Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Destination med korta liftköer
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PisteCarver" data-source="post: 1217504" data-attributes="member: 175247"><p>Jag har väl långsamt kommit till insikt att det kanske är bättre att skjuta upp semestern och spara pengarna till ett senare tillfälle när saker och ting har normaliserats. Det man jagar finns inte att få just nu.</p><p>Många svenskar åker ju annars varje år till Alperna, och många av dem försöker väl nu hitta alternativ i fjällen. Svenska fjällens antal skidorter och turistkapacitet är ju tämligen begränsade jämfört med Alperna, så det lär ju bli knökfullt med liftköer som följd.</p><p>Liftköer i kombination med korta nedfarter (som de flesta fjällorter har) där det bara tar ett par minuter att åka ner innan det är dags att ställa i kö igen, känns inte så lockande.</p><p>Jag kan förstå att fjällorterna som har en extrem turisttillströmning just kring Jul/Nyår och veckorna 7, 8 och 9, inte kan finansiera liftsystem som sväljer allt just då och står halvtomt resten av säsongen.</p><p>Alperna har ju en mycket jämnare turistsäsong, och jag åker alltid under högsäsong där och har aldrig upplevt problem med liftköer. Grym matarkapacitet upp i skidsystemen, t ex Giggijochbahn i Sölden skyfflar upp 4500 pers i timmen. Under påskveckan var det inte ens två minuter kö där på morgonen.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PisteCarver, post: 1217504, member: 175247"] Jag har väl långsamt kommit till insikt att det kanske är bättre att skjuta upp semestern och spara pengarna till ett senare tillfälle när saker och ting har normaliserats. Det man jagar finns inte att få just nu. Många svenskar åker ju annars varje år till Alperna, och många av dem försöker väl nu hitta alternativ i fjällen. Svenska fjällens antal skidorter och turistkapacitet är ju tämligen begränsade jämfört med Alperna, så det lär ju bli knökfullt med liftköer som följd. Liftköer i kombination med korta nedfarter (som de flesta fjällorter har) där det bara tar ett par minuter att åka ner innan det är dags att ställa i kö igen, känns inte så lockande. Jag kan förstå att fjällorterna som har en extrem turisttillströmning just kring Jul/Nyår och veckorna 7, 8 och 9, inte kan finansiera liftsystem som sväljer allt just då och står halvtomt resten av säsongen. Alperna har ju en mycket jämnare turistsäsong, och jag åker alltid under högsäsong där och har aldrig upplevt problem med liftköer. Grym matarkapacitet upp i skidsystemen, t ex Giggijochbahn i Sölden skyfflar upp 4500 pers i timmen. Under påskveckan var det inte ens två minuter kö där på morgonen. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Nordiska fjäll
Destination med korta liftköer
Tillbaka
Topp