Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Den ultimata "vilken-skida-tråden"
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Pillard" data-source="post: 951524" data-attributes="member: 83225"><p>Det är inte direkt känsligt. Jag är 189cm lång och brukar ligga på nåt kilo över 80 typ. Skidan är helt underbar är väl ungefär den input jag kan ge. </p><p></p><p>Om du läst igenom den här tråden så ser du att jag mot slutet valde mellan Katana 190 och Bibby 190. Allting avgjordes i trettonhelgen när jag kom upp till fjällen för säsongens första åkning. Första dagen fick jag mina Katana monterade på Idre fjäll och blev helt överväldigad över hur bra och lättåkt skidan var. Jag hade oroat mig för att den skulle vara för tung och svårkörd för mig. </p><p></p><p>Efter den här första dagen hade jag egentligen bestämt mig för att köra på Katanan resten av säsongen. Att den fungerade bra i hög fart på stora ytor var jag inte direkt orolig för. Dagen efter hade vi dock bestämt sen innan att vi skulle upp till Funäs/Ramis och där hade jag också ordnat test av Bibbyn. Jag fick med mig ett par 196 och ett par 190. Förhållandena den här dagen var smått episka och vi kunde köra pjäxdjupt puder i pisten och i skogen. Känslan jag fick var att Bibbyn gjorde samma saker som Katanan men skillnaden var att jag hade ett stort smile över hela ansiktet när jag gjorde det på bibbyn. Katanan var lättkörd och samtidigt stadig i hög fart men med bibbyn behövde jag inte fundera så himla mycket på vad jag gjorde utan bara sikta och åk.</p><p></p><p>Allt slutade med en viss vånda men till slut insåg jag att jag ville uppleva det där smilet igen så jag kom hem med ett par Bibbys också. Efter detta körde jag en vecka i Argentiere där föret bestod av uppkörda pucklar utblandat med bristande skare. Norwegian lyckades slarva bort mina bibbys och första dan körde jag på hyrda Rocker2or, något som inte var en direkt positiv upplevelse. Jag vet att många inte håller med mig om det men R2 var för bred i det föret. Jag tyckte det blev jobbigt på så hårt underlag och bland alla pucklar. Visst ska inte en så bred skida användas där men när jag fick ut bibbyn dagen efter var det en enorm skillnad. Här var också första gången jag fick prova att släppa lös skidan på långa skärande svängar i högre fart än vad som är hälsosamt. Jag hade tidigare varit lite orolig just för hur skidan skulle uppföra sig under de förutsättningarna men den gick över förväntan. Visst, isgreppet hos Katanan matchar den inte helt men den sitter rejält i skäret men går att trycka ut väldigt lätt när man vill. Här ahr vi väl skidans största styrka. Den håller skäret när du vill och den går lätt att sladda ut när du vill, allt sker naturligt så att säga. </p><p></p><p>Jag har nu även fått köra skidan en vecka i Val d'Isere i samband med rejäl dump och även fått köra lite fortare i rejält puder och skog. Mina intryck består, skidan är enormt lättåkt men samtidigt stabil och trygg. Om du kan hålla dig till i kväll så kan jag lägga till en kort filmsnutt som kan ta vid där de två i startinlägget tar slut. På det sättet får du se hur Bibbyn gjort mig bättre. (Jag är fullt medveten om att jag låter hysteriskt partisk men det har faktiskt varit en så omvälvande upplevelse under vintern. Jag har alltid varit den i gänget som klagat mest på föret och jobbig snö eller vad det nu må vara men i vinter har jag inte alls upplevt samma känsla. Det har liksom bara varit att köra på och njuta)</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Pillard, post: 951524, member: 83225"] Det är inte direkt känsligt. Jag är 189cm lång och brukar ligga på nåt kilo över 80 typ. Skidan är helt underbar är väl ungefär den input jag kan ge. Om du läst igenom den här tråden så ser du att jag mot slutet valde mellan Katana 190 och Bibby 190. Allting avgjordes i trettonhelgen när jag kom upp till fjällen för säsongens första åkning. Första dagen fick jag mina Katana monterade på Idre fjäll och blev helt överväldigad över hur bra och lättåkt skidan var. Jag hade oroat mig för att den skulle vara för tung och svårkörd för mig. Efter den här första dagen hade jag egentligen bestämt mig för att köra på Katanan resten av säsongen. Att den fungerade bra i hög fart på stora ytor var jag inte direkt orolig för. Dagen efter hade vi dock bestämt sen innan att vi skulle upp till Funäs/Ramis och där hade jag också ordnat test av Bibbyn. Jag fick med mig ett par 196 och ett par 190. Förhållandena den här dagen var smått episka och vi kunde köra pjäxdjupt puder i pisten och i skogen. Känslan jag fick var att Bibbyn gjorde samma saker som Katanan men skillnaden var att jag hade ett stort smile över hela ansiktet när jag gjorde det på bibbyn. Katanan var lättkörd och samtidigt stadig i hög fart men med bibbyn behövde jag inte fundera så himla mycket på vad jag gjorde utan bara sikta och åk. Allt slutade med en viss vånda men till slut insåg jag att jag ville uppleva det där smilet igen så jag kom hem med ett par Bibbys också. Efter detta körde jag en vecka i Argentiere där föret bestod av uppkörda pucklar utblandat med bristande skare. Norwegian lyckades slarva bort mina bibbys och första dan körde jag på hyrda Rocker2or, något som inte var en direkt positiv upplevelse. Jag vet att många inte håller med mig om det men R2 var för bred i det föret. Jag tyckte det blev jobbigt på så hårt underlag och bland alla pucklar. Visst ska inte en så bred skida användas där men när jag fick ut bibbyn dagen efter var det en enorm skillnad. Här var också första gången jag fick prova att släppa lös skidan på långa skärande svängar i högre fart än vad som är hälsosamt. Jag hade tidigare varit lite orolig just för hur skidan skulle uppföra sig under de förutsättningarna men den gick över förväntan. Visst, isgreppet hos Katanan matchar den inte helt men den sitter rejält i skäret men går att trycka ut väldigt lätt när man vill. Här ahr vi väl skidans största styrka. Den håller skäret när du vill och den går lätt att sladda ut när du vill, allt sker naturligt så att säga. Jag har nu även fått köra skidan en vecka i Val d'Isere i samband med rejäl dump och även fått köra lite fortare i rejält puder och skog. Mina intryck består, skidan är enormt lättåkt men samtidigt stabil och trygg. Om du kan hålla dig till i kväll så kan jag lägga till en kort filmsnutt som kan ta vid där de två i startinlägget tar slut. På det sättet får du se hur Bibbyn gjort mig bättre. (Jag är fullt medveten om att jag låter hysteriskt partisk men det har faktiskt varit en så omvälvande upplevelse under vintern. Jag har alltid varit den i gänget som klagat mest på föret och jobbig snö eller vad det nu må vara men i vinter har jag inte alls upplevt samma känsla. Det har liksom bara varit att köra på och njuta) [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Den ultimata "vilken-skida-tråden"
Tillbaka
Topp