Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Det här med pjäxor...2- resp 3-delsskal och friåkningspjäxor resp pistpjäxor - i pisten?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="JohnBull" data-source="post: 1093322" data-attributes="member: 163723"><p>Det var inga punkttryck i den pistpjäxan, snarare att hålfoten började krampa och sen framfoten. Jag har provat ett gäng pjäxor och många gör ont typ på hälkuddens framkant/insida där den börjar gå upp mot hålfoten. Jag tror snarare att det är hålfotsstödet som inte är tillräckligt. Inte ens med mina gamla värmepressade sulor som jag testat med.</p><p></p><p>Dalbellon kändes för trång på längden när jag först provade den och till att börja med tenderade det att krampa från stortån och in mot hålfoten på den större foten där jag inte kunde vifta med stortån alls, men efter en 15-20 min hade jag väl kommit in en bit i foamen och då började det släppa. Efter en halvtimme kändes de tajta, men rätt bekväma. De säger även att de värmer dessa med en hätta på tårna så det blir lite mer plats i tå-boxen...</p><p></p><p>Någon exakt mätning av fot i skal har inte gjorts. Dalbellon tog de på utan när jag först sa att den var för kort och tänkte ge upp den och den sa de att jag hade god marginal i och tyckte inte alls att jag skulle gå upp en storlek.</p><p></p><p>Pistpjäxan med 120-flex (Salomon X-max 120 tror jag den heter) var längre i tårna och den har de inte mätt utan innersko.</p><p></p><p>Min största fot är precis som storleken eller möjligen 1 mm kortare och den mindre fossingen är 2-3 mm kortare. Att gå ner en storlek=1cmfrån det tror jag inte funkar....jag vill ha tånaglarna kvar... Förut har jag åkt i en pjäxa som varit en storlek större än de jag provat nu och den har säkert varit för stor, men det har jag inte tänkt på förrän sista året (kanske innerskon inte är så bra längre...).</p><p></p><p>Är det några som har åkt både 3-delsskal och 2-dels pistpjäxor som kan dela med sig av sina upplevelser hur de uppför sig? Tänker man på skillnaden eller är den mer "akademisk" om passformen är god?</p><p></p><p>Innerskor - Wrap kontra Plös och det där med värme kontra "andning" (i ett tätt plastskal kan väl möjligen en del fukt fälla ut som is i botten av pjäxan, men annars lär väl ingen pjäxa andas jättemycket?)</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="JohnBull, post: 1093322, member: 163723"] Det var inga punkttryck i den pistpjäxan, snarare att hålfoten började krampa och sen framfoten. Jag har provat ett gäng pjäxor och många gör ont typ på hälkuddens framkant/insida där den börjar gå upp mot hålfoten. Jag tror snarare att det är hålfotsstödet som inte är tillräckligt. Inte ens med mina gamla värmepressade sulor som jag testat med. Dalbellon kändes för trång på längden när jag först provade den och till att börja med tenderade det att krampa från stortån och in mot hålfoten på den större foten där jag inte kunde vifta med stortån alls, men efter en 15-20 min hade jag väl kommit in en bit i foamen och då började det släppa. Efter en halvtimme kändes de tajta, men rätt bekväma. De säger även att de värmer dessa med en hätta på tårna så det blir lite mer plats i tå-boxen... Någon exakt mätning av fot i skal har inte gjorts. Dalbellon tog de på utan när jag först sa att den var för kort och tänkte ge upp den och den sa de att jag hade god marginal i och tyckte inte alls att jag skulle gå upp en storlek. Pistpjäxan med 120-flex (Salomon X-max 120 tror jag den heter) var längre i tårna och den har de inte mätt utan innersko. Min största fot är precis som storleken eller möjligen 1 mm kortare och den mindre fossingen är 2-3 mm kortare. Att gå ner en storlek=1cmfrån det tror jag inte funkar....jag vill ha tånaglarna kvar... Förut har jag åkt i en pjäxa som varit en storlek större än de jag provat nu och den har säkert varit för stor, men det har jag inte tänkt på förrän sista året (kanske innerskon inte är så bra längre...). Är det några som har åkt både 3-delsskal och 2-dels pistpjäxor som kan dela med sig av sina upplevelser hur de uppför sig? Tänker man på skillnaden eller är den mer "akademisk" om passformen är god? Innerskor - Wrap kontra Plös och det där med värme kontra "andning" (i ett tätt plastskal kan väl möjligen en del fukt fälla ut som is i botten av pjäxan, men annars lär väl ingen pjäxa andas jättemycket?) [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Det här med pjäxor...2- resp 3-delsskal och friåkningspjäxor resp pistpjäxor - i pisten?
Tillbaka
Topp