Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Designprojekt - Lavinspade
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 1138681" data-attributes="member: 12152"><p>Jag har några synpunkter: </p><p></p><p>1. Jag förstår tanken med en enhet där inget kan lossna och det låter också väl genomtänkt med ett halvlåst läge som är lätt att fälla ut, men det är inte ofta det passar bra i en ryggsäck med en spade där skaftet sitter fast och endast kan fällas. Många ryggsäckar har fack och/eller fastsättningssystem för skaftet och bladet separat. Alltså är det bästa att ha en enkelt isärtagbar, men ändå stabil led som låter användaren avgöra själv. Jag har tex ingen ryggsäck där det passar bra med en spade som inte går att ta isär. </p><p></p><p>2. Som forumet har varit inne på tidigare ska skarpa kanter undvikas. Det finns mycket annat i ryggsäcken som kan skadas och även ryggsäcken om det är för mycket utstickande hörn och andra skarpa element. Formen på bladet i sig är nog inga problem, men däremot förstår jag inte varför infästningen för skaftet är så "högt". Jag ser inte funktionen i det. Den delen borde göras så slimmad som möjligt och definitivt utan utstickande hörn. </p><p></p><p>3. Jag håller med iSooLi när det gäller hålen. Ska dom vara kvar krävs en förklaring till varför, tex att det är tänkt att användas till att sätta fast bladet på en ryggsäck eller liknande. Jag har dock aldrig sett någon som har satt fast en spade på det sättet så det krävs nästan en speciell ryggsäck för att det ska vara motiverat. Jag saknar också möjligheten till 90-gradersläge för användande vid framförallt bivackgrävande.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 1138681, member: 12152"] Jag har några synpunkter: 1. Jag förstår tanken med en enhet där inget kan lossna och det låter också väl genomtänkt med ett halvlåst läge som är lätt att fälla ut, men det är inte ofta det passar bra i en ryggsäck med en spade där skaftet sitter fast och endast kan fällas. Många ryggsäckar har fack och/eller fastsättningssystem för skaftet och bladet separat. Alltså är det bästa att ha en enkelt isärtagbar, men ändå stabil led som låter användaren avgöra själv. Jag har tex ingen ryggsäck där det passar bra med en spade som inte går att ta isär. 2. Som forumet har varit inne på tidigare ska skarpa kanter undvikas. Det finns mycket annat i ryggsäcken som kan skadas och även ryggsäcken om det är för mycket utstickande hörn och andra skarpa element. Formen på bladet i sig är nog inga problem, men däremot förstår jag inte varför infästningen för skaftet är så "högt". Jag ser inte funktionen i det. Den delen borde göras så slimmad som möjligt och definitivt utan utstickande hörn. 3. Jag håller med iSooLi när det gäller hålen. Ska dom vara kvar krävs en förklaring till varför, tex att det är tänkt att användas till att sätta fast bladet på en ryggsäck eller liknande. Jag har dock aldrig sett någon som har satt fast en spade på det sättet så det krävs nästan en speciell ryggsäck för att det ska vara motiverat. Jag saknar också möjligheten till 90-gradersläge för användande vid framförallt bivackgrävande. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Designprojekt - Lavinspade
Tillbaka
Topp