadig och fartstabil på samma gång. Helt suverän skida helt enkelt. Jag fick även några svängar i några opistade och uppkörda pister och även där gick den väldigt tryggt och stadigt. Den är förstås kanske inte direkt lekfull men inte alls så tung och svårsvängd som jag hade anat. Här hade ju allt kunnat vara frid och fröjd men dagen efter fick jag tag på Katanans stora rival utifrån snacket här i tråden, Bibby. I 20-30cm kallsnö som fyllt pisterna i Ramundberget blev jag om möjligt ännu mer överraskad av 190 Bibby än jag blev av 190 Katana i Idre dagen innan. Dagen började på 196 Bibby men den var helt enkelt lite för mycket skida för mig och jag tillbringade mest de första åken med att känna på snön och ta det ganska lugnt. När jag sen fick på mig 190 kändes det som att ha en förlängning av kroppen snarare än ett par skidor på fötterna. Jag har aldrig varit så mycket för att hoppa eller så men helt plötsligt var det roligt att åka och småhoppa på kanter och annat. Jag kom ner efter första åket med ett stort leende på läpparna och så fortsatte dagen. Även i snårig svensk fjällskog kändes det hur tryggt och smidigt som helst. </p><p></p><p>Tyvärr innebär detta att jag inte hunnit prova Bibbyn i hård pist eller Katanan i rejält lös snö. Det jag dock hann känna är att bägge bör fungera bra i båda förena. </p><p></p><p>Vad är då slutsatsen av allt detta. Jo jag kan helt enkelt inte välja och då, prylbög som jag ändå är, landade det i att jag även köpt på mig ett par Bibbys. Skidan var helt enkelt för bra för att jag inte ska vilja ha den i mitt liv. Samtidigt tänker jag behålla även Katanan, den är också helt enkelt en alldeles för bra skida för att sälja iväg. Visst är skidorna någorlunda anpassade för samma före, men jag känner ändå att de har skillnader nog för att kunna motivera att gå ifrån tanken på ett one-ski-quiver och faktiskt göra plats för två par i skidbagen. Känslan idag är lite att Bibbyn kommer att få fungera lite som träningsredskap tills jag är redo att fullt ut nyttja Katanan, även i skogen. Men det kan också vara så att Bibbyn klarar att matcha Katanan när det gäller fartstabilitet och då försvinner nog Katanan ur bagen, men än så länge får de allt hålla varandra sällskap.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 934636, member: 83225"] Tänkte passa på att bjussa lite på en uppdatering nu. För att göra tråden lite mer användbar för andra i samma situation måste jag ju dela med mig lite av hur tankarna har gått och vad det har landat i. Mina Howitzer och S7or är sålda och har förhoppningsvis hamnat hos folk som uppskattar dem bättre. I helgen som varit har jag iaf äntligen fått starta säsongen, eftersom skidtestarhelg inte blev av på grund av dåligt väder. Det första som hände var att jag provkörde 190 Katana i en relativt hård pist i Idre fjäll och maken till suverän skida har jag iaf aldrig provat. I pisten var den helt underbar. Den är lättsvängd, stadig och fartstabil på samma gång. Helt suverän skida helt enkelt. Jag fick även några svängar i några opistade och uppkörda pister och även där gick den väldigt tryggt och stadigt. Den är förstås kanske inte direkt lekfull men inte alls så tung och svårsvängd som jag hade anat. Här hade ju allt kunnat vara frid och fröjd men dagen efter fick jag tag på Katanans stora rival utifrån snacket här i tråden, Bibby. I 20-30cm kallsnö som fyllt pisterna i Ramundberget blev jag om möjligt ännu mer överraskad av 190 Bibby än jag blev av 190 Katana i Idre dagen innan. Dagen började på 196 Bibby men den var helt enkelt lite för mycket skida för mig och jag tillbringade mest de första åken med att känna på snön och ta det ganska lugnt. När jag sen fick på mig 190 kändes det som att ha en förlängning av kroppen snarare än ett par skidor på fötterna. Jag har aldrig varit så mycket för att hoppa eller så men helt plötsligt var det roligt att åka och småhoppa på kanter och annat. Jag kom ner efter första åket med ett stort leende på läpparna och så fortsatte dagen. Även i snårig svensk fjällskog kändes det hur tryggt och smidigt som helst. Tyvärr innebär detta att jag inte hunnit prova Bibbyn i hård pist eller Katanan i rejält lös snö. Det jag dock hann känna är att bägge bör fungera bra i båda förena. Vad är då slutsatsen av allt detta. Jo jag kan helt enkelt inte välja och då, prylbög som jag ändå är, landade det i att jag även köpt på mig ett par Bibbys. Skidan var helt enkelt för bra för att jag inte ska vilja ha den i mitt liv. Samtidigt tänker jag behålla även Katanan, den är också helt enkelt en alldeles för bra skida för att sälja iväg. Visst är skidorna någorlunda anpassade för samma före, men jag känner ändå att de har skillnader nog för att kunna motivera att gå ifrån tanken på ett one-ski-quiver och faktiskt göra plats för två par i skidbagen. Känslan idag är lite att Bibbyn kommer att få fungera lite som träningsredskap tills jag är redo att fullt ut nyttja Katanan, även i skogen. Men det kan också vara så att Bibbyn klarar att matcha Katanan när det gäller fartstabilitet och då försvinner nog Katanan ur bagen, men än så länge får de allt hålla varandra sällskap. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Den ultimata "vilken-skida-tråden"
Tillbaka
Topp