Desto oftare gängar ni desto mindre lönar det sig!

Anatoli

Ny medlem
Hej!
Vist är det kul att gänga om man gör det på rät ställe! Så verkar att Jag gjorde det på helt fel plats.
Vad är tanken med gänginsatser? Bättre att säga vad vinner man på att ha gänginsatser?
Jag måste erkänna att jag gick på allt den här baletten med gänginsatser och gjorde mig bort. Antingen förstod jag fel eller har använt de i fel syfte. Så jag ska berätta om hur tänkte jag och vad det blev.
Jag köper två par skidor och ett par bindningar. Ett par feta "Japan" skidor, ett par allmount skidor och Dynafit ST bindningen. Så sätter jag gänginsatser i skidor och växlar bindningen i mellan. Så gänginsatser och allt som behövs för de 92 $ mot en extra par bindningar som kostar runt 300 euro. Det blir vinst eller hur? Så installerar jag allt själv så det blir inte mer än 92$. Och de tiden jag behöver förr att installera är inte så farligt heller och jag tycker om att greja.
Sen kan jag hur smidigt som helst växla skidor. Det blir lättare och säkrare att transportera. Så tänkte jag. Och så är det inte.
Så nu berättar jag om verkligheten:
Man ska ha passbit för att kunna ställa in efter pjäxor efter monteringen. På nyare ST måste man ha specialverktyg för att plocka ner bromsar om man växlar mellan skidor som skiljer mycket från varandra i bredden. Verktyget är någonting som jag har påhittat och framtagit själv. Så hela kalaset med att byta gå på 40 minuter... en timme kanske. Det är ingenting man kan göra så här mitt på dan i backe bara för att man vill gå över till andra skidor. När det gäller ekonomi så förlorar jag också. Vi säger att man byter 5 gånger om säsong och det tar 1 timme och man känner 150 kronor timme på sitt ordinarie jobb. Det blir 750 :- förlorar man per säsong. 2-3 år och du är uppe på dina bindningar.
Men jobbet är gjort och vi få se. Jag köper kanske en till par bindningar.

Att det tar tid att byta bindningar mellan skidor med inserts är väl knappast någon hemlighet? Den stora vinsten ligger nog snarare i att kunna ha flera bindningar på ett par skidor, eller för att underlätta packandet vid resa.

Vattendroppe sa:
Att det tar tid att byta bindningar mellan skidor med inserts är väl knappast någon hemlighet? Den stora vinsten ligger nog snarare i att kunna ha flera bindningar på ett par skidor, eller för att underlätta packandet vid resa.
Varför ska man ha flera bindningar om det är inte telemark och slalom?

Jag sitter också på valet med inserts och dynafit, hur kan det vara så krångligt att det tar en timme att flytta bindning? Och kräver alla Dynafit specialverktyg?

Anatoli sa:
Vattendroppe sa:
Tech/frame/alpin.

Anatoli sa:
Vattendroppe sa:
1, ja det tar tid att byta bindning. Ca 5min per par ligger jag på. Bara för att du inte gjort hemläxan ang Dynafit ST/FT och bromsen betyder det ju inte att det är fel på tänket.

2. Givetvis vill jag ha möjlighet att ha fler bindningar på skidorna. Alpint, telemark, rando är väl skäl nog. Varför skulle man inte vilja kunna byta bindning. Ännu har ingen uppfunnit en bindning som är bäst på allt.

3. Packning på resa. Nu när flygbolagen börjar ta mer och mer betalt för att få skicka skidor blir det (för mig) viktigare att kunna få ner flera par i ett fodral. Till japan i fjol flög 5 par skidor på 2 pers och betalade inte en krona extra för det. Detta hade varit helt uteslutet om vi inte kunnat montera av bindningarna.

Men åter igen, självklart är inte inserts lösningen för alla. Men om man gör sin läxa och vet dess fördelar och nackdelar så tycker jag det helt klart är värt de ca 100 kr per skida det kostar att sätta inserts.

Ett tips är ju också att skaffa en riktigt bra insexnyckel för att underlätta skruvandet.
tex:
insexthandtengtool.jpg

Piglet55 sa:
Anatoli sa:
Vattendroppe sa:
1, ja det tar tid att byta bindning. Ca 5min per par ligger jag på. Bara för att du inte gjort hemläxan ang Dynafit ST/FT och bromsen betyder det ju inte att det är fel på tänket.

2. Givetvis vill jag ha möjlighet att ha fler bindningar på skidorna. Alpint, telemark, rando är väl skäl nog. Varför skulle man inte vilja kunna byta bindning. Ännu har ingen uppfunnit en bindning som är bäst på allt.

3. Packning på resa. Nu när flygbolagen börjar ta mer och mer betalt för att få skicka skidor blir det (för mig) viktigare att kunna få ner flera par i ett fodral. Till japan i fjol flög 5 par skidor på 2 pers och betalade inte en krona extra för det. Detta hade varit helt uteslutet om vi inte kunnat montera av bindningarna.

Men åter igen, självklart är inte inserts lösningen för alla. Men om man gör sin läxa och vet dess fördelar och nackdelar så tycker jag det helt klart är värt de ca 100 kr per skida det kostar att sätta inserts.

Ett tips är ju också att skaffa en riktigt bra insexnyckel för att underlätta skruvandet.
tex: http://www.liljenbergs.com/Images/products/insexthandtengtool.jpg
Men 5 minuter är ju ingenting, var kom 45 minuter ifrån?

Haha ... din rubrik är kul! :-)

Men frågan är relevant. Jag funderar själv på att utöka min skidsamling och frågan är då om jag ska satsa på "inserts" eller ytterligare en bindning. Helt klart är att det går mycket fortare än en timme att flytta en standardbindning även om man behöver skifta stopper. Med rätt utrustning och en skruvdragare bör det inte ta mer än 10 minuter, eller?

När det gäller bindningar kan det ju faktiskt vara så att man vill växla mellan telemark, tech (tur) och alpin. Men jag tror de flesta som kör inserts gör det för att kunna få med sig fler skidor på flyget och spara pengar på bindningsinköp. Två par skidor utan bindning i ett fodral och bindningar i "resväskan" bör inte vara något problem på resan.

/MM

PS! Var lite sen där ... ser att några hann före! :-) DS.

Senast ändrad:
Piglet55 sa:
Anatoli sa:
Vattendroppe sa:

tex: http://www.liljenbergs.com/Images/products/insexthandtengtool.jpg
Jag kommer aldrig att klara av på 5 minuter på Dynafit ST följande:
Ta lös bromsen
Skruva ner en bindning
säta på tätningstejp
skruva in en bindning
ställa in efter pjäxa
sätta in bromsen
Tank på att jag skrovar varje dag!
Så jag vill veta vilka bindningar klarar du på 5 mit/styck?
Det blir inte 100 kronor per skida om du gör allt jobbet själv som jag gjorde. 92$ för 4 skidor. 23 $ per skida. Visa mig var kan jag köpa insatser billigare. Annars monterar du inte själv blir det 600 per skida minst.
Annars har du rätt i!

Mountain_Man sa:
Haha ... din rubrik är kul! :-)

Men frågan är relevant. Jag funderar själv på att utöka min skidsamling och frågan är då om jag ska satsa på "inserts" eller ytterligare en bindning. Helt klart är att det går mycket fortare än en timme att flytta en standardbindning även om man behöver skifta stopper. Med rätt utrustning och en skruvdragare bör det inte ta mer än 10 minuter, eller?

När det gäller bindningar kan det ju faktiskt vara så att man vill växla mellan telemark, tech (tur) och alpin. Men jag tror de flesta som kör inserts gör det för att kunna få med sig fler skidor på flyget och spara pengar på bindningsinköp. Två par skidor utan bindning i ett fodral och bindningar i "resväskan" bör inte vara något problem på resan.

/MM

PS! Var lite sen där ... ser att några hann före! :-) DS.
Jag rekomenderar inte skrovdragare. Det är jätte lät att förstöra med den. Sen så vad vinner man på om man pakar in skidor en bindning och en skruvdragare i bagaget? Man kan bygga en skruvdragar maskin med flera spindel och då skruvar man 8 skruvar samtidigt. Då går det ennu snabare. Ska du resa med en sån. Juste , glöm inte att paka in ladaree också!
Annars håller jag med! Man kan ta flera skidor med sig. Fast jag förstår inte varför ska man ha det om jag ska till Japan då vill jag åka puder och tar puderskidor. I Sverige , Norge klarar man sig långt med allmount. Alperna kanske? Där är det varjerande.

Anatoli sa:
Ta lös bromsen
Skruva ner en bindning
säta på tätningstejp
skruva in en bindning
ställa in efter pjäxa
sätta in bromsen
Tank på att jag skrovar varje dag!
Så jag vill veta vilka bindningar klarar du på 5 mit/styck?
Det blir inte 100 kronor per skida om du gör allt jobbet själv som jag gjorde. 92$ för 4 skidor. 23 $ per skida. Visa mig var kan jag köpa insatser billigare. Annars monterar du inte själv blir det 600 per skida minst.
Annars har du rätt i!
1. Stopp nu, jag sa aldrig att du skulle klara en ST/FT på 5 min. Jag sa att du borde ha läst på innan du köpte den bindningen.

2. Dock så klarar JAG ett byte mellan Marker Jester och Dynafit Speed eller Plum guide på 5 min.
Då har jag givetvis monterat Speeden så att jag slipper ställa in efter pjäxan varje gång. I och med att det är inserts så är det ju bara att skruva i skruvarna och det blir exakt samma (korrekta) avstånd varje gång.

3. Tätningstejp ? Vad är det ?

4. Om du nu skruvar varje dag så skulle jag ju som sagt rekommendera att gå på en Plum eller Speed istället när det ska turas alternativ köpa en äldre ST broms som är enklare att byta.

5. Priset. 100 inserts för 112 dollars ger 16x1,12 dollar per skida = 130. Så visst några kronor mer än 100 blev det. Sälj dom Inserts som blev över från hundrapacket och du är hemma på hundringen ;-)

Åter igen, bara för att du inte kan se fördelarna så betyder det inte att det är fel på tänket. Dock krävs det nästan att man gillar att hålla på och mecka själv. Jag skulle aldrig lämna bort till en skidverkstad att göra detta tex.

@Anatoli
Självklart är en batteridriven skruvdragare knappast ett alternativ på charterresan. Men det kan ju vara bra att ha i den strategiskt placerade lägenheten/stugan. Det är möjligt att det är riskabelt att använda skruvdragare med inserts, varför?

När det gäller behovet av antalet skidor vill jag föreslå att du studerar denna tråd! :-) https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=42450&p=8

/MM

De springande punkterna i det som lägger krokben på TS är väl egentligen:

- Meckigt byte av broms p.g.a. vald bindningsmodell. Byt bindning eller dumpa bromsen och kör med leash

- Justering av bindning mot pjuck. Kör du med olika pjuck på de olika skidorna? Annars säger jag som
@Piglet , montera insertsen med exakt samma avstånd så är du av med det problemet.

Slutsats: Av alla misstag man gör så finns det oftast en hel del att lära sig. Alla som har lärt sig mycket har gjort väldigt många misstag. :) Nästa gång kommer du lyckas bättre! :D

xSooLx sa:

- Meckigt byte av broms p.g.a. vald bindningsmodell. Byt bindning eller dumpa bromsen och kör med leash

- Justering av bindning mot pjuck. Kör du med olika pjuck på de olika skidorna? Annars säger jag som
@Piglet , montera insertsen med exakt samma avstånd så är du av med det problemet.

Slutsats: Av alla misstag man gör så finns det oftast en hel del att lära sig. Alla som har lärt sig mycket har gjort väldigt många misstag. :) Nästa gång kommer du lyckas bättre! :D
Då har ni inte testat och lärde er ingenting om ni skriver det eller har ni annorlunda position på bromsen. Man ska skruva bromsen fram till en vis position på ST bindningen för att nå två av fyra skruvar påbackstycke.

Anatoli sa:
xSooLx sa:

Då har ni inte testat och lärde er ingenting om ni skriver det eller har ni annorlunda position på bromsen. Man ska skruva bromsen fram till en vis position på ST bindningen för att nå två av fyra skruvar påbackstycke.
Speed/Plum har ingen broms. Däremot stämmer det som (jag tror) att du säger med att det spelar ingen roll om radical-modellens broms tas bort på det stora hela på grund av bindningens konstruktion i övrigt. Radicals är helt enkelt inte den optimala bindninge att köra mellan flertalet par skidor.

En annan fördel med inserts är om man av någon anledning måste montera loss bindningen, ex. tillverkningsfel på bindningen eller haveri. Ifall man har en extra tå/häldel kan man t.o.m. byta ute i fältet.

45 min!? Är det lika krångligt att byta mellan Marker Tour F12 EPF och NTN Freedom?

macmac sa:
45 min!? Är det lika krångligt att byta mellan Marker Tour F12 EPF och NTN Freedom?
Som sagt är det bromsen till Dynafits ST/FT bindningar som är lite krånglig.

Då jag inte är Telemarkare själv så får jag gå på bilder/vad jag läst.

Men i och med att NTN skjuts på en rail och sen fästs med 2 skruvar så bör en swap mellan Marker F12 och NTN inte ta längre än 5 min. Så skulle jag nog känna att jag misslyckats någonstans.

F12 är enkel när man kommer på att man måste växla mellan gåläge och ski-läge för att komma åt 2 av skruvarna.

Alltså kan jag bara hålla med
@snorkel att det inte är krångligt alls.

Detta var egentligen grundanledningen till att jag inte gillar denna tråden från början. Anatoli går ut stenhårt och hävdar någon som gäller för 1% av fallen. För resterande 99% har detta ingen relevans alls men ändå läser folk det Anatoli skriver och tror att det även gäller för dem.

Okey, jag har för lite att göra så här på söndagskvällen.

Men i alla fall, jag kan inte riktigt släppa detta. Därav var jag tvungen att gå och hämta mina Radical FT12 för att se hur jag brukar göra.

Anatoli sa:
Ta lös bromsen
Skruva ner en bindning
säta på tätningstejp
skruva in en bindning
ställa in efter pjäxa
sätta in bromsen
Jag förstår inte riktigt varför du måste ta av bromsen för ? Jag klarar det helt utan att behöva justera varken broms eller bindning fram och tillbaka. Det enda jag behöver göra är att se till att bromsen är i "utfällt" läge så kommer jag åt de 2 främre skruvarna

och sen måste jag rotera hälendel för att komma åt den sista skruven.

Detta förutsätter ju att man har monterat så att skruvarna hamnar precis rätt.
Nu visar bilderna förvisso en Radical FT men bromsen är av den gamla typen med ett "clips". Dock är principen exakt samma på tjejens Radical ST som har den nya bromsen.

Om nu dina skruvar ligger under metallen så bör du endast behöva skruva häldelen fram och tillbaka inte ta bort den.
Detta innebär ju typ 10 varv med en PH3 skruvmejsel. (var försiktig här för det är relativt lätt att nöta ut skruven om man använder fel eller har fel vinkel. Kör man med skruvdragare så bör man skaffa en lång PH3bit för att få rätt vinkel)

Med detta givet för du ju lätt kunna fixa detta på 15 min eller missar jag något som är annorlunda monterat på dina skidor ?

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
@Anatoli
Självklart är en batteridriven skruvdragare knappast ett alternativ på charterresan. Men det kan ju vara bra att ha i den strategiskt placerade lägenheten/stugan. Det är möjligt att det är riskabelt att använda skruvdragare med inserts, varför?

När det gäller behovet av antalet skidor vill jag föreslå att du studerar denna tråd! :-) https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=42450&p=8

/MM
Jag använder en Bosch IXO. Tar mindre plats än ett par skidglasögon och drar väl i ett par hundra insatsgängor mellan laddningarna. Efterdrar med en enkel insexnyckel (som man också kan ta med ut om behov skulle uppstå). En grov gissning är att jag sparar ca en kvart med skruvdragare per montering (dvs 2 x en kvart om jag skulle ta bort och montera samtidigt) jämfört med att göra det manuellt, med andra ord - en knapp minut per skruv.

Hx sa:
En annan fördel med inserts är om man av någon anledning måste montera loss bindningen, ex. tillverkningsfel på bindningen eller haveri. Ifall man har en extra tå/häldel kan man t.o.m. byta ute i fältet.
Det är jätte bra! Absolut. Det tänkte jag inte på.

Inserts?! Varför har jag aldrig hört talas om detta?? Det är alltså istället för att borra nytt vid varje bindningsbyte? Gäller det bara techbindningar eller va?

Snödjup

Tillbaka
Topp