Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Pistskidor
Det här med pjäxor...2- resp 3-delsskal och friåkningspjäxor resp pistpjäxor - i pisten?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="JohnBull" data-source="post: 1093333" data-attributes="member: 163723"><p>Det där med progressivt flex är ju en av grundbultarna i frågeställningen och förvirringen. Det låter ju i flera avseenden bra, men marknadsförs mest mot offpist, medan en del säger att 2-dels pistpjäxor är mer "direkta" och då är ju frågan hur mycket skillnad jag märker.</p><p>Jag står som sagt på rätt bra och brukar nog i allmänhet vara bland de 10% som åker snabbast när jag får åka själv, men jag åker ju fortfarande mest med barnen. Men jag är ju långt ifrån elitåkare, så jag undrar om och/eller hur mycket skillnad jag kommer märka i verkligheten.</p><p></p><p>Jag gjorde ett experiment gällande flexen, efter att ha läst och hört att man inte kan jämföra ens två olika pjäxor vid rumstemperatur eftersom olika pjäxor hårdnar olika mycket och på olika sätt i kyla.</p><p>Så efter att ha köpt hem Dalbellon ovärmd på öppet köp och ställde ut både dem och mina gamla pjäxor en stund i påsar på altann och lät dem bli 0-gradiga och sen skuttade jag i ett par i taget.</p><p>Jag kan inte säga att de kändes jättemycket hårdare än mina gamla som är märkta 85. Men det kan mycket väl vara det där med det progressiva att de är lite mjukare första biten och sen blir hårdare och hårdare. Om det är på gott eller ont vet jag inte och det är ju skillnad på att stå på hallmattan och pressa ner tårna mot att vräka sig frammåt på skidorna...</p><p></p><p>Det verkar som att 3-delsvarienten går att anpassa ännu mer än 2-delade. Bl a var det med en påse extrapryttlar där man kunde sätta olika kilar för skaftvinkeln. Det har jag inte pillat med än utan lät vara på "medel" som det var (4mm-kilen) men det fanns några prylar man kunde klicka fast utan verktyg och sätta på två olika ställen bak i skaften som skulle göra flexet styvare. Det satte jag dit den bit som skulle höra till 4-mm kilarna i ena pjäxan i den övre positionen som skulle göra den stelast och det märktes skillnad. Den blev markant hårdare.</p><p></p><p>Det jag kostaterat är att jag i alla fall inte verkar ha några tryckpunkter i Dalbellon med ovärmd innersko. Men den sitter riktigt tajt. Skruvstädskänsla. Står jag rakt upp och försöker göra tåhävning så sitter jag bara fast helt enkelt. Det är en milsvidd skillnad mot mina gamla för stora vintage-pjäxor och även bättre grepp än de pistpjäxor jag testat. (Möjligen satt Atomic Hawk 110 eller vad den hette mer eller mindre lika hårt, men den var för kort invändgt trots samma storlek och troligen i lägsta laget över vristen, så där hade nog inte naglarna klarat sig och jag är inte så entusiastisk så jag offrar tånaglarna).</p><p></p><p>Att bråttas i och ur innerskor med minimalt våld har jag med åren fått upp rätt bra snits på, så det är inte en issue med några pjäxor.</p><p>Wrapen och Dalbellon smiter däremot åt kring vaden på ett helt annat sätt än pistpjäxorna gör. Pistvarianterna öppnar mer upp sig mer baktill när jag lägger tryck frammåt. Det känns som att Hela skaftet på Dalbellon följermed när den flexar.</p><p></p><p>Frånsett osäkerheten med 3-delad offpistpjäxa för en piståkare så känns den som att en kan passa min fot.</p><p>Oavsett så måste ju prio 1 vara att det inte gör ont, för då åker i alla fall inte jag skidor med glatt humör. Men det får ju gärna bli ännu bättre och roligare att åka också och det är ju nu jag kan välja - så det är ju bättre att fundera innan en efter inköp...</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="JohnBull, post: 1093333, member: 163723"] Det där med progressivt flex är ju en av grundbultarna i frågeställningen och förvirringen. Det låter ju i flera avseenden bra, men marknadsförs mest mot offpist, medan en del säger att 2-dels pistpjäxor är mer "direkta" och då är ju frågan hur mycket skillnad jag märker. Jag står som sagt på rätt bra och brukar nog i allmänhet vara bland de 10% som åker snabbast när jag får åka själv, men jag åker ju fortfarande mest med barnen. Men jag är ju långt ifrån elitåkare, så jag undrar om och/eller hur mycket skillnad jag kommer märka i verkligheten. Jag gjorde ett experiment gällande flexen, efter att ha läst och hört att man inte kan jämföra ens två olika pjäxor vid rumstemperatur eftersom olika pjäxor hårdnar olika mycket och på olika sätt i kyla. Så efter att ha köpt hem Dalbellon ovärmd på öppet köp och ställde ut både dem och mina gamla pjäxor en stund i påsar på altann och lät dem bli 0-gradiga och sen skuttade jag i ett par i taget. Jag kan inte säga att de kändes jättemycket hårdare än mina gamla som är märkta 85. Men det kan mycket väl vara det där med det progressiva att de är lite mjukare första biten och sen blir hårdare och hårdare. Om det är på gott eller ont vet jag inte och det är ju skillnad på att stå på hallmattan och pressa ner tårna mot att vräka sig frammåt på skidorna... Det verkar som att 3-delsvarienten går att anpassa ännu mer än 2-delade. Bl a var det med en påse extrapryttlar där man kunde sätta olika kilar för skaftvinkeln. Det har jag inte pillat med än utan lät vara på "medel" som det var (4mm-kilen) men det fanns några prylar man kunde klicka fast utan verktyg och sätta på två olika ställen bak i skaften som skulle göra flexet styvare. Det satte jag dit den bit som skulle höra till 4-mm kilarna i ena pjäxan i den övre positionen som skulle göra den stelast och det märktes skillnad. Den blev markant hårdare. Det jag kostaterat är att jag i alla fall inte verkar ha några tryckpunkter i Dalbellon med ovärmd innersko. Men den sitter riktigt tajt. Skruvstädskänsla. Står jag rakt upp och försöker göra tåhävning så sitter jag bara fast helt enkelt. Det är en milsvidd skillnad mot mina gamla för stora vintage-pjäxor och även bättre grepp än de pistpjäxor jag testat. (Möjligen satt Atomic Hawk 110 eller vad den hette mer eller mindre lika hårt, men den var för kort invändgt trots samma storlek och troligen i lägsta laget över vristen, så där hade nog inte naglarna klarat sig och jag är inte så entusiastisk så jag offrar tånaglarna). Att bråttas i och ur innerskor med minimalt våld har jag med åren fått upp rätt bra snits på, så det är inte en issue med några pjäxor. Wrapen och Dalbellon smiter däremot åt kring vaden på ett helt annat sätt än pistpjäxorna gör. Pistvarianterna öppnar mer upp sig mer baktill när jag lägger tryck frammåt. Det känns som att Hela skaftet på Dalbellon följermed när den flexar. Frånsett osäkerheten med 3-delad offpistpjäxa för en piståkare så känns den som att en kan passa min fot. Oavsett så måste ju prio 1 vara att det inte gör ont, för då åker i alla fall inte jag skidor med glatt humör. Men det får ju gärna bli ännu bättre och roligare att åka också och det är ju nu jag kan välja - så det är ju bättre att fundera innan en efter inköp... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Pistskidor
Det här med pjäxor...2- resp 3-delsskal och friåkningspjäxor resp pistpjäxor - i pisten?
Tillbaka
Topp